صفحه اصلی

در حال بارگیری...

4037. موارد مختلف آموزشى در دوره‌ى پزشکى

٣٩۵٩. با توجه به اين‌که هر پزشکى در طول دوران دانشجويى خود بايد (هر چند مختصر) از انواع و اقسام اختلالات و بيمارى‌ها چه در مورد آقايان و چه خانم‌ها آگاهى بيابد و آموزش ببيند (اعم از انجام معاينات کامل، آگاهى از بيمارى‌هاى زنان و چگونگى انجام زايمان سالم و...) و با توجه به اين‌که در مورد دانشجويان، اين موارد بيشتر آموزشى هستند تا درمانى (يعنى ممکن است نجات جان بيمار در همان زمان وابسته به اين معاينات نباشد، اما به وسيله‌ى اين آموزش که در بيمارستان‌هاى آموزشى صورت مى‌گيرد، دانشجو براى مراحلى که در آينده زندگى بيماران وابسته به وجود او خواهد بود آماده مى‌شود) و از اين‌رو، هر يک از دانشجويان در دوره‌هاى مختلف، ملزم و مجبور به گذراندن واحدهاى درسى در تمامى بخش‌هاى بيمارستان اعم از زنان و مردان، فراگيرى تمامى مسايل و امتحان دادن در پايان دوره مى‌باشند (تا بتوانند در نهايت فارغ‌التحصيل موفّقى باشند)، با در نظر گرفتن تمامى اين شرايط، بفرماييد تکليف و وظيفه‌ى دانشجو چيست؟ آيا مى‌تواند به خاطر رعايت مسايل شرعى، از فراگيرى کامل بسيارى مسايل بگذرد و در نتيجه در گذراندن واحدهاى درسى هم ناموفق باشد يا در هر شرايطى و با هر وسيله‌اى بايد به فراگيرى صحيح کارش بپردازد تا در آينده، کمتر دچار مشکل شود؟ و به طور کلى چگونه مى‌توان بين وظيفه‌ى پزشکى و دانشجويى (که در کتب پزشکى، بر انجام آن‌هاتأکيد شده) و وظيفه‌ى شرعى و اسلامى (که طبيعتا نبايد با وظيفه‌ى پزشکى تناقض داشته باشد) جمع کرد؟  

ج. با رعايت شروط و اکتفاى بر ضروريّات در تعليم و تعلّم، زيادتر از آن‌چه را که به آن مضطرّ است، نرود.

کتاب: استفتائات | شناسه: 6665 | پیوند ثابت

آخرین مطالب

نمایه‌ها

فیلم ها