صفحه اصلی

در حال بارگیری...
۵۵۴۴. اينجانب زمين موقوفه‌اى را در اردکان اجاره و با توجه به مفاد قرارداد، در آن ساختمانى را ايجاد کرده‌ام. آن‌چه بين اينجانب و متولى موقوفه گذشته، اين بوده که با اين قرارداد، اينجانب نتوانم پس از ده سال قيمت ساختمان را از متولى وقف مطالبه کنم و هم‌چنان به کار خودم ادامه دهم. هرگز قصد و نيّت باطنى اينجانب اين نبوده که هستى و سرمايه زندگى خودم را در اين زمين خرج کنم و در پايان ده سال آن را به متولّى وقف تحويل دهم، بلکه منظور اين بوده که اگر اينجانب نتوانستم در اين محل به کارم ادامه دهم، آن‌را به ديگرى واگذار نمايم و مبالغ خرج شده را از فرد ثالث بگيرم و با متولّى وقف کارى نداشته باشم. اين نکته به نحوى در بند آخر قرارداد فى مابين در جمله «و اين قرارداد در حقيقت هيچ گونه رسميّتى ندارد و در حکم اعلام و تفهيم وقف بودن زمين به آقاى... مى‌باشد» منعکس است و اينجانب تاکنون فقط اجاره زمين موقوفه را پرداخت کرده‌ام. چون ساختمان را متعلق به خود مى‌دانم و در اين رابطه هيچ گونه اختلافى بين اينجانب و متولى وقف وجود نداشته است؛ زيرا در قرارداد تأکيد بر پرداخت اجاره زمين شده نه ساختمان. اما اداره اوقاف مدعى است  که اين ساختمان متعلق به وقف است. حکم شرعى را بيان نماييد.

ج. اگر در ساختن ساختمان اجازه داشته است، قيمت ساختمان را حق دارد و بايد پول آن ساختمان را به او بدهند با فرض اين که در قرارداد صحبتى از ملکيّت آن نبوده است.

کتاب: استفتائات | شناسه: 8587 | پیوند ثابت
٣٧۶۶. بعضى از مؤمنين پيشنهاد کمک به وسيله‌ى وجوهات به ساختمان امامزاده‌اى را نموده‌اند، با توجه به اين‌که ساختمان مسجد هم در اين مجموعه‌ى ساختمانى هست، آيا مى‌توانيم وجوهات شرعيّه را به مصرف ساختمان امامزاده و مسجد ملحق به آن برسانيم؟  

ج. در ضروريّات اين ساختمان، نه در تزيينات، در صورتى که محلّ ديگرى براى صرف در آن نباشد، ـ مانند وجوه بريّه و تبرّعات ـ و متصدّى‌ها امين باشند، مانعى ندارد مقدارى از سهم امام، هر چند به ثلث برسد، در اين مطالب صرف شود.

کتاب: استفتائات | شناسه: 6063 | پیوند ثابت
۴۵٣٧. اگر پولى جهت ساخت مدرسه هديه شود و اداره آموزش و پرورش آن را به مجموعه‌اى آموزشى (غير از مدرسه) اختصاص دهد، لطفا حکم شرعى موارد زير را بيان فرماييد: ١) مکث و ماندن در داخل محوطه‌ى مجموعه. ٢) نماز خواندن در محل آن. ٣) حقوق گرفته شده بابت تدريس در اين مجموعه.  

ج. تصرفات در آن ساختمان اشکال ندارد، گرچه اداره مربوطه ضامن پول‌هاى مردم است که بايد آن‌ها را برگرداند، واللّه‌ العالم.

کتاب: استفتائات | شناسه: 6933 | پیوند ثابت
١٧٠٣. يکى از نهادها سنگ‌ها و مصالحى را از صاحبان آن‌ها مصادره کرده و با آن‌ها مسجد ساخته است و مالک راضى نيست. اگر آن مصالح در ديوار يا سقف مسجد مصرف شده باشد، نماز خواندن روى زمين آن چه حکمى دارد؟

ج. نماز در آن بلامانع است، زيرا فقط ساختمان آن غصبى است که بايد پول آن را به مالک بدهند و بعد آن را وقف کنند.

