صفحه اصلی

در حال بارگیری...

شرح لمعه

روش تدریس علوم حوزوی

شما وقتی کتابی مثل «شرح لمعه» را برای طلبه‌ها تدریس می‌کنید، باید به نحوی از ابتدای این کتاب تا پایان آن را تدریس کنید و مشکلاتش را رفع بکنید که طلبه وقتی کتاب را به پایان رساند، خودش بتواند آن را تدریس کند. شما هم باید با خودتان بگویید که دیگر «شرح لمعه» تدریس نمی‌کنم، و مثلاً «رسائل» یا «مکاسب» تد...

اهمیت تدریس علوم حوزوی

وحید بهبهانی در اواخر عمر خود که از تدریس و افتاء و رسیدگی به امور مرجعیت ناتوان شده بود، تدریس را رها نکرده بود. ایشان در منزل برای عده‌ای به‌طور خصوصی «شرح لمعه» تدریس می‌کرد. این مطلب مقدمه بود برای اینکه عرض کنم: چرا آقایانی که منبر می‌روند، تدریس را کنار می‌گذارند؟ باید درس بدهند، مؤمنین، به مد...

اصلاح متون درسی حوزه

ما با خواندن کتاب «مطوّل»۱ موافق نیستیم، چون وقت زیادی می‌خواهد، کتاب «مختصر»۲ را بخوانند بهتر است، «جواهر البلاغه»۳ را بخوانند بهتر است. بعد از آن می‌توانند کتاب‌هایی مثل مطوّل را در ایام تعطیل مباحثه کنند. حتی به‌صورت شفاهی نقل شده ـ نمی‌دانم درست است یا نه ـ که مرحوم شیخ انصاری گفته بود: «مَنْ حَ...

کرامت شهیدین و کتاب‌های ایشان

یک آقایی می‌گفت: در سرزمین منا به شخص سیّدی برخوردیم. ایشان به ما گفت: «شما هروقت راه را گم کردید با این پرچمی که دست من هست، مرا پیدا کنید». این شخصِ سیّد در بین راه چیزهایی به آن آقا گفته بود. از جمله اینکه گفته بود: «دو نفر از علمای شیعه بودند که به جرم تشیّع کشته شدند، بدون اینکه از آش و پلوی تش...
بیانات

حوزه‌های علمیه و کتاب‌های درسی

سابقاً در حوزه‌های علمیه «نهایه» شیخ طوسی رحمه‌اللّه تدریس می‌شد، که به خلاف «شرایع» طول و تفصیل ندارد و اولی به تدریس بود. اگر در «نهایه» خلاف مشهور وجود دارد، «شرایع» هم دارد. بعد رسم بود که ایرانی‌ها برای دوره فقه در سطح، شرح لمعه، و طلاب عرب «شرایع» را می‌خواندند. ابن‌ادریس در موارد مخالفت با نه...
بیانات

توفیق چیز دیگری است!

شهیدین رحمهماالله عمر کم و کوتاهی داشتند و مع‌ذلک چقدر عمرشان برکات داشت و چه تألیفات نافع و سودمندی از خود به‌جا گذاشتند. آنها برای ما حجتند، تا عمر خود را به غفلت و بطالت نگذرانیم. البته توفیق، چیز دیگری است که... ...

آخرین مطالب

نمایه‌ها

فیلم ها