صفحه اصلی

در حال بارگیری...

5805. تغيير مکان امام‌زاده به علت ساخت سدّ

۵۵۴٢. در روستايى امام‌زاده‌اى به نام سيد محمد عابد فرزند امام موسى کاظم ـ عليه‌السّلام ـ مدفون بوده و زيارتگاه مردم استان مى‌باشد. هم‌چنين مدفن شهداى جنگ تحميلى و قبرستان قديمى ٢٧ نفر از افراد طايفه، در جوار امام‌زاده قرار دارد. امامزاده موصوف داراى شجرنامه‌اى است که طبق آن کليه زمين‌هاى اطرافش وقف سادات ذکور است. وزارت محترم نيرو قصد دارد با موجود بودن دو محل مناسب ديگر در اين قريه اقدام به احداث سدّ نمايد و امام‌زاده را حداقل تا فاصله چهل کيلومتر جا به جا کند. آيا انتقال امام‌زاده، با وجود دو گزينه مناسب ديگر براى سدّسازى چه حکمى دارد؟

ج. شبهه‌اى نيست که موّدت ذوى‌القربى واجب و منصوص قرآن است و اهانت به آن‌ها حرام و ترک واجب قطعى است و اهانت و عدم اهانت از عرف معلوم مى‌شود و از ملاحظه اشباه و نظاير و اعلى و اشرف مشخص مى‌شود که اهانت صادق است يا نه.

بر کسانى که متصدّى اصلاح راه‌ها و خيابان‌ها و احداث سدّها مى‌باشند، لازم است تحرّى مندوحه در اطراف بقاع متبرّکه و مشاهد مشرّفه از يمين و يسار و بالا و پايين نمايند و نتيجه را به گونه‌اى که به مقدّسات و محترمات، ربطى نداشته باشد و موجب تغييرات نامشروع نباشد بگيرند، واللّه‌ الموفق المعين.

کتاب: استفتائات | شناسه: 8585 | پیوند ثابت

آخرین مطالب

نمایه‌ها

فیلم ها