عامه میگویند: ما چطور میتوانیم با کسانی که بین غَسْل و مَسْح فرق نمیگذارند، مباحثه کنیم؟! آیا ما، بین غَسْل و مَسْح فرق نمیگذاریم یا شما که تمام سر را مسح میکنید؟! آن هم چه مَسْحی! چقدر طول میکشد تا تمام سر مسح شود، و تمام دو پا غَسْل و شسته شود؟ آن هم در هر روز چند بار؟! چطور شد نحوه وضو گرفتن پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم تنها برای شما معلوم شد؟ اینکه رسول خدا صلیاللهعلیهوآلهوسلم در هر روز، و روزی چند بار این عمل را تکرار کرد، ولی برای ما مخفی شد و اهل خانهاش و اهلبیتش علیهمالسلام طور دیگر وضو میگیرند؟! همچنین در زمان حضرت امیر علیهالسلام نحوه وضو گرفتن حضرت آشکار بوده و کسی به آن حضرت چیزی نگفت و اعتراض نکرد که وضوی شما با وضوی حضرت رسول صلیاللهعلیهوآلهوسلم و شَیخَین مخالف است؟!
از عجایب اینکه در سنن ابیداوود به نقل از پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلم، نحوه وضو گرفتن پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم مطابق با شیعه نقل شده است!
عبداللهبنزید میگوید: «أَلا أَحْکی لَکمْ وُضُوءَ رَسُولِ الله صلیاللهعلیهوآلهوسلم؟؛ آیا نحوه وضو گرفتن رسول خدا صلیاللهعلیهوآلهوسلم را برای شما عملاً بیان نکنم؟!» سپس مثل آنها وضو میگیرد.
ما هم در روایت داریم که امام باقر علیهالسلام میفرماید: «أَلا أَحْکی لَکمْ وُضُوءَ رَسُولِ اللهِ صلیاللهعلیهوآلهوسلم؟»١ و مثل ما وضو میگیرد. الیماشاءالله اصحاب و چه اصحاب بزرگوار و معروف، نظیر عمار و دیگران که با حضرت امیر علیهالسلام مختلط بودند و معاشرت داشتند، ولی هیچکدام از آنها به وضوی آن حضرت ایراد نگرفتند که بر خلاف وضوی رسول الله صلیاللهعلیهوآلهوسلم است!
پس بگویید این هم مثل تکتف (روی هم گذاردن دستها) در نماز است که اتفاق سَلَف بر این بوده که جزو نماز است، ولی بر عدهای مخفی شد، از جمله مالک و اساتید او که تکتف را در فریضه واجب نمیدانند! خیلی عجیب است از ابنرشد که خود را از فقها میداند، معذلک میگوید: در این موضوع میان فقها اختلاف نظر است که مبدأ تکتف از زمان عمر بوده، یا در زمان حضرت رسول الله صلیاللهعلیهوآلهوسلم، امری که بهزعم آنها اطباق و اجماع سَلَف بر آن بوده است! گویا وضو هم مثل تکتف که به زعم آنها اطباق و اتفاق سَلَف بر او بوده، ولی بعد از رحلت حضرت رسول صلیاللهعلیهوآلهوسلم، اهلبیت علیهمالسلام آن را عوض کردهاند!