صفحه اصلی

در حال بارگیری...

استفتائات احکام قصاص

۶١٨٩. زنى بدون وطى و دخول، از راه نامشروع حامله شده است، پس از تولّد حمل، براى حفظ آبرو، آن را کشته است. آيا پدر تکوينى ولد، حق قصاص يا ديه دارد؟ اگر نوبت به ديه برسد، آيا مادر از ديه ارث مى‌برد؟  

ج. چون زنا محقق نشده، پدر فرزند ولايت دارد در قصاص زن يا گرفتن ديه و پدر ديه‌اش را به ارث مى‌برد، به خلاف زن که قاتل بوده است.

کتاب: استفتائات | شناسه: 8911 | پیوند ثابت
۶٢٠۵. اگر شخصى مرتکب زناى به عنف گردد و زن را بکشد، در اين صورت که طرف به واسطه زناى به عنف مهدورالدم است، اگر اولياى زن بخواهند قصاص کنند، بدون ردّ نصف ديه قصاص، آيا صحيح است؟  

ج. اگر حاکم بخواهد به جهت اجراى حدّ زنا او را بکشد، ديگر ارتباطى به ورثه زن ندارد و اگر بخواهند اولياى مقتول او را از جهت قصاص بکشند، بايد نصف ديه را ردّ کنند، با ملاحظه‌ى استحقاق مکرهه مهر المثل را، واللّه‌ العالم.

کتاب: استفتائات | شناسه: 8927 | پیوند ثابت
۶٢٢٢. اگر راننده‌اى با عابرى تصادف کند و او را رها کرده و فرار نمايد و پس از فوت، پزشک چنين نظر دهد که اگر او را به بيمارستان مى‌بردند، نجات مى‌يافت، اين قتل چه نوع قتلى مى‌باشد؟  

ج. قتل شبه عمد است.

کتاب: استفتائات | شناسه: 8943 | پیوند ثابت
۶١٩٠. آيا در قسامه در باب قصاص، وحدت مجلس لازم است؟  

ج. مى‌شود حدّ نصاب آن در جلسات متعدد باشد و وحدت مجلس لازم نيست.

کتاب: استفتائات | شناسه: 8912 | پیوند ثابت
۶٢٠۶. هر گاه ولىّ دم پس از صدور حکم قصاص، بدون اذن ولىّ امر، قاتل را بکشد، چه حکمى دارد؟

ج. احوط ترک مبادرت به قصاص است، بدون اذن؛ و بر تقدير مبادرت، قصاص و ديه ندارد و ثبوت تعزير هم معلوم نيست.

کتاب: استفتائات | شناسه: 8928 | پیوند ثابت
۶٢٢٠. اگر کسى مدّعى قتل عمد باشد يعنى نزد حاکم شرع به قتل عمد اقرار کند يا ثابت شود که قبلاً اقرار نموده‌است، اما فعلاً منکر است آيا متّهم به اقرار قبلى خود مأخوذ است که محکوم به قصاص باشد، يا در قتل شبه عمد محکوم به ديه مى‌باشد؟  

ج. انکار تأثيرى ندارد.

کتاب: استفتائات | شناسه: 8944 | پیوند ثابت
۶١٩١. مردى که داراى چند فرزند صغير مى‌باشد، به قتل رسيده است، آيا جدّ پدرى صغار درباره قصاص يا عفو قاتل، حقّى دارد؟  

ج. نسبت به حق قصاص يا عفو از قاتل در مقدار حق خودش از سهم‌الارث؛ زيرا پدر مقتول است، اختيار دارد. ولى نسبت به حق صغار از جهت ولايت بر آن‌ها در عفو از قاتل يا قصاص، مراعات احتياط در تأخير بدون محذور مى‌نمايد؛ هر چند اظهر جواز آن است، با رعايت مصلحت يا مجرّد عدم مفسده.

کتاب: استفتائات | شناسه: 8913 | پیوند ثابت
۶٢٠٧. در مواردى که ولىّ دم مى‌بايست اضافه‌ى ديه را بپردازد بعد قصاص کند، اگر قبل از پرداخت فاضل ديه قاتل را بکشد، چه حکمى دارد؟

ج. مربوط به حاکم شرع مى‌باشدکه بايد اوّل مازاد را دريافت نمايد، اگر پرداخت نکرد، قاضى هم اگر اذن قصاص داده، خالى از احتمال ضمان نيست. و على اىّ حال دين در ذمّه‌ى او است، مثل ساير ديون.

کتاب: استفتائات | شناسه: 8929 | پیوند ثابت
۶١٩٢. قصاص و حدِّ زنِ شيرده تا چه زمانى به تأخير مى‌افتد؟ آيا اين حکم درباره مادر رضاعى که فرزند ديگرى را شير مى‌دهد، يکسان است؟  

ج. قصاص و حدّ درباره زن شيرده به فرزند خودش، تا زمان انقضاى رضاع و شيردهى تأخير مى‌افتد و اين حکم در مورد مادر رضاعى که طفل ديگرى را شير مى‌دهد، با عدم مندوحه جارى است که راه ديگرى براى ارتضاع و تغذيه‌ى طفل نباشد.

کتاب: استفتائات | شناسه: 8914 | پیوند ثابت
۶٢٠٨. اگر دو نفر به قتل متهم باشند و هر کدام ادعا کند که ديگرى کشته است و علم اجمالى بر وقوع قتل يکى از آن دو نفر باشد و حجّت شرعى بر قاتل بودن يکى اقامه نشود و نوبت به ديه برسد، مبلغ ديه چگونه اخذ مى‌گردد؟ با قرعه و يا بالتّنصيف؟ (راجع به ماده‌ى ٣١۵ قانون مجازات اسلامى)  

ج. تنصيف صلح است و آن هم على‌اىّ‌حال جايز است و قرعه رفع اشکال است و صلح بر تقدير اشکال است و حاکم شرع ممکن است يا امر به صلح نمايد و يا خود صلح نمايد و قرعه در همه جا مأمور نيست و احتياط آن است که امر به قرعه نشود.

کتاب: استفتائات | شناسه: 8930 | پیوند ثابت

آخرین مطالب

نمایه‌ها

فیلم ها