صفحه اصلی

در حال بارگیری...

193. قصد اقامت ده روز

٣٠۶٠. مدير کاروان ـ با توجّه به اين که مى‌داند توقّف زايرين در مدينه يا مکه کمتر از ده  روز است ـ به آن‌ها اعلام مى‌کند که ده روز مى‌مانم و آنان به اعتماد گفته‌ى او نمازشان را تمام مى‌خوانند و روزه مى‌گيرند، ولى قبل از ده روز از آن جا حرکت مى‌کنند، حکم شرعى نسبت به مدير که اين مطلب را اعلام مى‌کند و نماز و روزه‌ى زايران چيست؟  

ج. نماز و روزه‌ى زايران صحيح است.

کتاب: استفتائات | شناسه: 5553 | پیوند ثابت
٣٠۶١. شخصى به اعتقاد اين که رفقاى او قصد ده روز کرده‌اند، قصد اقامت کرده و چند نماز تمام خوانده است؛ بعد معلوم شده که دوستان وى قصد نکرده‌اند، آيا نمازهايى که تمام خوانده صحيح است يا بايد قضا کند؟ وظيفه‌ى او در مدت باقيمانده چيست؟  

ج. نمازهاى او صحيح بوده و تا زمانى که در آن جا است، بايد نماز را تمام بخواند.

کتاب: استفتائات | شناسه: 5554 | پیوند ثابت
٣٠۶٢. شخصى در مشهد مقدس قصد کرده تا روز جمعه هفته‌ى ديگر بماند و گمان کرده که تا آن روز ده روز است و نمازها را تمام خوانده و روزه‌ها را گرفته است، پس از آن متوجّه شده که تا روز جمعه ٩ روز است. حکم نماز و روزه‌هاى او چيست؟  

ج. بنابر احوط آن‌ها را قضا کند.

کتاب: استفتائات | شناسه: 5555 | پیوند ثابت
٣٠۴٧. شخصى قصد ماندن ده روز در محلّى نموده، ولى محلّ کار او در فاصله‌ى کمتر از حدّ ترخّص شرعى است که بايد هر روز به محلّ کار برود و هر چند روز يک بار شيفت کار او در شب است، آيا ماندن شب در محلّ کار مضرّ به قصد اقامه مى‌باشد؟

ج. مُضرّ نيست.

کتاب: استفتائات | شناسه: 5540 | پیوند ثابت
٣٠۶٣. اينجانب از اهالى هويزه بودم و بر اثر جنگ، به شهر بهبهان مهاجرت کردم و با خانواده‌ام تصميم گرفتم که براى هميشه در آن‌جا ساکن شوم و خانه هم ساختم ولى اينک بعد از ده سال که شرايط ديگرى به وجود آمده است به هويزه بازگشته‌ام، آيا بهبهان وطن دوم ما محسوب مى‌شود يا خير؟ تکليف ما نسبت به نماز و روزه در  آن‌جا چگونه است؟  

ج. تا از بهبهان اعراض نکرده‌ايد، آن جا وطن دوم شما محسوب مى‌شود.

کتاب: استفتائات | شناسه: 5556 | پیوند ثابت
٣٠۴٨. مسافرى قصد اقامت ده روزه در مکانى کرده است، ولى مى‌داند در بين ده روز، زمانى را شبانه به مقدار کمتر از مسافت مى‌رود. آيا اقامت وى محقّق است؟

ج. اگر بيشتر شب را در محلّ اقامت باشد، اشکال ندارد.

کتاب: استفتائات | شناسه: 5541 | پیوند ثابت
٣٠۶۴.اگر شخصى احتمال بدهد که به دليل پيش آمدن کارى نتواند ده روز بماند، تکليف او چيست، آيا مى‌تواند قصد کند و اگر آن کار پيش آمد از قصد خود اعراض کند؟  

ج. اگر در حال ترديد است، نمى‌تواند قصد کند به خلاف احتمالات غير قابل اعتنا، که با وجود آن مى‌توان قصد کرد.

کتاب: استفتائات | شناسه: 5557 | پیوند ثابت
٣٠۴٩. کسى قصد اقامت در سفر کرده و پس از خواندن نماز ظهر از قصدش منصرف مى‌شود و طبق وظيفه، نماز عصر را تمام مى‌خواند و پس از آن علم اجمالى به بطلان يکى از دو نمازش پيدا مى‌کند، چه وظيفه‌اى دارد؟  

ج. اين علم اجمالى تبديل به علم تفصيلى به باطل شدن نماز عصر و شک ابتدايى به بطلان نماز ظهر مى‌شود. زيرا يا اين‌که سبب بطلان در عصر بوده يا در ظهر، که با بطلان ظهر مى‌بايست نماز عصر را شکسته مى‌خوانده که تمام  خوانده است؛ پس نماز عصر به هر حال باطل بوده، ولى در بطلان ظهر فقط شک دارد و يقين به بطلان ندارد. و چون شک پس از فارغ شدن از نماز است، محکوم به صحّت مى‌باشد. پس بايد نماز عصر را تماما اعاده کند و نمازهاى بعدى در اين محل را هم تا نرفته تمام بخواند.

کتاب: استفتائات | شناسه: 5542 | پیوند ثابت
٣٠۶۵. آيا خارج شدن از حدّ ترخّص، مضرّ به قصد اقامت است يا خير؟ مثلاً کسى مى‌خواهد در قم، ده روز بماند و مى‌داند که روزها براى چندين مرتبه به جمکران مى‌رود (امّا خوابگاه و محل اقامتش قم است)، آيا قصد اقامتش صحيح است يا خير؟  

ج. مى‌تواند در مجموع دو محل قصد اقامت کند.

کتاب: استفتائات | شناسه: 5558 | پیوند ثابت
٣٠۵٠. طلبه‌اى که در شهر مقدّس قم قصد ده روز نموده و در طول اين ده روز از اوّل نيّت رفتن به مسجد مقدّس جمکران را داشته است، آيا قصد ده روز تحقّق پيدا مى‌کند يا نه؟  

ج. چنان‌چه قسمت عمده‌ى روز را در محلّ اقامت باشد و شب را در محل اقامت به سر برد، قصد عشره محقّق مى‌شود، هر چند هر روز برود.

کتاب: استفتائات | شناسه: 5543 | پیوند ثابت

آخرین مطالب

نمایه‌ها

فیلم ها