صفحه اصلی

در حال بارگیری...

258. پزشکى

٣٩٠٧. ١) اگر پزشک روش يا دارويى را تعريف کند و بگويد اين دارو براى فلان بيمارى مفيد است يا بگويد درمان، مترتّب به فلان دارو است، بدون آن‌که بيمار را وادار به مصرف آن دارو کند، آيا در صورت عدم تأثير يا عوارض دارو، پزشک مسؤول يا مديون است؟  ٢) در فرض فوق اگر بيمار يا ولىّ او، شرط را قبول نکردند، آيا پزشک مى‌تواند بيمار را رها نمايد؟ ٣) در فرض فوق آيا بايد با تک‌تک بيماران شرط نمود و با امضاى پرسش‌نامه‌ى مربوطه و يا گذاشتن اطلاعيه در مراکز درمانى مبنى بر اين‌که مراجعه‌ى بيماران، نشان‌گر قبول اين شرايط است، يا به اطلاع رساندن حتى از طريق رسانه‌هاى گروهى که مراجعه‌ى شما نزد پزشک به اين شرايط، مترتّب است، از پزشک رفع مسؤوليت شرعى مى‌نمايد، به طور مثال اگر قبل از عمل جراحى، بيمار مجبور به امضاى شرايطى باشد که در صورت هرگونه ناموفق بودن جراحى، وى هيچ‌گونه حق و حقوقى بر جراح و بيمارستان ندارد، آيا در صورت هرگونه اختلال در جراحى، مى‌توان مدعى شد با توجه به امضاى قبلى بيمار، کادر درمانى هيچ مسؤوليت شرعى بر عهده ندارند؟ ۴) در فرض فوق اگر بيمار کاملاً بى‌هوش باشد، آيا مى‌توان از خويشان بالغ وى اجازه گرفت و يا با آن‌ها شروط فوق را انعقاد نمود؟ ۵) در فرض فوق اگر بيمار، کاملاً بى‌هوش باشد و در حال حاضر هيچ شخص بالغ يا نابالغ که خويشاوند وى باشد نيز در دسترس نباشد و از طرفى در خطر فورى باشد، جهت اجازه و شرط، آيا مى‌توان طبق وظيفه‌ى پزشکى هرگونه اقدام ممکن را بدون  اجازه انجام داد؟ و اگر به علت خوف از عدم تأثير درمان و کمک به تسريع مرگ و مديون شدن، پزشک هيچ کارى انجام ندهد، آيا در اين صورت پزشک مسؤول خواهد بود؟ (گاهى مشاهده شده است اجل شخصى فرا رسيده است، ولى علت مرگ را به غلط به پزشک معالج وى نسبت مى‌دهند.)  

ج۱. در صورتى که نداند او دارو مصرف مى‌کند و او براى اين توصيف پزشک اين دارو را مصرف مى‌کند، مسؤوليتى ندارد و احتياط در اين است که بگويد: من براى اين خطرهاى احتمالى نمى‌گويم مصرف کن.

ج۲. اگر در چنين مواردى پزشک مکلّف به حفظ نفس محترمه از خطر نباشد، مى‌تواند.

ج۳. در صورتى که شرح تفصيل را براى تک‌تک بيماران ذکر کرده باشد و بعد خود مريض ـ با حفظ مشاعر (حواس) و کمالش ـ اذن داده باشد يا ولىّ او اجازه داده باشد، آن وقت پرشک مسؤوليت تکليفيّه ندارد و مسؤوليت وضعيّه (ضمان) هم ممکن است مرتفع باشد.

ج۴. اگر ولىّ خاصّ نداشته باشد، احتياط در مراجعه‌ى امر به حاکم شرع است.

ج۵. در صورتى‌که احتمال استناد مرگ به معالجه باشد، معالجه بايد از روى اذن خود مريض يا ولىّ خاصّ يا ولىّ عام او (حاکم شرع) باشد و بعد از شرح مطالب به خود او يا ولىّ او ـ در صورتى‌که با اين شرح اذن داشته باشد ـ ، مسؤوليّتى ندارد.

کتاب: استفتائات | شناسه: 6614 | پیوند ثابت
٣٩٢٣. اگر در اثر کمبود امکانات تشخيصى کافى، تشخيص ممکن نگردد، در نتيجه مداواى لازم صورت نگيرد و بيمارى تشديد يا منجر به مرگ شود، آيا پزشک معالج مسؤول است؟  

ج. اگر بگويد و اعلام کند که تشخيص آن در دست من نيست، به طورى‌که تأخير معالجه مستند به او نباشد و بتوانند به ديگرى مراجعه کنند، از آن جهت که طبيب است، مسؤول نيست، و در واجب کفايى با ديگران شريک است، مگر در اعلام به ديگران که براى وى واجب اختصاصى است.