کتاب: استفتائات | شناسه: 4120 | پیوند ثابت
۴٣٧۶. شخصى سى سال قبل از مالکى مغازه‌اى به عنوان اجاره تقاضا مى‌کند. مالک مى‌گويد: اگر بتوانيد مستأجرى که فعلاً در مغازه است را راضى کنيد، به شما اجاره مى‌دهم. متقاضى مبلغ هفت هزار تومان به مستأجر سابق داده و کليد و مغازه را تحويل مى‌گيرد و با اجازه مالک، کل ساختمان را تجديد بنا و هر سه سال اجاره را مطابق معمول و رضايت مالک مى‌پردازد. آيا سرقفلى اين مغازه پس از سى سال مربوط به مستأجر فعلى مى‌باشد؟  

ج. اگر ضمن عقد اجاره، شرطى که موجب حقى براى او شود صورت نگرفته، مثل اين که بعدا هم به او اجاره دهد سرقفلى ندارد، ولى براى تعمير ساختمان حقّ دارد.

کتاب: استفتائات | شناسه: 7159 | پیوند ثابت
۴۴٩۶. در بعضى از محکوميت‌هاى مالى (مانند مطالبه طلب و...)، در مرحله اجراى حکم صادره، محکوم‌له ساختمان‌مسکونى محکوم‌عليه را جهت دريافت حق خويش (محکوم‌به) معرفى و تقاضاى توقيف و فروش آن را مى‌نمايد و اين در حالى است که در فقه اسلامى ساختمان مسکونى جزو مستثنيات دين شناخته شده است، لکن در مقررات جارى، ساختمان مسکونى جزو مستثنيات دين به حساب نيامده است؛ لذا بفرماييد در چنين مواردى: توقيف يا فروش آن از نظر حضرتعالى چه حکمى دارد؟ اگر جزو مستثنيات دين است، راه احراز اين‌که ساختمان مسکونى در شأن و منزلت محکوم‌عليه مى‌باشد يا خير، چيست؟ در مورد ماشينِ سوارى و تلفن که عرفا براى بعضى از اشخاص از لوازم زندگى (نه وسيله کسب) است، حکم چيست؟

ج. خانه در حدّ شأن مديون، از مستثنيات است و هم چنين وسايل مورد نياز ديگر، و تشخيص خصوصيات با حاکم شرع است.

کتاب: استفتائات | شناسه: 7018 | پیوند ثابت
۶٠۴۴. ساختمانى از ترکه ميّت به ارث رسيده است که در جريان خيابان‌کشى شهردارى تخريب شده و شهردارى در موقع تخريب، عرصه‌ى ساختمان را ۵/١ ميليون تومان و قيمت اعيانى را نيم‌ميليون تومان تعيين کرده بود؛ عوض آن ساختمان قطعه زمينى را داده است که قيمت آن سه ميليون تومان ارزش دارد. سهم همسر مورّث را چگونه بايد محاسبه کرد؟  

ج. به نسبت اعيان با احتساب بالا رفتن قيمت در آن چه پرداخت شده است.

کتاب: استفتائات | شناسه: 8723 | پیوند ثابت
۵٩٨۶. ماترک همسرم ساختمانى بود، طبق وصيّت او، ثلث مال را با نظارت وصىّ و قيّم جهت نماز و روزه و کفّارات روزه و... به مصرف رسانيديم، به اين شرط که ثلث از ساختمان براى من باشد. اکنون قصد داريم ساختمان را بفروشيم. بعد از فروش، آيا ثلث مبلغى که به فروش مى‌رسد سهم من مى‌باشد و يا اين که ثلث قيمت زمان فوتش به من مى‌رسد؟  

ج. وصيّتنامه ملاحظه شد، بنابر محتويات وصيّت‌نامه چيزى به عنوان ثلث براى زوجه قرار داده نشده و وجهى براى اشتراط زوجه به نظر نمى‌رسد. ولى زوجه سهم‌الارث خود را از ترکه شوهر از منقولات و قيمت ساختمان و درختان حقّ دارد و علاوه بر اين تمام مهريّه‌ى خود را حقّ دارد که بايد به او  بدهند، و اگر منظور از شرط اين بوده که شما از مال خود پول مصارف ثلث را بدهيد و در عوض ثلث خانه براى شما باشد، پس بر حسب اين معاوضه ثلث مبلغ فعلى از آن شما است، مگر اين که به عنوان قرض به وصىّ داده باشيد که به همان مبلغ طلبکار هستيد، واللّه‌ العالم.

