ابنرشد که خود را مجتهد میداند ـ ولی مقلدی بیش نیست و تلاشش آن است که از مذاهب اربعه یکی را انتخاب کند ـ کارش به جایی رسیده که در جایی میگوید: قیاس با اثر معارضه دارد! با اینکه به اقرار خود عامه: «أَلْقِیاسُ حُجة حَیثُ لا أَثَرَ؛ قیاس وقتی حجت است که دلیل و اثری در میان نباشد».
بااینحال، در موارد...
انصافاً کتاب بدایه ابنرشد در تقریر و ذکر اقوال مذاهب اهلسنت خوب است، اما ما او را مجتهد نمیدانیم، بلکه محرّر و مقرّر است. عجیب اینکه هیچ از ائمه شیعه علیهمالسلام نقل نمیکند!
در محضر بهجت، ج۲، ص۱۹۹
...
عامه میگویند: ما چطور میتوانیم با کسانی که بین غَسْل و مَسْح فرق نمیگذارند، مباحثه کنیم؟! آیا ما، بین غَسْل و مَسْح فرق نمیگذاریم یا شما که تمام سر را مسح میکنید؟! آن هم چه مَسْحی! چقدر طول میکشد تا تمام سر مسح شود، و تمام دو پا غَسْل و شسته شود؟ آن هم در هر روز چند بار؟! چطور شد نحوه وضو گرفت...
مردم را آگاه بکنیم؛
ما با اهلسنت راه مسالمت کامله را داریم؛ هیچ اشکالی نداریم. آنها به طریقۀ خودشان باشند، ما هم به طریقۀ خودمان. مدارک را نشان میدهیم؛ کاری نداریم. شهادتین را که ما هم قائل هستیم، آنها هم قائلاند....