صفحه اصلی

در حال بارگیری...

استفتائات احکام مضاربه

۴۴٠۶. شخصى مقدارى از پول خود را در يکى از شعب بانکى و يا پيش کسى به عنوان وديعه مى‌گذارد و اجازه‌ى تصرّف را به او مى‌دهد. او نيز در هر ماه و يا دو ماه، مبلغى را به صاحب پول به عنوان تشکر و يا هر عنوان بدون شرط قبلى مى‌پردازد، دادن و گرفتن اين مبلغ به نظر حضرتعالى چگونه است؟  

ج. اگر به عنوان هديه و بخشش باشد، مانعى ندارد.

کتاب: استفتائات | شناسه: 6952 | پیوند ثابت
۴۴٢٢. آيا در مضاربه مى‌توان قبل از به دست آوردن سود، سود احتمالى را مصالحه کرد؟  

ج. خير، نمى‌توان.

کتاب: استفتائات | شناسه: 6968 | پیوند ثابت
۴۴٠٧. شخصى مبلغى را از کسى مى‌گيرد تا جنسى بخرد و سود آن بين طرفين به شراکت نصف به نصف تقسيم شود. در حال خريد جنس، مبلغ مزبور به سرقت مى‌رود، آيا شخص مذکور ضامن پول است؟  

ج. اگر خود سرمايه‌اى نداشته و به عنوان عامل کار مى‌کرده، عامل امين بوده و در غير صورت افراط و تفريط، ضامن نيست و اگر خود سرمايه‌اى داشته و به شراکت کار مى‌کرده، در سود و زيان و خسارت، هر دو سهيم هستند.

کتاب: استفتائات | شناسه: 6953 | پیوند ثابت
۴۴٢٣. کسى که پول را به کسى مى‌دهد تا کار کند و هر چه سود کرد نصف آن را به مالک بدهد و ضمن مضاربه شرط مى‌کند که اگر تلف يا خسارتى متوجه سرمايه شد، عامل ضامن باشد که از مال خودش جبران کند، اشکال دارد؟  

ج. اظهر، صحت شرط است.

کتاب: استفتائات | شناسه: 6969 | پیوند ثابت
۴۴٠٨. نظر حضرتعالى در مورد سود مضاربه‌اى که انسان مى‌گيرد، چيست؟  

ج. اگر مضاربه با شرايط آن باشد، سود آن حلال است.

کتاب: استفتائات | شناسه: 6954 | پیوند ثابت
۴۴٢۴. آيا لازم است مضاربه بر اساس تجارت باشد يا اگر پولى به صنعتگر، کشاورز و يا ساختمان ساز داده شود تا در حرفه خود مصرف کنند و فايده آن بين هر دو طرف باشد، صحيح است؟  

ج. مضاربه فقط در تجارت جريان دارد.

کتاب: استفتائات | شناسه: 6970 | پیوند ثابت
۴۴٠٩. فروشگاه‌هايى که از طرف دولت باز شده و مردم هم سپرده‌اى مى‌گذارند و دولت متضمّن به پرداخت ٢٠% سود در سال مى‌شود، چه حکمى دارد؟  

ج. در فرض مسأله، اگر منظور ٢٠% سود است نه سرمايه، اشکالى نيست. با تحقّق شرايط مضاربه که در رساله آمده است.

کتاب: استفتائات | شناسه: 6955 | پیوند ثابت
 ۴۴٢۶. قراردادى بين دو نفر يا دو سازمان و يا دو شرکت به شرح زير تنظيم مى‌گردد که اوّلاً سرمايه‌گذار و اصل سرمايه مشخّص است و ثانيا مدّت قرارداد نيز مشخّص، ثالثا سود پيش‌بينى شده توسّط گيرنده‌ى سرمايه ۶٠% تضمين مى‌گردد و مبلغ مذکور به عنوان افت سرمايه، هر ماه به سرمايه‌گذار تحويل مى‌شود و رابعا در مورد افت سرمايه، شرکت گيرنده‌ى سرمايه ماهيانه مبلغ يازده ميليون و پانصد هزار تومان به حساب جارى سرمايه‌گذار واريز مى‌کند و خامسا سود سرمايه‌ى کليّه‌ى درآمدهاى حاصل از معاملات توسّط گيرنده‌ى سرمايه به غير از افت سرمايه پس از مدّت مقرّر شش ماه توسّط گيرنده‌ى سرمايه با نظارت سرمايه‌گذار محاسبه و بلافاصله سرمايه‌گذار و عامل سرمايه به صورت ۵٠% تقسيم مى‌نمايند. متمنّى است، حکم اين‌گونه معامله را مرقوم فرماييد.  

