صفحه اصلی

در حال بارگیری...
یادنامه

زندگی‌نامه کوتاه از آیت‌الله سید محمدهادی میلانی رحمه‌الله

میلان از روستاهای اطراف تبریز است. اجداد آیت‌الله سید محمدهادی میلانی که از نسل امام سجاد علیه‌السلام و ساکن مدینه بودند، به درخواست اهالی آن منطقه برای ترویج و تبلیغ دین به آنجا هجرت می‌کنند. آیت‌الله سید محمدهادی میلانی در سال ١٣١٣ق. در آن منطقه متولد شد.

میلان از روستاهای اطراف تبریز است. اجداد آیت‌الله سید محمدهادی میلانی که از نسل امام سجاد علیه‌السلام و ساکن مدینه بودند، به درخواست اهالی آن منطقه برای ترویج و تبلیغ دین به آنجا هجرت می‌کنند. آیت‌الله سید محمدهادی میلانی در سال ١٣١٣ق. در آن منطقه متولد شد. ایشان تحصیل را از وطن آغاز کرد و به‌منظور تکمیل تحصیلات، راهی عتبات عالیات شد و از اساتید بزرگ نجف، چون شیخ محمدحسین غروی اصفهانی، آقا سید ابوالحسن اصفهانی، آیت‌الله نائینی و... بهره برد. بنا بر فرمایش حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره ایشان یکی از سه شاگرد برتر محفل درسی مرحوم غروی بود.

حضرت آیت‌الله میلانی سال‌ها در نجف و کربلا به تدریس علوم اسلامی پرداخت تا اینکه در سفری که به قصد زیارت حضرت علی‌بن‌موسی الرضا علیه‌السلام به مشهد مقدس داشت، بنا به درخواست و پافشاری طلاب و علمای مشهد، ساکن آنجا شد.

حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره برای تحصیل کتاب مکاسب شیخ انصاری، از محضر آیت‌الله میلانی استفاده می‌کرد. قوت تدریس آیت‌الله میلانی طوری بود که ایشان را کاملاً آماده مطالب حضرت آیت‌الله غروی (کمپانی) کرده بود؛ لذا پس از ورود به حلقه تدریس ایشان، از شاگردان مطرح آن مرحوم شد.

حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره برای تحصیل کتاب مکاسب شیخ انصاری، از محضر آیت‌الله میلانی استفاده می‌کرد. قوت تدریس آیت‌الله میلانی طوری بود که ایشان را کاملاً آماده مطالب حضرت آیت‌الله غروی (کمپانی) کرده بود؛ لذا پس از ورود به حلقه تدریس ایشان، از شاگردان مطرح آن مرحوم شد. وقتی آوازه این امر به گوش آیت‌الله میلانی رسید، خوشحال شد و فرمود: «این استعداد را در ایشان دیدم. در درس سطح، ایشان را برای مطالب حاج شیخ آماده کردم».

از ویژگی‌های برجسته آیت‌الله میلانی علیه‌الرحمة آن بود که بسیار طالب پیشرفت معنوی بود و نام و آوازه‌اش مانع طلبش نمی‌شد. در این راه آن‌قدر متواضع بود که وقتی می‌فهمید طلبه‌ای ساده، دارای مقامات سلوکی است، از او کسب فیض می‌کرد. همین ویژگی ایشان موجب شده بود که از حضرت آیت‌الله بهجت طلب دستورالعمل کند، با آنکه استاد او به شمار می‌آمد. باز هم از روی همین تواضع و فضیلت است که وقتی آیت‌الله بهجت ‌ـ‌آن زمان‌ها که شهرتی نداشت و صاحب عنوان نبود‌ـ به مشهد مقدس آمد، آیت‌الله میلانی با آنکه از مراجع مهم جهان اسلام بود، به دیدار ایشان شتافت و حتی از ایشان درخواست کرد که به جای خودش در صحن آزادی حرم مطهر امام رضا علیه‌السلام اقامه جماعت کند.

از ویژگی‌های برجسته آیت‌الله میلانی علیه‌الرحمة آن بود که بسیار طالب پیشرفت معنوی بود و نام و آوازه‌اش مانع طلبش نمی‌شد. در این راه آن‌قدر متواضع بود که وقتی می‌فهمید طلبه‌ای ساده، دارای مقامات سلوکی است، از او کسب فیض می‌کرد. همین ویژگی ایشان موجب شده بود که از حضرت آیت‌الله بهجت طلب دستورالعمل کند، با آنکه استاد او به شمار می‌آمد.

حضور حضرت آیت‌الله میلانی در شهر مشهد موجب تحول و رونق بسیار حوزه علمیه مشهد شد. ایشان تألیفات ارزشمند و خدمات علمی و اجتماعی بسیاری در طول حیات خود انجام داد که ثمرات آن هنوز هم باقی است.

وی در سال ١٣٩۵ق. (١٣۵۴ش.) در مشهد مقدس دیده از جهان فرو بست و پس از تشییع جنازه‌ای باشکوه در حرم مطهر رضوی به خاک سپرده شد.

 

آخرین مطالب

نمایه‌ها

فیلم ها