صفحه اصلی

در حال بارگیری...

193. قصد اقامت ده روز

٣٠۵٢. اگر مسافر، اوّل ماه رمضان وارد مشهد مقدّس شد و بعد از پنج روز از قصد ده روز اقامت، به روستايى در سه فرسخى رفت و دو روز در آن جا ماند و بعد به مشهد مقدّس برگشت و سه روز ديگر ماند، وظيفه‌ى او در آن روستا و بعد از برگشت در مشهد مقدّس تمام بوده يا شکسته؟  

ج. تمام است.

کتاب: استفتائات | شناسه: 5545 | پیوند ثابت
٣٠۵٣. بعد از اين که قصد ده روز کرديم و ده روز گذشت، آيا مى‌شود به مقدار کمتر از مسافت شرعى به اطراف محلّ اقامت مسافرت کرد؟  

ج. اگر اعراض از محلّ اقامت نکرده، نمازش تمام است و اگر اعراض کرده و برگشتن به محلّ اقامت فقط براى عبور از آن جا است، نمازش شکسته است.

کتاب: استفتائات | شناسه: 5546 | پیوند ثابت
٣٠۵۴. در مناطق محروم روستايى کشور به علت فقر شديد مالى دعوت از يک روحانى به صورت مستقلّ در يک ماه رمضان و ايّام تبليغى نوعا ميسور نيست و معمولاً دو يا سه روستا در جوار هم با تفاهم هم ديگر ـ چون فاصله‌ى متوسّط آن‌ها کمتر از مسافت شرعى است ـ يک روحانى دعوت مى‌کنند. آيا راهى براى قصد اقامت در دو يا چند محلّ وجود دارد؟  

ج. اگر در مجموع دو مکان نزديک به هم قصد ماندن ده روز کرد به گونه‌اى که به راحتى به هر دو مکان رفت و آمد مى‌تواند بکند، اين قصد اقامه صحيح است؛ چون وحدت و يکى بودن اسمىِ محلّ، لازم نيست و ماندن در يک محل (اقامه‌ى واحد) معتبر است.

کتاب: استفتائات | شناسه: 5547 | پیوند ثابت
٣٠۵۵. در رساله آمده که اگر بعد از خواندن يک نماز چهار رکعتى از ماندن منصرف شود يا مردّد شود، تا وقتى در آن جا هست، بايد نماز را تمام بخواند؟ آيا خواندن نماز جمعه کفايت از آن مى‌کند؟  

ج. کفايت نمى‌کند.

کتاب: استفتائات | شناسه: 5548 | پیوند ثابت
٣٠۵۶. شخصى را که به صورت بيهوشى کامل به بيمارستانى در فاصله‌اى بيشتر از  مسافت شرعى برده‌اند و درمان او ده روز به طول مى‌انجامد پس از دو روز به هوش آمدن، وظيفه‌ى او در هشت روز باقى مانده چيست؟

ج. چون قصد سفر نداشته است، نماز وى تمام است.

کتاب: استفتائات | شناسه: 5549 | پیوند ثابت
٣٠۵٧. شخصى که از اوّل قصد ماندن ده روز داشته ولى چند روز اوّل را نماز نخوانده است، اکنون که قصد خواندن نماز را دارد وظيفه‌اش قصر است يا تمام؟  

ج. اگر از قصد خود برنگشته، وظيفه‌ى او تمام است.

کتاب: | شناسه: 5550 | پیوند ثابت
٣٠۵٨. زن مسافر در مقصد، با اين که ايام عادت او است، آيا مى‌تواند قصد ده روز کند و يا بايد صبر کند تا پاک شود؟  

ج. اگر قصد دارد ده روز بماند، قصد اقامت محقّق است و پس از پاکى، نماز را تمام مى‌خواند.

کتاب: استفتائات | شناسه: 5551 | پیوند ثابت
٣٠۵٩. شخص مسافرى که مى‌خواهد ده روز قصد کند؛ ١) آيا بايد قصد داشته باشد که ده روز تمام از طلوع فجر بماند يا از طلوع آفتاب هم کفايت مى‌کند؟ ٢) و آيا قصد ده روز تلفيقى کفايت مى‌کند؟ مثلاً اگر ظهر رسيده و قصد کند تا ظهر روز يازدهم بماند، نمازش را تمام بخواند؟  

ج. به مسأله‌ى ١٠٨۶ رساله رجوع کنيد.

کتاب: استفتائات | شناسه: 5552 | پیوند ثابت
٣٠۶٠. مدير کاروان ـ با توجّه به اين که مى‌داند توقّف زايرين در مدينه يا مکه کمتر از ده  روز است ـ به آن‌ها اعلام مى‌کند که ده روز مى‌مانم و آنان به اعتماد گفته‌ى او نمازشان را تمام مى‌خوانند و روزه مى‌گيرند، ولى قبل از ده روز از آن جا حرکت مى‌کنند، حکم شرعى نسبت به مدير که اين مطلب را اعلام مى‌کند و نماز و روزه‌ى زايران چيست؟  

ج. نماز و روزه‌ى زايران صحيح است.

کتاب: استفتائات | شناسه: 5553 | پیوند ثابت
٣٠۶١. شخصى به اعتقاد اين که رفقاى او قصد ده روز کرده‌اند، قصد اقامت کرده و چند نماز تمام خوانده است؛ بعد معلوم شده که دوستان وى قصد نکرده‌اند، آيا نمازهايى که تمام خوانده صحيح است يا بايد قضا کند؟ وظيفه‌ى او در مدت باقيمانده چيست؟  

ج. نمازهاى او صحيح بوده و تا زمانى که در آن جا است، بايد نماز را تمام بخواند.

کتاب: استفتائات | شناسه: 5554 | پیوند ثابت

آخرین مطالب

نمایه‌ها

فیلم ها