ج. خروج از ربا در معامله‌ى مذکور مشکل است.

کتاب: استفتائات | شناسه: 6972 | پیوند ثابت
۴۴١٠. شخصى مبلغى را به مغازه‌دارى داده و او را وکيل نموده که در اين پول تصرّف و معامله نمايد و هر چه سود داشت نصف آن را به او بدهد و مدّت هم براى او معيّن کرده و على الحساب سه قطعه چک به مبلغ معيّن به عنوان قرض از او گرفته تا پايان قرارداد که هر چه سود داشت نصف سود را به اين مبلغ‌ها که در چک است مصالحه کنند، آيا اين سود حلال است يا خير؟ و اگر ضرر نمودند ضرر را چه کسى  بايد بپردازد؟ و چنان‌چه ضرر را کلاً مغازه‌دار تقبّل نموده باشد، آيا اين معامله صحيح است؟  

ج. در اصل معامله اشکال نيست؛ ولى در قرض مزبور و اشتراط، تأمّل است. اگر در پايان مدّت با هم مصالحه کنند، مانع ندارد و ضرر بر صاحب‌مال است و اشتراط جبران ضرر بر ديگرى صحيح است.

کتاب: استفتائات | شناسه: 6956 | پیوند ثابت
۴۴٢۵. مستدعى است صورت شرعيّه‌ى حالات پنج‌گانه‌اى که ذکر شده است را بفرماييد؟  حالت اوّل: توافق مى‌کنند آقاى... مبلغ... تومان از آقاى... دريافت کند و با آن کار و تجارت نمايد و در مقابل از منافع حاصله مبلغ... تومان ماهيانه به صاحب پول بدهد، مشروط بر آن که کلّ منافع حاصله‌ى ماهيانه از سود پرداختى فوق کمتر نباشد و ضرر احتمالى وارده را عامل تقبّل نموده مدّت... ماه. حالت دوّم: توافق گرديد آقاى... مبلغ... تومان وجه نقد از آقاى... دريافت و با آن کار و تجارت نمايد و از صددرصد سود حاصله ماهيانه که عامل اعلان مى‌کند مثلاً ۵٠% به عامل و ۵٠% به صاحب پول تعلّق گيرد و ضرر وارده‌ى احتمالى را عامل تقبّل نمود مدّت... سال. حالت سوّم: توافق گرديد آقاى... مبلغ... تومان وجه نقد از آقاى... دريافت و با آن کار و تجارت نمايد. چنان‌چه سود اعلان شده ماهى مثلاً بين ١٠٠٠٠ تا ١۵٠٠٠ تومان باشد، ۵٠% عامل و ۵٠% صاحب پول و اگر سود بين ۵٠ تا ١٠٠ هزار تومان باشد، ٣٠% به عامل و ٧٠% به صاحب پول و به همين ترتيب، عامل ضرر احتمالى را تقبّل نمود، مدّت... ماه. حالت چهارم: توافق گرديد آقاى... مبلغ... تومان وجه نقد از آقاى... دريافت و با آن، کار و تجارت نمايد و ماهيانه مبلغ... تومان از سود حاصله به صاحب پول پرداخت نمايد و در پايان مدّت چنان‌چه از سود پيش‌بينى شده، مازادى باقى ماند مثلاً ۵٠% به صاحب پول بدهد عامل ضرر احتمالى را قبول نمود مدّت... ماه. حالت پنجم: توافق شد آقاى... مبلغ... تومان از آقاى... دريافت و با آن کار و تجارت نمايد و از سود حاصله ماهى... تومان به صاحب پول بدهد و کليّه‌ى ضرر وارده‌ى احتمالى را نيز عامل تقبّل کرد مدّت... ماه.  

ج. در فرض دوّم و سوّم اگر يکى را تعيين و فرض‌هاى ديگر را به صورت شرط قرار دهند، مضاربه صحيح است؛ ولى فرض اوّل و چهارم و پنجم خالى از اشکال نيست.

کتاب: استفتائات | شناسه: 6971 | پیوند ثابت

آخرین مطالب

نمایه‌ها

فیلم ها