غسلهای مستحب در شرع مقدس اسلام بسیار است و از آن جمله است:
١ـ غسل جمعه؛ و وقت آن از اذان صبح است تا ظهر، و بهتر است نزدیک ظهر بهجا آورده شود؛ و اگر تا ظهر انجام ندهد، بنابر احوط بدون نیت ادا و قضا تا عصر جمعه بهجا آورد؛ و اگر در روز جمعه غسل نکند، مستحب است از صبح شنبه تا غروب قضای آن را بهجا آورد؛ و کسی که میترسد در روز جمعه آب پیدا نکند میتواند روز پنجشنبه غسل را انجام دهد.
و مستحب است انسان در موقع غسل جمعه بگوید:«اَشهَدُ اَنْ لا اِلهَ اِلاّ اللّه وَحْدَهُ لاشَریک لَهُ وَ اَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد وَ اجْعَلْنی مِنَ التوّابینَ وَ اجْعَلْنی مِنَ الْمُتَطَهِّرین».
٢ـ غسل شب اول ماه رمضان و تمام شبهای فرد مثل شب سوم و پنجم و هفتم؛ ولی از شب بیستویکم به بعد مستحب است همه شب غسل کند؛ و برای غسل شب اول، پانزدهم، هفدهم، نوزدهم، بیستویکم، بیستوسوم، بیستوپنجم، بیستوهفتم، بیستونهم بیشتر سفارش شده است؛ و زمان مخصوصی برای این غسلها معین نیست، ولی بهتر است که در اوّل شب، آنها را بهجا آورد؛ و نیز مستحب است در شب بیستوسوم غیر از غسل اول شب، یک غسل هم در آخر شب انجام دهد.
٣ـ غسل روز عید فطر و عید قربان؛ و وقت آن از اذان صبح است تا غروب. و بهتر است آن را پیش از نماز عید بهجا آورد و اگر از ظهر تا غروب بهجا آورد، به قصد رجاء انجام دهد.
۴ـ غسل شب عید فطر؛ و وقت آن از اول مغرب است تا اذان صبح و بهتر است در اول شب بهجا آورده شود.
۵ـ غسل روز هشتم و نهم ذی الحجة.
۶ـ غسل روز اول، پانزدهم، بیستوهفتم و آخر ماه رجب.
٧ـ غسل روز عید غدیر.
٨ـ غسل روز بیستوچهارم ذیالحجة.
٩ـ غسل روز عید نوروز، پانزدهم شعبان و هفدهم ربیعالاول.
١٠ـ غسل کسی که در موقع گرفتن خورشید و ماه، نماز آیات را عمداً نخوانده، در صورتی که تمام ماه و خورشید گرفته باشد.
١١ـ غسل کسی که برای تماشای دار آویخته رفته و آن را دیده باشد.
١٢ـ غسل برای احرام، طواف، وقوف به عرفات و مشعر، برای قربانی کردن و سر تراشیدن در منی و برای توبه از معاصی، اگرچه گناه صغیره باشد، و برای طلب حاجت، و استخاره یعنی طلب خیر از خداوند.
«۵۵۱» پیش از داخل شدن در حرم مکه، شهر مکه، مسجدالحرام، خانه کعبه، حرم مدینه، شهر مدینه، مسجد پیغمبر صلیاللهعلیهوآله و حرم امامان علیهمالسلام مستحب است انسان غسل کند؛ و اگر در یک روز چند مرتبه مشرف شود، یک غسل کافی است، بلکه اگر در روز غسل کند، میتواند این اعمال را در شبی که متصل به آن است نیز انجام دهد و همچنین به عکس؛ و برای زیارت پیغمبر صلیاللهعلیهوآله و امامان علیهمالسلام از دور یا نزدیک، مستحب است انسان غسل کند.
اگر یکی از غسلهایی را که در این مسئله گفته شد بهجا آورد و بعد کاری کند که وضو را باطل مینماید، مثلاً بخوابد، غسل او باطل نمیشود، ولی مستحب است دوباره غسل را بهجا آورد.
* تذکر داده میشود که هیچ یک از غسلهای مستحب، کفایت از وضو نمیکند.