در روایت آمده است که دعای کمیل، دعای حضرت خضر است که حضرت امیرالمؤمنین علیهالسلام خوانده و کمیل شنیده و از حضرت درخواست کرده که آن را به او تعلیم کند و حضرت آن را به ایشان آموخته و فرموده است: «یا کمَیلُ! إِذا حَفِظْتَ هذَا الدعاءَ، فَادْعُ بِهِ کل لَیلَةِ جُمُعَةٍ، أَوْ فِی الشهْرِ مَرةً، أَوْ فِی السنَةِ مَرةً، أَوْ فی عُمُرِک مَرةً، تُکفَ وَ تُنْصَرْ وَ تُرْزَقْ وَ لَنْ تُعْدَمَ الْمَغْفِرَةَ. یا کمَیلُ! قَدْ أَوْجَبَ لَک طُولُ الصحْبَةِ لَنا أَنْ نَجُودَ لَک بِما سَأَلْتَ؛ ای کمیل! هرگاه این دعا را حفظ نمودی، هر شب جمعه، یا هر ماه یک بار، یا در هر سال یک بار یا در عمرت یک بار آن را بخوان که اگر آن را بخوانی، خداوند تو را کفایت و یاری نموده و روزی میدهد، و از آمرزش پروردگار بینصیب نمیگردی. ای کمیل! طول مصاحبت تو با ما، موجب شد که خواسته تو را برآورده نموده و این دعا را به تو بیاموزیم».۱
محتمل است حضرت خضر علیهالسلام آن را به عربی نخوانده باشد، و چهبسا حضرت امیر علیهالسلام در آن زیاداتی افزوده باشد و در عین حال دعای خضر به آن اطلاق شود؛ زیرا در آن صلوات بر محمد و آلمحمد صلیاللهعلیهوآله آمده است و خیلی واضح و آشکار نیست که در دعاهای انبیای سَلَف علیهمالسلام، صلوات بر محمد و آل علیهمالسلام وجود داشته باشد.
سؤال: مگر انبیای گذشته علیهمالسلام در گرفتاریها به خمسه طیبه علیهمالسلام متوسل نمیشدند؟!
جواب: معنای توسل آنان به خمسه طیبه علیهمالسلام در شداید، این نیست که هر دعایی از آنها مشتمل بر صلوات بر محمد و آل علیهمالسلام باشد.