صفحه اصلی

در حال بارگیری...

258. پزشکى

٣٩٠١. آيا خريد و فروش کليه‌ى انسان زنده يا مرده، جايز است؟  

ج. در صورت انحصار حفظ نفس محترمه و عدم امکان به دست آوردن کليه از کافر، اشکال ندارد کليه را واگذار کند و وجهى بگيرد.

کتاب: استفتائات | شناسه: 6608 | پیوند ثابت
٣٩١٧. گاهى اوقات مطمئن هستيم که يک بيمارى، بيمار را نهايتا به زودى خواهد کشت. از طرفى مى‌دانيم با يک عمل درمانى (مثل جرّاحى) ممکن است يا بيمار بهبودى نسبى و احتمالى پيدا کند و يا حتى زودتر از موعد از دنيا برود، وظيفه‌ى ما در چنين حالتى چيست؟ اگر با اين کار به تسريع مرگ بيمار کمک کنيم، آيا مديون مى‌باشيم؟ اگر اقدام به درمان نکنيم، آيا مسؤول هستيم؟ (با توجه به اين‌که گاهى نتيجه‌ى کار کاملاً نامشخص است.)  

ج. نمى‌توانيد آن عمل را انجام بدهيد.

کتاب: استفتائات | شناسه: 6624 | پیوند ثابت
٣٩٣٣. حکم تماس دست‌هاى پرستار زن با بدن بيمار مرد چيست؟  

ج. جايز نيست، مگر در مورد ضرورت.

کتاب: استفتائات | شناسه: 6640 | پیوند ثابت
٣٩۴٩. آيا سزارين اشکال دارد؟  

ج. در مورد ضرورت، جايز است.

کتاب: استفتائات | شناسه: 6656 | پیوند ثابت
٣٩۶۵. آمپول زدن توسط مرد نامحرم چگونه است؟  

ج. اگر آمپول زن هم جنس نباشد و ضرورت باشد، مانعى ندارد.

کتاب: استفتائات | شناسه: 6672 | پیوند ثابت
٣٩٠٢. هر سال، ماه يا حتى هر روز، کشفيات يا نتايج تحقيقات جديدى در جنبه‌هاى مختلف علوم پزشکى اعلام مى‌شود که روش‌هاى تشخيصى يا درمانى جديد، داروهاى متفاوت و جديد يا مواد غذايى مؤثر جديد براى انواع بيمارى‌ها پيشنهاد مى‌شود و برخى روش‌ها يا داروها يا مواد قبلى کاملاً غير مؤثر، مضر و بى‌فايده معرفى مى‌شوند. آيا پزشک در قبال عوارض يا هزينه‌هاى بيهوده ناشى از روش‌هايى که در گذشته مطرح بوده‌اند (اما کسى نمى‌دانسته که آن‌ها مضر يا بى‌فايده‌اند، ولى همين روش‌ها امروزه بى‌فايده يا مضر شناخته شده‌اند) مسؤول مى‌باشد؟  

ج. تکليفا مسؤول نيست، وضعا (ضمان) هم شايد با اعلام به مريض يا ولىّ او رفع مسؤوليّت شود.

کتاب: استفتائات | شناسه: 6609 | پیوند ثابت
٣٩١٨. اگر بدانيم يا احتمال زياد بدهيم که يک بيمار در اثر بيمارى (مثل برخى سرطان‌ها) به زودى خواهد مرد، آيا مجازيم فقط براى افزايش طول عمر وى (هر چند به مدت کوتاه) روش‌هاى درمانى خطرناک و بسيار پرعارضه را (مثل شيمى درمانى که گاهى عوارض آن شديدتر از بيمارى اوليه است) براى وى تجويز کنيم؟  

ج. نمى‌توانيد.

کتاب: استفتائات | شناسه: 6625 | پیوند ثابت
٣٩٣۴. آيا جايز است دکتر مرد بيمار زن را جراحى کند، در حالى که بايد بدن او را لخت کنند؟  

ج. اگر دسترسى به دکتر زن نباشد، در حدّ ضرورت جايز است نه بيشتر.

کتاب: استفتائات | شناسه: 6641 | پیوند ثابت
٣٩۵٠. جلوگيرى از باردارى به وسيله بستن لوله رحم چه حکمى دارد؟  

ج. حرام است.

کتاب: استفتائات | شناسه: 6657 | پیوند ثابت
٣٩۶۶. قرار دادن انسانى که مبتلا به بيمارى لاعلاج است، در حالت انجماد و احياى مجدّد او بعد از چندين سال و پس از کشف درمان بيمارى او، چه حکمى دارد؟  

ج. جايز نيست.

کتاب: استفتائات | شناسه: 6673 | پیوند ثابت

آخرین مطالب

نمایه‌ها

فیلم ها