صفحه اصلی

در حال بارگیری...

258. پزشکى

٣٨٩٩. فروش خون چه حکمى دارد؟  

ج. اگر عرفا داراى ماليّت و منفعت حلال قصد شده باشد، اشکال ندارد.

کتاب: استفتائات | شناسه: 6606 | پیوند ثابت
 ٣٩١۶. اگر پزشک دارو يا روش تشخيصى را که در حال حاضر کاملاً غير مضر شناخته شده به خانم باردارى توصيه کند اما بعدا مشخص گردد اين اعمال براى مادر يا جنين کاملاً مضر بوده‌اند، همان طور که اين مورد در تاريخ پزشکى رخ داده است، آيا پزشک در قبال عوارض حاصله از اين موارد، مسؤوليتى به عهده خواهد داشت؟  

ج. اگر خلاف احتياط نکرده باشد (مثل عدم تأمّل صحيح و مسامحه کارى)، مسؤوليت تکليفيّه ندارد؛ امّا ضمان، شايد داشته باشد.

کتاب: استفتائات | شناسه: 6623 | پیوند ثابت
٣٩٣٢. بيمارى مبتلا به بيمارى مسرى و مهلک ـ مانند ايدز ـ است و پزشک معالج را عمدا يا غفلتا از آن مرض آگاه نمى‌کند و پزشک در جريان معالجه، مبتلا به آن مرض مى‌شود و فوت مى‌کند. آيا بيمار مسؤوليتى دارد؟  

ج. اگر سرايت مرض معلوم بوده است، بيمار ضامن ديه‌ى پزشک است.

کتاب: استفتائات | شناسه: 6639 | پیوند ثابت
٣٩۴٨. آيا برداشتن عضو از بدن فرد زنده جهت پيوند، مستلزم پرداخت ديه مى‌باشد؟  

ج. در تقدير جواز، بايد استحلال (طلب حلاليّت) بشود، هر چند با پرداخت ديه يا ارش.

کتاب: استفتائات | شناسه: 6655 | پیوند ثابت
٣٩۶۴. اگر پزشک حاذقِ زن نباشد، مراجعه زن به پزشک مرد، چه حکمى دارد؟  

 ج. ضرورت باشد، جايز است.

کتاب: استفتائات | شناسه: 6671 | پیوند ثابت
٣٩٠١. آيا خريد و فروش کليه‌ى انسان زنده يا مرده، جايز است؟  

ج. در صورت انحصار حفظ نفس محترمه و عدم امکان به دست آوردن کليه از کافر، اشکال ندارد کليه را واگذار کند و وجهى بگيرد.

کتاب: استفتائات | شناسه: 6608 | پیوند ثابت
٣٩١٧. گاهى اوقات مطمئن هستيم که يک بيمارى، بيمار را نهايتا به زودى خواهد کشت. از طرفى مى‌دانيم با يک عمل درمانى (مثل جرّاحى) ممکن است يا بيمار بهبودى نسبى و احتمالى پيدا کند و يا حتى زودتر از موعد از دنيا برود، وظيفه‌ى ما در چنين حالتى چيست؟ اگر با اين کار به تسريع مرگ بيمار کمک کنيم، آيا مديون مى‌باشيم؟ اگر اقدام به درمان نکنيم، آيا مسؤول هستيم؟ (با توجه به اين‌که گاهى نتيجه‌ى کار کاملاً نامشخص است.)  

ج. نمى‌توانيد آن عمل را انجام بدهيد.

کتاب: استفتائات | شناسه: 6624 | پیوند ثابت
٣٩٣٣. حکم تماس دست‌هاى پرستار زن با بدن بيمار مرد چيست؟  

ج. جايز نيست، مگر در مورد ضرورت.

کتاب: استفتائات | شناسه: 6640 | پیوند ثابت
٣٩۴٩. آيا سزارين اشکال دارد؟  

ج. در مورد ضرورت، جايز است.

کتاب: استفتائات | شناسه: 6656 | پیوند ثابت
٣٩۶۵. آمپول زدن توسط مرد نامحرم چگونه است؟  

ج. اگر آمپول زن هم جنس نباشد و ضرورت باشد، مانعى ندارد.

کتاب: استفتائات | شناسه: 6672 | پیوند ثابت

آخرین مطالب

نمایه‌ها

فیلم ها