کتاب: استفتائات | شناسه: 6630 | پیوند ثابت
٣٩٣٩. آيا بيمارستان بدون اجازه يا وصيت ميّت، مى‌تواند از اعضاى بدن وى جهت حفظ جان انسان‌هاى مؤمن استفاده کند؟ در صورت فقدان وارث چه وجهى دارد؟ و در صورت وجود وارث و عدم اطلاع آن‌ها چه وجهى خواهد داشت؟

ج. در صورت توقف نجات مسلمانى بر آن، که راه نجات او منحصر به دادن آن  عضو ميّت باشد و تهيه‌ى آن از غير مسلمان هم ممکن نباشد، جايز است.

کتاب: | شناسه: 6646 | پیوند ثابت
٣٩۵۵. بيمار، پمادى را که با الکل سفيد ساخته مى‌شود، با تجويز پزشک به صورت مى‌مالد و با آن نماز مى‌خواند. آيا نمازش صحيح است؟  

ج. احتياط در قضاى آن نمازها است.

کتاب: استفتائات | شناسه: 6662 | پیوند ثابت
٣٩٠٨. به طور کلى و در تمامى روش‌هاى تشخيصى ودرمانى، اگر پزشک قبل از انجام هر عملى به بيمار خود و يا ولىّ او (اگر بيمار بالغ يا عاقل نباشد) متذکر شود که اين روش‌ها از يک طرف ممکن است بى‌فايده باشند (و وقت و مال او را به هدر دهند) و از طرف ديگر ممکن است عوارض متفاوتى براى او داشته باشند، و بدين ترتيب با ذکر اين مطالب، پزشک، قبل از هرگونه معاينه و دستور روش‌هاى تشخيصى و درمانى و تجويز دارو، کاملاً از خود در قبال خسارات و عوارض احتمالى سلب مسؤوليت کند و بيمار ـ چه از روى ناچارى و چه از روى تمايل يا به ظاهر از روى تمايل ـ ، اين شرط را قبول نمايد، آن‌گاه در صورت اشتباه سهوى پزشک، در برابر هزينه‌هاى بيهوده، بى‌فايده بودن و يا عوارض ناشى از روش‌هاى تشخيصى و درمانى، آيا پزشک مسؤول است؟ (در صورتى که وى حداکثر تلاش خود را نيز بکند).  

ج. در صورتى که عملش جايز بوده، مسؤوليّت تکليفى ندارد، و مسؤوليّت وضعيّة (ضمان) هم با استيذان رفع مى‌شود. و اگر دوران بين بى‌فايدگى و ضرر  هست، نبايد اين عمل را انجام دهد.

کتاب: استفتائات | شناسه: 6615 | پیوند ثابت
 ٣٩٢۴. اگر پزشک به علت فراموشى انواع و علايم بيمارى‌ها (به خاطر گستردگى موضوع)، بيمارى شخص را تشخيص ندهد و لذا نداند داروى مناسب چيست و در نتيجه اصلاً دارويى تجويز نکند، در صورتى که بيمارى تشديد و يا منجر به مرگ گردد، اين پزشک در چه حدّى مسؤول است؟  

ج. بايد بگويد و اعلام کند. که علاجش دست من نيست. در صورت عدم تشخيص و اعلام اين مطلب، به طورى که تأخيرش از جانب اين شخص نباشد، مسؤوليتى ندارد.

کتاب: استفتائات | شناسه: 6631 | پیوند ثابت
٣٩۴٠. در صورت هديه اعضاى بدن، آيا ديه به آن اعضا تعلق مى‌گيرد؟ و اگر ديه تعلق مى‌گيرد، چه کسى بايد آن را بپردازد؟  

ج. در موردى که شرعا جايز باشد، ديه ندارد.

