صفحه اصلی

در حال بارگیری...

استفتائات احکام حدود

۶١۵٠. آيا در حدّ قوادى،نتيجه هم شرط است يا اگر قوّاد دو نفر را براى فعل حرام جمع کرد، ولى زنا يا لواط واقع نشد، مستحقّ حدّ نمى‌باشد؟

ج. اين قصد قيادت است نه خود قيادت، پس استحقاق حدّ ندارد.

کتاب: استفتائات | شناسه: 8876 | پیوند ثابت
۶١٧٢. درباره متّهم به زنايى، هيچ امر اثبات کننده‌اى در بين نيست. تنها آزمايش نشان مى‌دهد که طفل متولّد شده، به متّهم ملحق است. متهم ابتدا گفته نتيجه آزمايش را قبول دارم. پس از رسيدن نتيجه آزمايش، وى منکر الحاق است. آيا زنا و حدّ ثابت مى‌شود؟ الحاق ولد چه طور؟  

ج. زنا و حدّ ثابت نمى‌شود، هر چند بگوييم الحاق ولد به اقرار اوّلى خودش ثابت مى‌شود، زيرا الحاق ولد اعم از الحاق به زنا است.

کتاب: استفتائات | شناسه: 8893 | پیوند ثابت
۶١۵۴. در مواردى که مجازات زانى متعدّد باشد، آيا حاکم مى‌تواند بعضى از آن را اجرا و بعضى را عفو کند؟  

ج. نمى‌تواند.

کتاب: استفتائات | شناسه: 8877 | پیوند ثابت
۶١٧٣. فردى سنگ بزرگى را به طرف شيشه عقب اتومبيلى پرتاب مى‌کند و سر سرنشين عقب، مى‌شکند و وى را مى‌کشد. ضارب با مقتول دشمنى داشته است ولى مى‌گويد  قصد پرتاب سنگى را داشته است. البته اين ادّعا خلاف شواهد و قراين است. بفرماييد قتل، چه نوع است؟  

ج. به هر حال قصد قتل معلوم نيست.

کتاب: استفتائات | شناسه: 8894 | پیوند ثابت
۶١۴١. اگر چهار شاهد زنا براى اداى شهادت حاضر شوند، ولى پس از شهادتِ سه نفر، فرد چهارم شهادت ندهد، آيا بر آن سه نفر حدّ قذف جارى مى‌شود؟

ج. آن سه نفر محکوم به حدّ قذف مى‌شوند، مگر اين که چهارمى پيش از ادا، وفات کند يا آن سه نفر اطمينان داشته باشند که نفر چهارم هم شهادت مى‌دهد و امتناع نخواهد کرد، که در صورت اطمينان شهود به عدم رجوع و به عدالت مقبوله و به عدم امتناع همه، مشکل است حدّ قذف براى آن که مقبول الشّهاده است؛ بلکه عدم آن اقرب است و در رجوع بعد از حکم، خصوص راجع، محدود مى‌شود. (جامع المسائل، ج ۵، ص ١٩٣)

کتاب: استفتائات | شناسه: 8862 | پیوند ثابت
۶١۵۵. حدّ زناى به عُنف با زن مشهور به زنا چيست؟  

ج. حدّ زانى مذکور قتل است و مشهوره بودن زن، حکم تکليفى يا وضعى نسبت به زناکار ندارد و مانند زن‌هاى غير مشهوره است.

کتاب: استفتائات | شناسه: 8878 | پیوند ثابت
۶١٧۴. آيا محکوم به حدّ رجم را مى‌توان به طريق ديگرى کشت؟ محکوم به قصاص نفس را چه طور بايد کشت؟  

ج. شخص محکوم به حدّ رجم را نمى‌توان به طريق ديگرى کشت. محکوم به قصاص را بايد با سيف يا آهن تيز ديگرى کشت.

کتاب: استفتائات | شناسه: 8895 | پیوند ثابت
۶١۴٢. حکم ربودن خمر در صورت‌هاى زير چيست؟ ١) مسيحى از مسيحى ديگر خمر مى‌ربايد. ٢) مسيحى از مسلمان خمر مى‌ربايد.    ٣) مسلمان از مسيحى خمر مى‌ربايد.  

ج۱. حاکم شرع مى‌تواند آن‌ها را بر طبق مذهب خودشان الزام کند، اگر از اهل ذمه باشند.

ج۲. مسلمان نمى‌تواند آن را مطالبه کند، زيرا ماليّت شرعيّه ندارد.

ج۳. مسيحى حق مطالبه دارد و احتياط در تغريم غرامت براى مسيحى است، ولى حدّ سرقت ندارد.

کتاب: استفتائات | شناسه: 8863 | پیوند ثابت
۶١۵۶. آيا نسبت کتبى زنا، حکم قذف دارد؟  

ج. اگر معلوم باشد که قصد انشا هم داشته، همان حکم قذف را دارد. زيرا کتابت عرفيّت دارد و در اکثر معاملات عرفيّه با امضا و کتابت کارها مى‌گذرد.

کتاب: استفتائات | شناسه: 8879 | پیوند ثابت
۶١٧۵. در صورتى که مسروق‌منه، صغير باشد، چه کسى حقّ شکايت و مرافعه دارد؟  

ج. ولىّ او حقّ شکايت و مرافعه دارد؛ گرچه احتياط در اذن از حاکم است.

کتاب: استفتائات | شناسه: 8896 | پیوند ثابت

آخرین مطالب

نمایه‌ها

فیلم ها