صفحه اصلی

در حال بارگیری...

اصلاح متون درسی حوزه

ما با خواندن کتاب «مطوّل»۱ موافق نیستیم، چون وقت زیادی می‌خواهد، کتاب «مختصر»۲ را بخوانند بهتر است، «جواهر البلاغه»۳ را بخوانند بهتر است. بعد از آن می‌توانند کتاب‌هایی مثل مطوّل را در ایام تعطیل مباحثه کنند.

حتی به‌صورت شفاهی نقل شده ـ نمی‌دانم درست است یا نه ـ که مرحوم شیخ انصاری گفته بود: «مَنْ حَلَّ مکاسبی مِن الجِلد إلی الجِلد أجزتـه بالاجتهاد»

این هم یکی از اشکالاتی است که حوزه شیعه دارد، ولی اهل‌سنت ندارند، خصوصاً حوزه اهل‌سنت در کشور مصر که همه کتاب‌های درسی خودشان را تلخیص کرده‌اند و به شکل درسی و کلاسی مرتب کرده‌اند. برخلاف ما که «رسائل»۴ و «مکاسب»۵ و «کفایه»۶ را در دوره سطح می‌خوانیم و چون این کتب را در دوره سطح می‌خوانیم فقط به تصور آن کار داریم، و نسبت به تصدیق آن کار نداریم. درصورتی که کتاب رسائل درس خارج شیخ انصاری۷ بوده است. نقل است که شیخ انصاری این کتاب را همراه خودش سر درس می‌آورده و درحالی‌که هنوز خطی بوده سر درس می‌خوانده است. کتاب مکاسب که بسیار مفصل و با دقت است. حتی به‌صورت شفاهی نقل شده ـ نمی‌دانم درست است یا نه ـ که مرحوم شیخ انصاری گفته بود: «مَنْ حَلَّ مکاسبی مِن الجِلد إلی الجِلد أجزتـه بالاجتهاد»۸. حالا منظور از «حَلّ» حلّ تصوری است یا اعم از تصوری و تصدیقی؟! این مکاسب با چنین ویژگی‌هایی در دوره سطح خوانده می‌شود! طلبه بعد از خواندن «مطوّل» و «شرح لمعه» و بعد هم «قوانین»۹ یا «فصول» و «کفایه» وارد دوره خارج می‌شود. به نظر ما در خواندن این کتاب‌ها ترتیب مراعات نمی‌شود؛ مثلاً مرحوم مظفّر۱۰ کتاب «اصول الفقه» را به عنوان واسطه کتاب «معالم»۱۱ و «کفایه» نوشته است؛ درحالی‌که این کتاب به لحاظ زمانی بعد از کفایه نوشته شده است. به نظر ما مناسب‌ترین کتاب درسی فقه در دوره سطح، برای مدرّس و طلبه همین کتاب «ریاض»۱۲ است. برتری این کتاب نسبت به کتاب‌های دیگر به آن است که دوره کامل فقه است و در عین حال مختصر است. البته همین کتاب هم اشکالاتی دارد. اشکالات بسیاری به کارهای ما هست، ما باید اشکالات خودمان را بگوییم، شاید روزی درصدد اصلاح باشیم. کسی قادر نخواهد بود این روش درس خواندن را تغییر بدهد مگر اینکه نفوذی داشته باشد.

سخن دوست، ص۴۵

۱. مُطَوَّل: نام کتابی است که توسط سعدالدین تفتازانی (م۷۹۲هـ.ق) به رشته تحریر در آمده است. موضوع این کتاب علم بلاغت است و طلاّب حوزه علمیه در سال‌های قبل، در دوره مقدمات آن را فرا می‌گرفتند.

۲. مختصر المعانی: نام کتابی است که توسط تفتازانی (م۷۹۲هـ.ق) به رشته تحریر در آمده است و موضوع آن علم بلاغت است. این کتاب در مقایسه با کتاب «مطوّل» مطالب کمتری دارد.

۳. جواهر البلاغة: این کتاب توسط احمد الهاشمی (م ۱۹۴۳م) از دانش‌آموختگان الازهر مصر نوشته شده است. موضوع آن علم بلاغت است و مطالب آن با تنظیم جدید و شیوه‌ای نو ارائه گردیده است.

۴. فرائد الأصول: از تألیفات شیخ مرتضی انصاری (م ۱۲۸۱هـ.ق) پیرامون علم اصول است که به نام «رسائل» شهرت یافته است. طلّاب در دوره سطح و پیش از ورود به دوره خارج آن را فرا می‌گیرند.

۵. المکاسب: نوشته شیخ مرتضی انصاری (م۱۲۸۱هـ.ق) در زمینه علم فقه است که طلّاب در دوره سطح آن را فرا می‌گیرند.

۶. کفایة الأصول: از نوشته‌های آخوند خراسانی (م۱۳۲۹هـ.ق) در علم اصول فقه که طلّاب در مرحله سطح و پیش از ورود به درس خارج، آن را فرا می‌گیرند.

۷. شیخ مرتضی انصاری (م ۱۲۸۱هـ.ق).

۸. هرکس بتواند مطالب تمام مجلدات کتاب مکاسب را حل کند من به او اجازه اجتهاد می‌دهم.

۹. قوانین الأصول: نام کتابی در علم اصول فقه که توسط میرزای قمی (م۱۲۳۱هـ.ق) به رشته تحریر در آمده و طلّاب در دوره سطح پیش از کتاب رسائل آن را فرا می‌گیرند.

۱۰ شیخ محمد رضا مظفّر (م۱۳۸۳هـ.ق): از شاگردان میرزای نائینی و محقق اصفهانی که در عرصه تألیف و تحقیق فعال و کوشا بود. کتاب «أصول الفقه» که از نوشته‌های اوست، به منظور آموزش علم اصول برای طلاب در دوره سطح تألیف شده است.

۱۱. معالم الأصول: نوشته شیخ حسن بن زین الدین (م۱۰۱۱هـ.ق) که به عنوان کتاب آغازین برای آموزش علم اصول فقه در حوزه‌های علمیه شناخته می‌شود.

۱۲. ریاض المسائل: کتابی که توسط میر سید علی طباطبایی (م۱۲۳۱هـ.ق) پیرامون ابواب فقهی نگاشته شده و در سال‌های دور به عنوان کتاب درسی در حوزه‌های علمیه شناخته می‌شده است.

 


دانلود صوت / اصلاح متون درسی حوزه

آخرین مطالب

نمایه‌ها

فیلم ها