صفحه اصلی

در حال بارگیری...

استفتائات احکام وقف

۵۵٠٢. چاه وقفى است مربوط به مزرعه‌ى وقفى، در نزديکى آن قناتى حفر کرده‌اند که به واسطه‌ى آن، آب چاه وقفى خشک شده است. آيا تصرّف در محصولات آن مزرعه جايز است؟  

ج. اگر حفر غير مجاز و در حريم وقف بوده، بايد مسدود شود و خسارت وقف هم پرداخت شود، ولى محصولات، مال خود آن‌ها است.

کتاب: استفتائات | شناسه: 8545 | پیوند ثابت
۵۵١٨. آيا آب‌هاى تحت‌الارضى املاک موقوفه در وقف تابع آن‌ها هستند يا بدون اجازه  متولى، ديگران هم مى‌توانند استفاده کنند؟  

ج. منافع آب‌هاى تحت‌الارضى به حساب املاکى است که اين آب‌ها در زير آن قرار گرفته‌اند که بدون اجازه‌ى مالک يا متولّى، ديگران به استفاده آن مجاز نيستند، در صورتى که مربوط به همين زمين موقوفه باشد و استخراج هم از همين زمين باشد.

کتاب: استفتائات | شناسه: 8561 | پیوند ثابت
۵۵٣۵. اينجانب اقدام به خريد دو باب مغازه نمودم که حدود هفت سال قبل عينا وقف حوزه علميه يکى از شهرستان‌ها کردم تا به اجاره اشخاص واگذار و عايدات اين دو باب مغازه نيز به عنوان خمس و زکات (بدهى اينجانب) محسوب گردد. بهاى مغازه‌ها لااقل در حال حاضر بيست ميليون تومان خواهد بود. مال الاجاره ماهانه حداقل يک‌صدهزار تومان مى‌باشد، ولى از آن جايى که واقف حقير پس از خريد واحدهاى تجارى (دو باب مغازه)، به نام مدرسه علميه انتقال داده‌ام، آيا عايدات حاصل به عنوان بدهکارى اينجانب (سهم امام ـ عليه‌السّلام ـ و خمس و زکات) محسوب مى‌گردد؟  

ج. اصل وقف صحيح است و از عايدات آن مقدار دين پرداخت و سپس براى مدرسه مصرف مى‌شود، واللّه‌ العالم.

کتاب: استفتائات | شناسه: 8578 | پیوند ثابت
۵۵۵٠. واقفى زمين‌هاى کشاورزى را به وقف خاصّ، وقف اولاد کرده است به عبارت: «بطنا بعد بطن و طبقا بعد طبق» و توليت آن را پس از واقف به ارشد اولاد ذکور واگذار کرده و واقف مرده‌است و هيچ اولادى ندارد و برادرزاده و خواهرزاده دارد. آيا موقوفه به آن‌ها ارث مى‌رسد؟ اگر پاسخ منفى است، مصرف موقوفه بايد چگونه باشد؟  

ج. اين وقف خاصّ به ارث به آن‌ها نمى‌رسد. زيرا مراد از طبقا عن طبق، طبقات ارث نيست؛ بلکه عطف بيان همان بطنا عن بطن است و چون نسل او منقرض شده، توليت آن با حاکم شرع است و چون موقوف عليهم هم ندارد، در وجوه برّ صرف مى‌شود.

کتاب: استفتائات | شناسه: 8593 | پیوند ثابت
۵۵۶۶. ملکى وقف روضه‌خوانى بوده است. واقف از ترس رضاخان ملعون که مبادا غصب کند، آن را فروخته است. عالمى به او گفته: نبايد مى‌فروختى، حالا به مقدار آن بايد جاى ديگرى را خريدارى و وقف کنى. اين شخص دو دانگ منزل  خود را وقف کرده و اکنون مرده است، ورثه مى‌خواهند خانه را بفروشند. تکليف مال وقفى چيست؟  

ج. دودانگ خانه را که وقف کرده است، نمى‌توانند بفروشند. مگر در مورد مستثنيات فروش موقوفه.

