صفحه اصلی

در حال بارگیری...

استفتائات احکام احياى موات

۵۶٣٩. آيا جايز است مراتع و چراگاه‌ها را که چندين سال مورد استفاده قرار گرفته است، احيا کرد؟            

ج. اگر حريم روستايى باشد يا مالکى دارد که از آن اعراض نکرده است، احياى آن جايز نيست.

کتاب: استفتائات | شناسه: 6980 | پیوند ثابت
۵۶۴٠. بعد از چند سال زحمت، آبى از چاه براى زراعت بيرون آورده‌ام، آيا اين آب جزو انفال است يا متعلّق به خودم؟  

ج. اگر قصد تملّک کرديد، متعلّق به خودتان است.

کتاب: استفتائات | شناسه: 6981 | پیوند ثابت
۵۶۴١. کسانى که در دامنه‌ى کوه يا تپّه خانه مى‌سازند، آيا حق دارند از احياى زمين‌هاى بالاتر از خانه‌ى خودشان در دامنه‌ى کوه يا تپّه ـ به عنوان حريم ـ ممانعت کنند؟  

ج. حريم خانه مقدارى از زمين است که نوعا در بهره‌مندى و استفاده از آن خانه مورد احتياج است.

کتاب: استفتائات | شناسه: 6982 | پیوند ثابت
۵۶۴٢. آيا اراضى موات ـ که هيچ‌گونه فعّاليت کشاورزى و احيا و عمران بر روى آن  صورت نگرفته و اکنون در اختيار هيأت واگذارى زمين است ـ ، مى‌تواند وقف باشد و فردى ادّعاى وقفيّت آن را بنمايد؟  

ج. اراضى موات که سابقه‌ى ملکيت ندارند، قابل وقف نيستند و اختلاف موضوعى بايد در محاکم شرعيّه، حلّ و فصل شود.

کتاب: استفتائات | شناسه: 6983 | پیوند ثابت
۵۶۴۴. آيا اگر مالک زمين؛ آن را تا سه سال زراعت و عمران نکرد، ديگران مى‌توانند تصرّف کنند؟  

ج. حکم مالکيت باقى است، مگر يقين به رضايت مالک باشد.

کتاب: استفتائات | شناسه: 6985 | پیوند ثابت
۵۶۴٣. حريم ملک از آن کيست؟  

ج. قول مشهورتر بين فقها، آن است که حريم ملک به تبعيّت از خود ملک، متعلق به صاحب حريم ملک است.

کتاب: استفتائات | شناسه: 6984 | پیوند ثابت
۵۶۴۵. آيا زمين مواتى را که سنگ‌چين شده، مى‌توان فروخت؟  

ج. فروش زمين موات صحيح نيست، هر چند سنگ چين شده باشد و تحجير (سنگ چين کردن) در صورتى حقّ مى‌آورد که به قصد احيا باشد و انتقال اين حق به ديگرى با صلح و مانند آن مانعى ندارد.

کتاب: استفتائات | شناسه: 6986 | پیوند ثابت
۵۶۴۶. اگر شخصى يا گروهى در حريم ملکى بدون اجازه‌ى صاحب حريم، سنگ‌چينى و ديوارکشى يا آبادى ايجاد کنند و از طرف ديگر صاحبان حريم در ابتدا با وجود  اطّلاع و عدم رضايت، مانع نشوند؛ امّا بعدا مخالفت خود را اظهار کنند، آيا در اين صورت تحجيرکننده و آبادکننده مالک مى‌شود يا نه؟  

ج. حريم، قابل تحجير يا احيا نيست و با ديوارکشى و سنگ چين کردن متعلَّق حقّ تحجيرکننده (سنگ چين کننده) نمى‌شود و احياى آن، موجب ملکيّت احياکننده نمى‌گردد.

کتاب: استفتائات | شناسه: 6987 | پیوند ثابت
۵۶۴٧. حق تقدّم استفاده از آب چشمه‌هايى که به صورت سنتى و بدون قرارداد مکتوب مورد استفاده قرار مى‌گيرند چيست؟  

ج. چشمه‌ها هم فى الجمله مى‌توانند مالک شرعى يا مالکينى داشته باشند و شرط آن مکتوب بودن نيست.

کتاب: استفتائات | شناسه: 6988 | پیوند ثابت

آخرین مطالب

نمایه‌ها

فیلم ها