کتاب: استفتائات | شناسه: 8656 | پیوند ثابت
۴٠٣٩. پيش فروش ساختمان يا آپارتمان توسط انبوه‌سازان ـ که هنوز وجود خارجى ندارند ـ تحت چه عقد شرعى واقع مى‌شود؟  

ج. اگر تحت عقد سلف باشد، با تمام شرايط آن جايز است.

کتاب: استفتائات | شناسه: 6747 | پیوند ثابت
٣٧۶۴. جهت ساختمان مسجدى که اطراف آن مردمى مستضعف زندگى مى‌کنند، آيا مى‌توان از سهم مبارک امام ـ عليه‌السّلام ـ مصرف کرد؟  

ج. اگر محلّ ديگرى نداشته باشد، از فقيه عادل اجازه بگيرند و اين عمل را انجام دهند.

کتاب: استفتائات | شناسه: 6061 | پیوند ثابت
۴٣۵۵. اگر بنّايى اجير شود که ساختمانى را بسازد، آيا مى‌تواند فرد ديگرى را به مبلغى کمتر براى اتمام آن ساختمان اجير نمايد؟  

ج. جايز نيست، مگر اين که بخشى از کار را انجام داده باشد. (مسأله‌ى ١٧٢۵ رساله و نيز ١٧۵٨.)

کتاب: استفتائات | شناسه: 7137 | پیوند ثابت
۴٣٢٠. دو نفر زمينى را به صورت اجاره، طبق قراردادى با سازمانى به تصرف مى‌گيرند و اعيانى ساختمانى همان زمين (منظور غرفه) را طبق نظر کارشناسى وقت به مبلغ تمام شده پنج ميليون تومان خريدارى و بهاى آن را طبق قرارداد به سازمان مذکور پرداخت مى‌نمايند. با توجه به اين‌که در قرارداد آمده است: مدت اجاره پنج سال تمام خورشيدى است و با توجه به اين‌که در زمان انعقاد قرارداد به صورت شفاهى مقرر گرديده که مال الاجاره با توجه به نرخ تورّم و عرف جارى معيّن گردد. بفرماييد: ١) آيا چنين قراردادى صحيح است؟   ٢) اگر سازمان مذکور همين مورد معامله را پس از گذشت پنج سال از قرارداد اوّل، توسط قرارداد ديگرى به شخص ديگرى واگذار نمايد، آيا صحيح است؟ با توجه به اين‌که در قرارداد شخص اوّل آمده است موضوع قرارداد جزوا يا کلاً غير قابل انتقال يا واگذارى به هر شکل به غير، اعمّ از حقيقى يا حقوقى مى‌باشد.  

ج۱. بلى، صحيح است، اگر در پنج سال اوّل مال الاجاره را معلوم کرده‌اند و مالک ساختمان و مستأجر زمين است و طرفين بايد طبق قرارداد عمل کنند.

ج۲. اگر شرط فعل کرده‌اند، تکليفا خلاف شرع نموده؛ اما وضعا باطل نيست و اگر به نحوى به شرط نتيجه برگردد، تابع شرط است.

کتاب: استفتائات | شناسه: 7102 | پیوند ثابت
٣٨۶. ساختمان‌هاى دولتى [مثل مدرسه] که تعدادى از دستشويى‌هاى آن رو به قبله ساخته شده است، آيا دانش‌آموزان مى‌توانند از آن استفاده کنند؟  

ج. فرد غير بالغ تکليف ندارد و بالغين بايد مراعات کنند. و در اين‌گونه موارد براى تغيير بنا اقدام کنند.

کتاب: استفتائات | شناسه: 2381 | پیوند ثابت
۵٧٢٩. در ساختمان‌سازى اگر کاميون‌دار که بايد وسايل ساختمانى را بياورد تا بنّا و کارگر کار کنند، آن وسايل را نياورد و کارگرها معطّل ماندند، آيا ضامن است؟  

ج. اگر بدون عذر وسايل را نياورد، ضامن ضررى است که صاحب کار متحمّل شده است و اگر معذور بوده، ضامن نيست.

