صفحه اصلی

در حال بارگیری...

استفتائات احکام اموات

١١۵۶. آيا فرد مى‌تواند بر اثر اختلاف با فرزند خود، او را از ارث محروم سازد؟

ج. خير نمى‌تواند از سهم شرعى او از ترکه‌اش جلوگيرى کند و اين منافاتى با جواز وصيت در ثلث و يا تقليل ترکه ندارد.

کتاب: استفتائات | شناسه: 3458 | پیوند ثابت
١١٧٢. آيا تشريح بدن ميّت مسلمان جايز است؟ و اگر پيشبرد علم پزشکى مبتنى بر آن باشد، چه حکمى دارد؟

ج. جايز نيست.

کتاب: استفتائات | شناسه: 3474 | پیوند ثابت
١١٨٧. شخصى مشغول کارهاى ميّت است آيا بر ديگران کارهاى ميّت واجب است يا نه، و اگر شخصى مشغول کارهاى ميّت شود و عمل را نيمه کاره رها کند، ديگران چه وظيفه‌اى دارند؟

ج. اگر کسى مشغول کارهاى ميّت شود، بر ديگران واجب نيست اقدام نمايند؛ ولى اگر او عمل را نيمه کاره بگذارد، بايد ديگران تمام کنند.

کتاب: استفتائات | شناسه: 3491 | پیوند ثابت
١٢٠٣. شخصى در يک حادثه‌ى رانندگى کشته شده و سر او از بين رفته و تمام بدنش له شده است و او را در کيسه‌اى گذاشته‌اند، وظيفه نسبت به غسل و کفن او چگونه است؟

ج. هر چه مانده را غسل و کفن کنند و اگر هيچ محلّى براى ازار و قميص (پارچه‌هاى مخصوص کفن) نمانده است، فقط لفّافه واجب است، و اگر امکان غسل نيست و تمايز اعضا به گونه‌اى از بين رفته که تيمّم هم ممکن نيست، ظاهرا ساقط است و وظيفه‌اى نيست.

کتاب: استفتائات | شناسه: 3507 | پیوند ثابت
١٢١٩. آيا در غسل ميّت، نيّت هم لازم است و در صورت لزوم، آيا براى هر غسل بايد تجديد نيّت نمود؟

ج. کسى که غسل ميّت را انجام مى‌دهد بايد قصد قربت داشته باشد ـ يعنى غسل را براى انجام فرمان خداوند عالم به جا آورد ـ و اگر به همين نيّت تا آخر غسل سوم باقى باشد، کافى است و تجديد نيّت لازم نيست، اگرچه احوط است.

کتاب: استفتائات | شناسه: 3524 | پیوند ثابت
١٢٣۵. برخى از بيمارى‌ها بسيار مهلک و مسرى است، غسل و کفن کسانى که بر اثر چنين بيمارى‌هايى مرده‌اند، با احتمال سرايت و ضرر جانى براى غسل دهنده، چه حکمى دارد؟

ج. طورى با حائل و پوشش‌هاى حفاظتى غسل دهند که ضررآور نباشد و فرو بردن اعضاى سه گانه غسل، در آب کثير کافى است و هم چنين غسل ارتماسى بنابر اظهر کفايت مى‌کند، هر چند مخصوص غسل ارتماسى خلاف احتياط است.

کتاب: استفتائات | شناسه: 3540 | پیوند ثابت
١٢۵١. شخصى در آتش‌سوزى فوت کرده و مشخّص نيست که مرد است يا زن، تکليف غسل يا تيمّم او چيست؟

ج. با فرض امکان، محارم او را از روى جامه بدون نظر و لمس غسل مى‌دهند على الاحوط و اگر ممکن نيست، شرط مماثلث ساقط است و احوط غسل دادن هر يک از مرد و زن است او را از روى لباس.

کتاب: استفتائات | شناسه: 3557 | پیوند ثابت
١٢۶٧. اگر شخصى ميّت را بعد از غسل سوم مس نمايد. ١) آيا غسل مس ميّت بر او واجب مى‌شود يا خير؟ ٢) اگر قبل از اتمام غسل سوم مس نمايد چه حکمى دارد؟

ج۱. غسل بر او واجب نمى‌شود.

ج۲. غسل بر او واجب مى‌گردد.

کتاب: استفتائات | شناسه: 3573 | پیوند ثابت
١٢٨٣. آيا مس ميّت علاوه بر وجوب غسل موجب باطل شدن وضو نيز مى‌شود؟

ج. بله، بنابر احتياط.

کتاب: استفتائات | شناسه: 3589 | پیوند ثابت
١٢٩٩. کسى که غسل جنابت يا حيض يا... به او واجب شده است، آيا مى‌تواند ميّت را کفن کند؟

ج. مى‌تواند، ولى مستحبّ است با طهارت از حدث اکبر و اصغر باشد.

کتاب: استفتائات | شناسه: 3605 | پیوند ثابت

آخرین مطالب

نمایه‌ها

فیلم ها