کتاب: استفتائات | شناسه: 8609 | پیوند ثابت
۵۴٨٧. فرق وقف و حبس چيست؟      

ج. در وقف، دوام شرط است به خلاف حبس که مى‌شود آن را تا مدت معين قرار دهد و در حبس، ملک از مالکيت حابس (حبس کننده) خارج نمى‌شود و به ارث هم مى‌رسد و تصرّفات غير منافى با حبس هم در آن جايز است، به خلاف وقف در تمام اين امور.

کتاب: استفتائات | شناسه: 8530 | پیوند ثابت
۵۵٠٣. در وقف‌نامه‌اى آمده: سالى چند روز روضه خوانى شود. آيا شب را هم شامل مى‌شود و مى‌توانند در شب روضه‌اى بخوانند؟  

ج. اگر انصراف به خصوص روز ندارد، بلامانع است.

کتاب: استفتائات | شناسه: 8546 | پیوند ثابت
۵۵٢٠. در مسجد روستايى دو سرى قرآن خطى موجود است که بيش از يکصد سال از عمر آن مى‌گذرد. قرآن‌ها در حال فرسوده شدن مى‌باشند. آيا اجازه مى‌فرماييد آن‌ها را تعمير نمايند و در منزل يکى از افراد مورد اعتماد نگهدارى شود، و يا اين که چون وقف است، بعد از تعمير دوباره به مسجد آبادى برگردانده شود، و يا اين که چون نگهدارى آن‌ها براى افراد عامّى مشکل است، به نيابت از جانب ورثه‌ى واقف، به کتابخانه‌ى آيت‌اللّه‌ مرعشى هديه شود؟ با توجّه به اين که افراد سالمند آبادى اطّلاعى از ورثه و خود واقف ندارند.  

ج. وقف قابل اهدا نيست، قرآن‌ها را تعمير کنيد و از آن در همان جهت وقف استفاده نماييد.

کتاب: استفتائات | شناسه: 8562 | پیوند ثابت
۵۵٣٣. بنيادى که مؤسسه خيريه غير انتفاعى مى‌باشد، با اهداف ذيل در دفتر شرکت‌ها به ثبت رسيد: رفع نيازهاى عمومى، نشر و تبليغ اهداف و مفاهيم عاليه اسلام از لحاظ علمى، مذهبى، امدادى، تعاونى، اجتماعى، قرض‌الحسنه و... با توجه به اهداف صريح و روشن بنياد مزبور که به عبارت «رفع نيازهاى عمومى» ذکر شده است، آيا در رفع نيازهاى غير مسلمانان نيز جايز است از امکانات بنياد استفاده کرد يا نه؟ آيا غير مسلمان مى‌تواند از صندوق قرض‌الحسنه بنياد استقراض کند؟  

ج. به قرينه ذيل آن، منظور عموم مسلمين بلکه مؤمنين است، مانند وقف عام در قبال وقف خاص، به لحاظ نامگذارى، مگر موردى که جهت تأليف قلوب و تبليغ اسلام و ايمان داشته باشد.

کتاب: استفتائات | شناسه: 8576 | پیوند ثابت
۵۵۵١. در وقف‌نامه‌اى چنين آمده است: «وقف براى اولاد ذکور و احفاد و نوافل آن‌ها ماتعاقبوا و تناسلوا». آيا عبارت شامل اولاد اناث از احفاد و اعقاب طبقه اوّل مى‌شود؟  

ج. اطلاق عبارت براى پس از طبقه‌ى اوّل که بايد ذکور باشند، در احفاد و اعقاب آن‌ها، اولاد اناث را هم مى‌گيرد.

کتاب: استفتائات | شناسه: 8594 | پیوند ثابت

آخرین مطالب

نمایه‌ها

فیلم ها