صفحه اصلی

در حال بارگیری...
بیانات

از عالم به مسایل سؤال کنیم نه از بازاری ها

خیلی عجیب است که انسان از کسی که عالم به مسائل است سؤال نکند، بلکه برود و از بازاری‌ها و کسانی که آشنا به مسائل نیستند سؤال کند؛ زیرا معلوم است که نمی‌فهمند و مختلف جواب می‌دهند.

قضیه عامه هم که از اهل‌بیت علیهم‌السلام دست برداشتند و از دیگران تبعیت کردند، چنین است، از ائمه علیهم‌السلام که می‌گفتند ما همه چیز را می‌دانیم و وارث علم پیغمبر صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم هستیم، سؤال نمی‌کردند، و می‌رفتند از کسانی سؤال می‌کردند که اعتراف داشتند نسبت به مسائل دینی خود نادانیم و از حضرت رسول صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم جز مسائل و احادیث معدود و محدودی نداریم؛ لذا ابوحنیفه با حال تعجب، و یا انکار و اعتراض به امام صادق علیه‌السلام عرض می‌کند: «أَنْتَ لا تَقُولُ شَیئاً إِلا بِرِوایةٍ؟!؛ آیا تو هر چیز را با استناد به روایت می‌گویی؟!»١ و حضرت می‌فرماید: «نَعَمْ؛ بله». به عکس خودش، که هر چه می‌گفت، با قیاسات و استحسانات بود. باز سؤال نمی‌کند که از چه و چه جور؟! البته معلوم است که سخن آن حضرت علیه‌السلام را به چه محملی حمل می‌کرده است، چنان‌که دیگر علمای عامه مانند مسلم در کتاب خود (صحیح مسلم) تصریح می‌کند و می‌گوید [که] چرا این همه روایات منقول از امام باقر علیه‌السلام را هیچ کدام از شیوخ روایت و ناقلین احادیث ذکر نکرده‌اند؟! ابوحنیفه هم شاگرد همان‌هاست.

در محضر بهجت، ج۲، ص۲۸۸
  • ١. از منابع زیر به صراحت برمی‌آید که این سخن را ابوحنیفه به «حریز‌بن‌عبداللّه سجستانی» یکی از روایان از امام صادق علیه‌السلام گفته است؛ ر.ک: وسائل‌الشیعة، ج۲۷، ص۱۴۷، بحارالانوار، ج۴۷، ص۴۰۹؛ اختصاص، ص۲۰۶؛ رجال کشی، ص۳۸۴.

آخرین مطالب

نمایه‌ها

فیلم ها