کتاب: استفتائات | شناسه: 8234 | پیوند ثابت
۶٠۵٩. ساختمان موروثه‌اى را مى‌خواهند اجاره دهند، آيا زن ميّت که از قيمت و ماليّت بنا ارث مى‌برد، سهمى از اين اجاره دارد يا مى‌تواند مانع از اجاره شود؟  

ج. ظاهرا تا قيمت به او پرداخت نشده، سهم دارد و يا مى‌تواند مانع شود.

کتاب: استفتائات | شناسه: 8738 | پیوند ثابت
١٧١٨. براى توسعه مسجد جامع، خانه‌هاى اطراف آن را خريدارى و به مسجد ملحق کرديم که يکى از آن‌ها خانه يک بهايى بود و بين مسجد قديم و يکى از خانه‌ها کوچه‌اى به عرض ۵/١ متر واقع شده بود که با رضايت اهالى، آن کوچه هم به مسجد ملحق شد. با توجه به اين که کوچه‌هاى اطراف مسجد را گسترش داده‌ايم، به طورى که مشکلى براى رفت و آمد مردم وجود ندارد، ولى بعد از ساخت، عدّه‌اى به دو جهت در مسجد شبهه دارند. ١) چون بخشى از اين مسجد قبلاً خانه بهايى بوده است. ٢) کوچه عمومى به آن ملحق شده است؛ لطفا حکم شرعى را در اين باره بيان فرماييد.

ج. ساختمان فوق مسجد است به استثناى کوچه‌اى که ملحق به مسجد شده که آن مقدار بدون اين که از محل عبور بودن خارج شود مى‌تواند مصلّى باشد و نماز در آن قسمت جايز است و آن‌چه از بهايى‌الاصل به مسجد ملحق شده مسجد است. بله، اگر او اوّل مسلمان بوده و بعد بهايى شده است رضايت ورثه‌ى مسلمان او جلب شود.

کتاب: استفتائات | شناسه: 4136 | پیوند ثابت
١٧٢٢. شخصى که از دنيا رفته است، در زمان حيات خود زمينى را به طور مطلق و بدون قيد براى مسجد هديه کرده است. آيا در اين زمين مى‌شود دستشويى ساخت؟

ج. اگر زمين را داده که مسجد بسازند و قيدى نياورده است، مى‌توانند به همان صورت که متعارف ساختمان مسجد است عمل کنند و اگر متعارف است که در محلّى از آن دستشويى درست کنند، مى‌توانند درست کنند، مگر در صورتى‌که معلوم باشد منظور دهنده‌ى زمين فقط مسجد بوده است و هم‌چنين اگر متعارف نيست در محلى از آن دستشويى بسازند، نمى‌توانند دستشويى درست کنند، واللّه‌ العالم.

کتاب: استفتائات | شناسه: 4139 | پیوند ثابت
۵٩٨٨. متوفّى ـ که داراى دو زوجه مى‌باشد ـ وصيّت نموده است، تا وقتى که دو زوجه‌اش زنده هستند، وارثان، ساختمان منزل مسکونى و اثاث خانه را تقسيم ننمايند، آيا اين وصيّت شرعا صحيح است؟

ج. وصيّت در زايد بر ثلث ترکه به اجازه‌ى ورثه موقوف است، ولى اگر ورثه وصيّت او را اجازه داده‌اند، نافذ شده است و ورثه دو مرتبه نمى‌توانند اجازه‌ى خود را لغو کنند، واللّه‌ العالم.

کتاب: استفتائات | شناسه: 8658 | پیوند ثابت
۴۴٢۴. آيا لازم است مضاربه بر اساس تجارت باشد يا اگر پولى به صنعتگر، کشاورز و يا ساختمان ساز داده شود تا در حرفه خود مصرف کنند و فايده آن بين هر دو طرف باشد، صحيح است؟  

ج. مضاربه فقط در تجارت جريان دارد.

کتاب: استفتائات | شناسه: 6970 | پیوند ثابت
۵٨٩٣. خوردن گوشت جوجه‌تيغى در دين اسلام چه حکمى دارد؟ با توجّه به اين که اين  جاندار از لحاظ خصوصيات و ساختمان فيزيکى و جسمانى داراى پنجه و معده‌ى يک قسمتى بوده و از گياهان و ريشه‌هاى درختان تغذيه مى‌نمايد؟

ج. حرام است.

