صفحه اصلی

در حال بارگیری...

استفتائات احکام بلوغ و تکليف

١٢. معناى قدرت در انجام تکاليف چيست؟  

ج. قدرت عادى و عرفى ملاک است.

کتاب: استفتائات | شناسه: 2211 | پیوند ثابت
٢٨. مستضعفين از شيعه که اعتقاد به خدا و پيامبر داشته و وصايت حضرت على ـ عليه‌السّلام ـ را نيز قبول دارند، لکن ائمه ـ عليهم‌السّلام ـ را به ترتيب نمى‌شناسد يا معنى امام را نمى‌فهمند، آيا احکام ايمان بر آنان جارى مى‌شود؟ و دادن زکات و فطره و ردّ مظالم به ايشان صحيح است؟  

ج. در مسأله‌ى 1583 رساله حکم مصارف نسبت به مطلق استضعاف بيان شده است، امّا نسبت به شيعه ميزان، معرفت به رکن اخير ايمان ـ که حضرت حجّت ـ عجّل‌اللّه‌تعالى‌فرجه‌الشّريف ـ هستند ـ مى‌باشد.

کتاب: استفتائات | شناسه: 2227 | پیوند ثابت
١٣. آيا اصول اسلام و اصول ايمان با هم فرق مى‌کند؟  

ج. اصول اسلام سه امر: توحيد، نبوت و معاد است و اصول ايمان عدل و امامت مى‌باشد.

کتاب: استفتائات | شناسه: 2212 | پیوند ثابت
٢٩. کسى که به غيبت و حيات حضرت ولى عصر ـ عجّل‌اللّه‌تعالى‌فرجه‌الشّريف ـ اعتقاد نداشته باشد، آيا احکام مؤمن بر او جارى مى‌شود؟  

ج. خير، مؤمن نيست.

کتاب: استفتائات | شناسه: 2228 | پیوند ثابت
١۴. انکار اصول اسلام چه آثار شرعى به دنبال دارد؟    

ج. اگر انکارکننده محکوم به اسلام و پس از بلوغ اِبايى از وصف اسلام داشته باشد، اجراى احکام مرتدّ بنابر احتياط واجب بايد پس از اقامه‌ى براهين محکم و ادلّه‌ى روشنگر باشد به گونه‌اى که معلوم شود اباى او بعد از آن‌ها، از روى عناد و لجاج دشمنى و براى اغراض فاسد دنيوى بوده است. تفصيل احکام راجع به کافر و مرتد در رساله‌ى توضيح‌المسايل [fn value="١"]به مسايل ٩٩، ١١٠، ١۴٠، ۴۶٠، ٧۴٣، ١۶١٨، ١۶١٩، ١٩١۶، ١٩۴۶، ١٩۴٩، ٢٠٨٣، ٢٠٨٨، ٢٠٩۶و ٢٢۵٩رجوع شود.[/fn]آمده است که اجمال آن عبارت است از: ١) نجاست؛ ٢) صحيح نبودن عقد او براى مسلمان؛ ٣) ارث نبردن او از مسلمان، اگرچه پدر او باشد؛ ۴) مالک نشدن کنيز و غلامى که مسلمان باشند؛ ۵) حلال نبودن حيواناتى که ذبح مى‌کند؛ ۶) واجب نبودن غسل، کفن و نماز بر جسد او؛ ٧) ميته بودن پوست، کفش، دنبه و هر چيزى از اجزاى حيوانات که در دست او است؛ ٨) عدم جواز دادن قرآن به دست او؛ ٩) عدم جواز دخول در مسجد و مشاهد مشرفه.

 

کتاب: استفتائات | شناسه: 2213 | پیوند ثابت
٣٠. فردى نسبت به انگيزه امام حسين ـ عليه‌السّلام ـ در جنگ با يزيد ترديد کرده و مى‌گويد: حضرت ـ نعوذ باللّه‌ ـ براى کسب قدرت و مقام جنگيدند، چنين شخصى چه حکمى دارد؟  

ج. عقايد او ناقص است.

کتاب: استفتائات | شناسه: 2229 | پیوند ثابت
١۵. آثار بى‌اعتقادى به اصول ايمان چيست؟  

ج. ١) عدم صحت عبادات؛ ٢) جايز نبودن دادن زکات و خمس و فطريّه به او.

کتاب: استفتائات | شناسه: 2214 | پیوند ثابت
٣١. اگر کسى سال‌ها بر اساس اعتقاداتى که از طريق تقليد به دست آورده بود زندگى کرده و در آن‌ها راسخ نبوده و سپس به شک و ترديد افتاده است و درصدد تحقيق برآمده و پس از يک يا دو سال به عقايد صحيح يقينى دست يافته است، آيا در ايام ترديد حکم به ارتداد او مى‌شود؟  

ج. خير.

کتاب: استفتائات | شناسه: 2230 | پیوند ثابت
١۶. مراد از تحقيقى بودن اصول دين چيست؟  

ج. مراد اين است که هر کسى بايد با دليل و برهان آن‌ها را تحصيل کند و مجرّد تقليد از ديگران نباشد، البته دليل اجمالى و ارتکازى هم کافى است.

کتاب: استفتائات | شناسه: 2215 | پیوند ثابت
٣٢. اگر کسى در گفتار و يا عمل منکر خدا و پيامبر و يا يکى از ضروريات دين شود؛ امّا قلبا به آن معتقد باشد، چه حکمى دارد؟  

ج. اعتقاد قلبى فقط کافى نيست؛ مگر در موارد اکراه با عدم تمکن از توريه با التفات و توجه و بدون عسر و فشار، جهت اطلاع بيشتر به مسأله‌ى ١١٠ رساله رجوع شود.

کتاب: استفتائات | شناسه: 2231 | پیوند ثابت

آخرین مطالب

نمایه‌ها

فیلم ها