صفحه اصلی

در حال بارگیری...

192. حدّ ترخص

٣٠۴۵. شخصى به قصد مسافرت به هشت فرسخ و يا بيشتر، حرکت مى‌کند، از حدّ ترخص که خارج شد، نماز را شکسته مى‌خواند و حدود سه فرسخ که مى‌رود از قصد خود منصرف مى‌گردد و به وطن مراجعت مى‌کند و هنوز وقت نماز باقى است، آيا بايد دوباره نمازش را تمام بخواند يا نه؟  

ج. خير، اعاده لازم نيست.

کتاب: استفتائات | شناسه: 5538 | پیوند ثابت
٣٠۴۶. کسى که قصد سفر به قلّه‌ها و کوه‌هاى بلند و مرتفع را دارد. با توجه به اين که مسير او گاهى بيش از مسافت شرعى است، اگر شهر خود را ببيند حکم نماز و روزه‌ى او چيست؟  

ج. وقتى به اندازه‌اى دور شود که اگر آن شهر در زمين هموار بود، ديوارش از آن جا ديده نمى‌شد، بايد نماز خود را شکسته بخواند و نيز اگر پستى و بلندى خانه‌ها بيشتر از معمول باشد، بايد ملاحظه معمول را بنمايد.

کتاب: استفتائات | شناسه: 5539 | پیوند ثابت
٣٠٣۶. حدّ ترخّص چيست؟

ج. يعنى انسان از وطن خود يا جايى که قصد کرده ده روز در آن جا بماند، به قدرى دور شود که ديوار شهر را نبيند و صداى اذان آن را نشنود؛ ولى بايد در هوا غبار يا چيز ديگرى نباشد که از ديدن ديوار و شنيدن اذان جلوگيرى کند و لازم نيست به قدرى دور شود که مناره‌ها و گنبدها را نبيند، يا ديوارها هيچ پيدا نباشد، بلکه همين قدر که ديوارها کاملاً معلوم نباشد، کافى است.

کتاب: استفتائات | شناسه: 5529 | پیوند ثابت
٣٠٣٧. مى‌گويند حدّ ترخص يعنى جايى که ديوارهاى شهر را نبينند و صداى اذان شهر را نشنوند و در زمان کنونى که ديوارى وجود ندارد و معمولاً کارخانه‌ها و مغازه‌هايى به طور پراکنده در نزديکى شهر و گاهى متصل به آن وجود دارند که فاصله‌ى آن‌ها از هم از چند کيلومتر تجاوز نمى‌کند، حدّ ترخص يا ديوار شهر را چگونه بايد حساب کرد؟  

ج. ميزان ديوار خانه‌هايى است که عرفا جزو شهر حساب مى‌شود.

کتاب: استفتائات | شناسه: 5530 | پیوند ثابت
٣٠٣٨. شخصى که در ماه رمضان مسافر است براى اين که بتواند روزه بگيرد اگر قبل از ظهر به حدّ ترخص بيايد و نيّت روزه کند و همين که ظهر شد از همانجا مجدّدا مسافرت کند، آيا روزه‌اش صحيح است يا نه؟  

ج. اگر قبل از وقت زوال در خود شهر باشد، ظاهرا روزه‌اش صحيح است و در حدّ ترخص احتياطا جمع بين روزه و قضاى آن کند.

کتاب: استفتائات | شناسه: 5531 | پیوند ثابت
٣٠٣٩. دو منطقه‌ى مسکونى (روستا) قبلاً جدا بودند ولى الآن به هم متصل شده‌اند و هنوز اسمشان فرقى نکرده است ساکنين اين دو محل حد ترخص را از کجا بايد حساب کنند؟  

ج. اگر عرفا يک محل محسوب مى‌شوند، حکم يک محل را دارند.

کتاب: استفتائات | شناسه: 5532 | پیوند ثابت
٣٠۴٠. مسافرى که قبل از ظهر در ماه مبارک رمضان به نزديک وطن يا شهرى که قصد دارد در آن‌جا ده روز بماند رسيده، به نحوى که اذان شهر را مى‌شنود و ديوارهاى آن را مى‌بيند ولى هنوز وارد شهر نشده است. آيا روزه‌ى آن روزش صحيح است يا خير؟  

ج. اگر قبل از زوال وارد شهر هم بشود روزه‌اش صحيح است و گرنه احتياطا جمع مى‌کند بين روزه‌ى آن روز و قضاى آن.

کتاب: استفتائات | شناسه: 5533 | پیوند ثابت
٣٠۴١. شخصى در ماه مبارک رمضان، قبل از ظهر براى مسافرت از خانه خارج مى‌شود و پس از گذشتن از حد ترخّص، افطار مى‌کند ولى قبل از رسيدن به حدّ مسافت  شرعى، از مسافرت منصرف و قبل از ظهر به منزل بر مى‌گردد، آيا امساک بقيه روز واجب است؟  

ج. خير و هم چنين هر جا که به نحو جايز افطار کرده است.

کتاب: استفتائات | شناسه: 5534 | پیوند ثابت
٣٠۴٢. اگر مسافر در ماه مبارک رمضان به سوى وطن خود حرکت کند و مصادف با اذان ظهر، نزديک وطن خود برسد ولى شک کند که آيا مقدارِ مسافتِ باقى مانده، وطن محسوب مى‌شود يا خير، نماز و روزه‌اش چه حکمى دارد؟  

ج. نماز و روزه‌اش تمام نيست.

کتاب: استفتائات | شناسه: 5535 | پیوند ثابت
٣٠۴٣. اگر روزه‌دار جاهل باشد به اين که تا به حدّ ترخّص نرسيده نبايد قبل از زوال افطار کند و قبل از حدّ ترخص به اين اعتبار که مسافر است افطار نمايد، روزه‌ى اين شخص چه حکمى دارد؟ آيا قضا بر او واجب است يا حکم ديگرى دارد؟  

ج. قضا بر او واجب است و اگر جاهل مقصّر بوده، على الاحوط کفاره هم دارد.

کتاب: استفتائات | شناسه: 5536 | پیوند ثابت

آخرین مطالب

نمایه‌ها

فیلم ها