صفحه اصلی

در حال بارگیری...

104. امور پس از دفن مجالس عزا، ترحيم و خيرات

١٣٩٨. پذيرايى از شرکت کنندگان در مراسم عزا از اموال ميّت که هنوز تقسيم نشده، چه حکمى دارد؟ و در صورت وجود افراد صغير در ورّاث، اصل عمل و شرکت در آن مراسم چه حکمى دارد؟

ج. تقسيم شدن ميزان نيست، بلکه شاهد حال بر رضايت صاحبان حق کافى است و با وجود وارث صغير، بايد با اذن ولىّ يا قيّم شرعى آن‌ها باشد.

کتاب: استفتائات | شناسه: 3705 | پیوند ثابت
١٣٩٩. اگر ميتى ٣١ دارايى‌اش، از جمله منزل مسکونى خود را وصيت کرده باشد، اجراى مراسم ترحيم و تصرّف در آن منزل، قبل از اجراى وصيت چه حکمى دارد؟

ج. در حدّ متعارف که مورد نظر وصيت کننده هم بوده است، اشکال ندارد و اگر غير متعارف است، در تصرفات بايد اجرت و مال‌الاجاره‌ى ثلث را براى مصرف در وصيت کنار بگذارند.

کتاب: استفتائات | شناسه: 3706 | پیوند ثابت
١۴٠٠. چند روز جايز است که عزادارى ادامه يابد؟ و ادامه آن تا شب هفت يا چهلم جايز است؟

ج. اولى اين است که اهل ميّت بيش از سه روز براى تعزيه و عزادارى ننشينند.

کتاب: استفتائات | شناسه: 3707 | پیوند ثابت
١۴٠١. اسلام چه روش‌هايى را جهت عرض تسليت به بازماندگان ارايه کرده  است؟

ج. آن‌ها را با ذکر هر چه سبب تخفيف حزن آن‌ها شود تسلى بدهد و روايات وارده در اجر مصيبت ديده را براى آن‌ها نقل کند و مجرّد حضور نزد صاحبان مصيبت که او را ببينند در تعزيه‌ى او کافى است.

کتاب: استفتائات | شناسه: 3708 | پیوند ثابت
١۴٠٢. هديه دسته‌هاى گل به صاحب عزا ـ که گاهى قيمت آن‌ها بسيار زياد است ـ جهت عرض تسليت، جايز است؟

ج. اين‌ها تسليت دادن‌هاى شرعى نيست؛ ولى منع شرعى هم ندارد و مى‌تواند در بعض موارد مصداق بعض عناوين راجحه باشد.

کتاب: استفتائات | شناسه: 3709 | پیوند ثابت
١۴٠٣. در برخى مناطق پارچه نوشته‌هايى جهت عرض تسليت از طرف اطرافيان به مصيبت زدگان هديه مى‌شود که اطراف منزل صاحب عزا نصب مى‌شود، آيا چنين عملى مشروع است؟ و آيا اين عمل مصداق اسراف در پارچه و... نيست؟

ج. اين‌ها عمل خلاف شرع نيست و اسراف هم نيست.

کتاب: استفتائات | شناسه: 3710 | پیوند ثابت
١۴٠۴. آيا شرکت در مجالس ترحيمى که همراه با تشريفات و اسراف و تبذير بسيار است، جايز است؟

ج. حرام نيست.

کتاب: استفتائات | شناسه: 3711 | پیوند ثابت
١۴٠۵. آيا پاره کردن لباس در سوگ عزيزان از دست رفته، جايز است و در صورت عدم جواز آيا بايد کفاره پرداخت؟

ج. جايز نيست بدون فرق بين پدر و برادر و بين غير آن دو بنابر احوط و در مرگ همسر يا اولاد، کفاره‌اش اطعام ده مسکين يا لباس پوشاندن به آن‌ها يا بنده آزادکردن است و اگر نداشت، سه روز روزه بگيرد.

کتاب: استفتائات | شناسه: 3712 | پیوند ثابت
١۴٠۶. در برخى از مناطق براى تجليل از ميّت همراه با ساز و ادوات مشترک يا مختص موسيقى نوحه سرايى انجام مى‌شود، استعمال و شرکت و نيز شنيدن چنين نوحه‌هايى، با توجه به عدم طرب در آن چه حکمى دارد؟

ج. در نوحه‌سرايى اگر غنا يعنى مطرب باشد، حرام است و در موسيقى حزن‌آور هم طرب است و استعمال آلات مختصّه‌ى به لهو در غير لهو هم جايز نيست بنابر احوط و شنيدن آن هم به حکم استعمال آن است و بنابر احتياط جايز نيست.

کتاب: استفتائات | شناسه: 3713 | پیوند ثابت
١۴٠٧. در برخى از مناطق رسم است که پس از مرگ يکى از عزيزان، صورت خود را با دست خراشيده يا سيلى مى‌زنند و يا موهاى خود را مى‌کنند، آيا اين گونه اعمال شرعا جايز است؟

ج. جايز نيست.

کتاب: استفتائات | شناسه: 3714 | پیوند ثابت

آخرین مطالب

نمایه‌ها

فیلم ها