کتاب: استفتائات | شناسه: 8408 | پیوند ثابت
۶٠٢١. پدر و مادرى که فرزندشان شهيد شده است، از طرف بنياد شهيد مبلغى پول بين آن‌ها تقسيم شده است و اموالى از قبيل زمين، فقط به نام پدر شهيد واگذار شده است. اکنون پدر شهيد فوت کرده است براى مادر شهيد چه سهمى از اين اموال مى‌باشد؟

ج. اموالى را که بنياد شهيد به والدين شهيد داده است، بستگى به مقرّرات بنياد در تقسيم و سهميّه‌بندى دارد؛ بنابراين اگر بنياد زمين را به هر دو نفر داده است، هر کدام سهميّه دارند و اگر فقط به پدر داده است، زمين متعلّق به پدر است و زن از زمين ارث نمى‌برد، ولى از ساير ترکه‌ى زوج هر چه باشد از منقولات يک هشتم و از قيمت اعيان مثل ساختمان و اشجار نيز يک هشتم حقّ دارد، واللّه‌ العالم.

کتاب: استفتائات | شناسه: 8700 | پیوند ثابت
١۶٩۶. مسجدى ١٠٠ مترمربع مساحت دارد که در شمال اين مسجد قطعه زمينى حدود ٢٠٠ متر طبق مدارک موجود، به عنوان باغچه مسجد وجود دارد که جزو ساختمان مسجد نيست، آيا مى‌توان در اين قطعه زمين حسينيّه‌اى احداث نمود؟

ج. اگر زمين متعلّق به مسجد است، نمى‌توانند آن را به حسينيّه تبديل کنند و بايد طبق وقف از آن استفاده نمايند.

بله، اگر وقف بر جهت خاصّهى ممکنه نيست، مىتوانند از آن به عنوان سالنى که توسعه مسجد باشد، ولى خصوصيّات مسجد بودن را نداشته باشد، بسازند که به حسب ظاهر مانعى ندارد، واللّه العالم.

کتاب: استفتائات | شناسه: 4113 | پیوند ثابت
۵٧٨۴. اگر کسى خانه‌اى اجاره کند و يا در هتل يا مسافرخانه‌اى اقامت کند و بر اثر فرسودگى منزل و يا ساختمان هتل و يا زلزله، افراد ساکن آن هلاک شوند، ضمان از اين بابت به عهده صاحب ملک خواهد بود يا خير؟  

ج. اگر در اثر فرسودگى بوده و صاحب ملک مقصّر بوده است، او ضامن است.

کتاب: استفتائات | شناسه: 8289 | پیوند ثابت
١٧٨۵. در گوشه مدرسه‌اى، مسجدى قديمى قرار داشته که فعلاً در آن‌جا چند طبقه ساختمان ساخته شده است و طبقه هم‌کف به عنوان مسجد استفاده مى‌شود، آيا طبقه بالا و زيرين ـ که در محل مسجد ساخته شده است ـ نيز حکم مسجد را دارد؟

ج. بلى، يعنى اگر در ابتداى وقف و ساخت مسجد آن طبقات را خارج از مسجد قرار ندادند، حکم مسجد را دارند.

کتاب: استفتائات | شناسه: 4202 | پیوند ثابت
١۶٧١. محل کار بنده در زمان انقلاب، ساختمان نيمه تمامى بوده که صاحب اصلى آن به خارج از ايران فرار کرد. بعد از انقلاب بنياد مستضعفان آن را مصادره کرده و به شرکت ما فروخته است. نمازهاى گذشته‌ى ما و نمازهايى که بخواهيم در محل مزبور، بخوانيم چه حکمى دارد؟

ج. چنان چه قابل حمل به صحت نباشد، حکم مکان مغصوب را دارد، پس بايد با رضايت مالک باشد و آن چه در حال جهل خوانده شده، اعاده‌اش لازم نيست.

کتاب: استفتائات | شناسه: 4087 | پیوند ثابت

آخرین مطالب

نمایه‌ها

فیلم ها