صفحه اصلی

در حال بارگیری...

استفتائات احکام نماز و روزه مسافر

٢٩۵١. آيا مسافر مى‌تواند نماز جمعه را اقامه کند؟  

ج. مى‌تواند.

کتاب: استفتائات | شناسه: 5442 | پیوند ثابت
٢٩۶٧. اگر شخصى چهار سال نماز باطل خوانده و در اين مدت پنج يا شش بار مسافرت کرده باشد، قضاى نمازهاى شکسته و تمام را به چه نحو بخواند تا ترتيب حاصل شود؟  

ج. طريق احتياط اين است که در هر محدوده‌ى زمانى که احتمال سفر مى‌دهد، جمع بخواند.

کتاب: استفتائات | شناسه: 5458 | پیوند ثابت
٢٩٨٣. در رساله آمده که اگر بعد از رسيدن به چهار فرسخى (۵/٢٢ کيلومتر) از ادامه‌ى سفر منصرف شود و قصد مراجعت به وطن کند، نمازش شکسته است، آيا اگر موقع مراجعت قصد داشته باشد که از راه ديگرى که تا وطن دو فرسخ دارد مراجعت بکند، وظيفه چيست؟  

ج. در اين فرض تمام است.

کتاب: استفتائات | شناسه: 5474 | پیوند ثابت
٢٩٩٩. در مسأله‌ى ١٠٣۵ منظور از نماز اوّل چه مى‌باشد؟

ج. يعنى نمازى را که شکسته خوانده است و سپس معلوم شده که مسافت، هشت فرسخ بوده است.

کتاب: استفتائات | شناسه: 5490 | پیوند ثابت
٣٠١۵. اگر پسر در وطن اوّلى پدر به دنيا بيايد و مدت کمى در همان جا باشد و بعد به جاى ديگر برود و آن جا را محل سکونت قرار دهد، کدام محل وطن او محسوب مى‌شود؟  

ج. محل دوم وطن او مى‌شود.

کتاب: استفتائات | شناسه: 5507 | پیوند ثابت
٣٠٣١. شخصى از زادگاهش اعراض مى‌کند و پس از دو ماه منصرف مى‌شود (با توجه به اين که قصد بازگشت به زادگاه و سکونت در آن‌جا را نداشته است)، آيا اعراض او محقق مى‌شود يا خير؟  

ج. اگر انصراف او از اعراض صورى و ظاهرى است، اعراض او محقق مى‌شود.

کتاب: استفتائات | شناسه: 5523 | پیوند ثابت
٣٠۴٧. شخصى قصد ماندن ده روز در محلّى نموده، ولى محلّ کار او در فاصله‌ى کمتر از حدّ ترخّص شرعى است که بايد هر روز به محلّ کار برود و هر چند روز يک بار شيفت کار او در شب است، آيا ماندن شب در محلّ کار مضرّ به قصد اقامه مى‌باشد؟

ج. مُضرّ نيست.

کتاب: استفتائات | شناسه: 5540 | پیوند ثابت
٣٠۶٣. اينجانب از اهالى هويزه بودم و بر اثر جنگ، به شهر بهبهان مهاجرت کردم و با خانواده‌ام تصميم گرفتم که براى هميشه در آن‌جا ساکن شوم و خانه هم ساختم ولى اينک بعد از ده سال که شرايط ديگرى به وجود آمده است به هويزه بازگشته‌ام، آيا بهبهان وطن دوم ما محسوب مى‌شود يا خير؟ تکليف ما نسبت به نماز و روزه در  آن‌جا چگونه است؟  

ج. تا از بهبهان اعراض نکرده‌ايد، آن جا وطن دوم شما محسوب مى‌شود.

کتاب: استفتائات | شناسه: 5556 | پیوند ثابت
٣٠٧٩. مراد از سفر اوّل، مسافرت عرفى است يا شرعى؟  

ج. منظور مسافرت شرعى يعنى طى کردن هشت فرسخ است و پس از طى اين مسير، سفر اوّل شرعى تحقق يافته؛ است هر چند سفر اوّل عرفى هنوز تحقق نيافته است.

کتاب: استفتائات | شناسه: 5572 | پیوند ثابت
٣٠٩۵. کثير السّفر اگر در سفر اوّلش بيش از حدّ مسافت برود و برگردد، حکم نمازهاى وى در مسير رفت و برگشت چيست؟  

ج. در هشت فرسخ اوّل نماز قصر است و پس از آن تمام است.

کتاب: استفتائات | شناسه: 5588 | پیوند ثابت

آخرین مطالب

نمایه‌ها

فیلم ها