کتاب: استفتائات | شناسه: 6647 | پیوند ثابت
٣٩۵۶. ١) با توجه به اين‌که جهت معاينه ساده‌ى پروستات، حتما بايد از طريق مقعد، بيمار را مورد بررسى قرار داد تا تشخيص قطعى بيمارى‌هاى پروستات داده شود، هم‌چنين در بسيارى بيمارى‌هاى آلات ادرارى ـ تناسلى، مشاهده و گاه لمس آن‌ها ضرورى است، آيا در چنين مواردى، پزشک مرد مى‌تواند بيمار مرد را بدون اشکال شرعى معاينه نمايد؟ اگر با عدم انجام اين معاينه، متوجه بيمارى نشود و بيمارى (مثلاً سرطان) پيشرفت کند، آيا پزشک مسؤول است؟ (با توجه به اين‌که استفاده از آينه،  هميشه امکان‌پذير نيست و در ضمن عمل لمس را نيز بايد با ديد کامل با دست انجام داد و از اين رو در حال حاضر در تمامى مراکز درمانى اين معاينه مستقيما انجام مى‌شود). ٢) طبق نظرات علوم پزشکى، يکى از معايناتى که امروزه در هر بيمارى (به خصوص در بيمارى‌هاى ادرارى ـ تناسلى) جزو معاينات اصلى اوليه به شمار مى‌آيد (گرچه در انجام آن، متأسفانه يا خوشبختانه مسامحه مى‌شود) عملى به نام «توشه رکتال» (يک نوع معاينه‌ى نظرى و لمسى از طريق مقعد) مى‌باشد اين معاينات گاهى به علت احتياط در جهت تشخيص يا ردّ برخى بيمارى‌ها انجام مى‌شود و گاهى در تشخيص برخى بيمارى‌ها بسيار مؤثر و روش کم‌خرج و ساده‌اى به نظر مى‌آيد. آيا پزشک مرد مجاز است چنين معاينه‌اى را چه جهت آموزش (به وسيله‌ى دانشجويان) و چه جهت تشخيص احتمالى يا قطعى در مورد بيمار مرد انجام دهد؟ اگر با عدم انجام آن، متوجه بيمارى و راه درمان وى نشود، آيا مسؤول است؟

ج۱. در صورتى که زوجه‌ى بيمار، طبيب ماهرى نباشد ـ مثل مرد ـ ، طبيب مرد با اکتفاى بر ضروريات مى‌تواند.

ج۲. با همان شروط مذکوره در سابق مانعى ندارد.

کتاب: استفتائات | شناسه: 6663 | پیوند ثابت
٣٨٩٣. آيا اخذ اجرت براى پزشک در حرفه پزشکى و صناعات مانند آن جايز است؟

ج. در واجبات توصّليه‌ى کفاييّه جايز است، زيرا وجوب آن اعم از مجانى بودن است و اگر به نحو مجّانى آن کارها واجب باشد، باعث اختلال نظام مى‌شود.

کتاب: استفتائات | شناسه: 6600 | پیوند ثابت
٣٩٠٩. ١) در بسيارى بيمارى‌ها و اختلالات جسمانى، پزشک دستور انجام راديوگرافى، سى‌تى‌اسکن و... مى‌دهد که مطمئنا (به خصوص براى برخى افراد) مضر مى‌باشد، ضمنا در خيلى از موارد، گرچه گاهى ممکن است اين آزمايشات باعث تشخيص قطعى نشود؛ اما مى‌تواند هميشه کمک کننده باشد، در فرض فوق، مسؤوليت پزشک در صورت ايجاد عوارض آزمايش‌ها تا چه حدّى است؟[2] ٢) گاهى اوقات، پزشک تنها جهت احتياط و مطمئن شدن در جهت تشخيص يا ردّ بيمارى احتمالى (مثل سل) درباره‌ى هر بيمار مشکوکى با هر علامت غير اختصاصى دستور راديوگرافى مى‌دهد، تا يک بيمارى مخفى احتمالى را کشف کند. در صورت وجود يا عدم وجود هرگونه بيمارى که احتياج به راديوگرافى دارد، آيا پزشک در ايجاد عوارض احتمالى و هزينه‌ى بيهوده درمان مسؤول است؟    

ج۱. در صورتى که احتمال هلاکت بدون اين آزمايش‌ها و احتمال هلاکت با اين آزمايش‌ها متساوى شد، نبايد کارى کند. هر کدام ترجيحى دارد، عمل به راجح کند؛ در اين‌صورت تکليفا مسؤوليتى ندارد. وضعا و ضمانا، مسؤوليت دارد که آن‌هم با اخذ برائت از مريض يا ولىّ او ممکن است رفع شود.

ج۲. از سابق جوابش معلوم شد.

[2]. خواهشمند است به اين نکته نيز توجه شود که: گاهى يک راديوگرافى يا سى‏تى‏اسکن باعث تشخيص بيمارى و نجات جان بيمار يا جلوگيرى از پيشرفت بيمارى و يا جلوگيرى از هزينه‏هاى فراوان بعدى مى‏شود و گاهى هم هيچ کمکى نمى‏کند، فلذا در برخى موارد حتى اگر کاملاً به خاطر احتياط هم باشد، انجام آن طبق نظرات فعلى علم پزشکى ضرورى به نظر مى‏رسد.

کتاب: استفتائات | شناسه: 6616 | پیوند ثابت

آخرین مطالب

نمایه‌ها

فیلم ها