صفحه اصلی

در حال بارگیری...

5788. حکم حمّام وقفى مخروبه

۵۵٢۴. شخصى مکانى را جهت حمام عمومى وقف نموده و پس از سال‌ها بهره‌بردارى هم اکنون مخروبه گشته و بيشتر اهالى محل به لحاظ دارا بودن حمام شخصى، چندان تمايلى در جهت مرمّت و بازسازى آن ندارند و از جهتى اگر هم تعمير گردد، با توجه به مطلب فوق استفاده‌ى قابل توجهى صورت نمى‌گيرد. بنابراين آيا وقف‌کننده مى‌تواند محل مورد نظر را فروخته و پولش را در مصرف ديگر ى چون غسّالخانه که ضرورت بيشترى نيز دارد در مکان مناسب ديگرى صرف نمايد يا خير؟ در صورت عدم فروش، حکم آن را بيان فرماييد.  

ج. اگر وضع حمام به گونه‌اى باشد که در حال و آينده قابل استفاده نباشد و استفاده از آن در جهت وقف کالعدم باشد، واقف مى‌تواند آن را به يکى از دو طريق فروش يا اجاره بلند مدت واگذار نمايد، هر کدام به مصلحت وقف باشد؛ و درآمد حاصله را به مصرفى که نزديک‌تر به وقف باشد على الاحوط برسانند. مراد از اقرب بودن يعنى نزديک‌تر بودن به جهت وقف است.

کتاب: استفتائات | شناسه: 8567 | پیوند ثابت
۵۵٢۵. حدود بيست و سه سال پيش حمّام عمومى جهت استفاده‌ى اهالى احداث گرديد که زمين آن متعلّق به عدّه‌اى از اهل محلّ بوده است. مشخّص نيست اين زمين براى حمّام وقف گرديده است يا نه. حمّام مذکور به مدّت يک سال مورد استفاده عموم بوده و پس از آن متروکه مانده است. چنان‌چه زمين حمّام موقوفه باشد. آيا جايز است به مجتمع فرهنگى واگذار گردد و اگر موقوفه نباشد، بلکه هبه‌ى مردم اهالى باشد وظيفه چيست؟  

ج. اگر امکان استفاده از حمّام براى استحمام هست، تعمير و تصرّف منافى  ديگر در آن جايز نيست و در غير اين صورت، در مطلق خيرات مى‌توانند از آن استفاده نمايند.

کتاب: استفتائات | شناسه: 8568 | پیوند ثابت

آخرین مطالب

نمایه‌ها

فیلم ها