صفحه اصلی

در حال بارگیری...
ویژه‌نامه بشارت از حضرت حجت (عج)

پاسخ به اشکال علمای اهل‌سنت

برگرفته از کتاب بشارت از حضرت حجت (عج)، ص١١۴
 

ذهبی١ می گوید: «ما به اینها (شیعه) می گوییم که نمی شود یک کسی این چنین طویل العمر باشد. اینها به ما نقض میکنند و ایراد می گیرند: پس چرا خضر طویلالعمر است؟»٢

در روایات ما هم دارد که حجتاً و احتجاجاً خدا آنها (حضرت خضر و سه پیامبر دیگر) را معمّر٣ کرده است تا کسی نتواند بگوید که نمی شود کسی معمّر باشد. خضر و الیاس و ادریس و عیسی، همه اینها معمّر هستند.۴

[ذهبی می گوید:] «به ما می گویند که پس چطور آنها معمّر هستند؟ بابا جان، آخر خضر ضامن تکلیف نیست، [ولی] امام ضامن تکلیف است. اگر [موجود] باشد، باید بیاید نهی از منکر و امر به معروف بکند». می گوییم: بله، همچنانی که آن یازده تا [امام] امر به معروف و نهی از منکر کردند و تو و امثال تو و رفقای تو ایمان آوردید، این هم اگر بیاید، شما ایمان می آورید دیگر! هر که را توانستند، کشتند؛ هم بنی عباس و هم بنی امیّه کشتند. ولی می گویند بنی عباس بدتر کردند؛ به دلیل اینکه بنی عباس دو یا سه امام را خودشان حقیقتاً کشته اند.۵ بله، آن شاعر هم می گوید:

[وَ اللّه] ما فَعَلَتْ أُمَیَّةُ فیهمُ   ***   مِعشارَ ما فَعَلَتْ بَنُوالعَباس۶

آن ها (بنی عباس) [حتی امامانی که جلوتر کشته شده بودند را هم] خواستند بکشند، [ولی] دیدند دفن شده اند و نمی شود کشت، بر قبر آب بستند و از اینطور کارها!!٧

[با این  حال، ذهبی می گوید:] «ضامن تکلیف هستند!» شاید آن کسی که امام است از تو تقلید نکند! حالا با اینکه اینها درصدد هستند که [حتی] یک نفر شیعه را بشناسند و بکشند، [ذهبی می گوید:] این ضامن تکلیف است [و اگر موجود است، باید بیاید و تکلیفش را انجام دهد!] چون شما فتوا دادی دیگر!

بیانات در درس خارج زکات، ١٣٨٠/٠٨/٠۵

 

[در جواب ذهبی می گوییم اولاً او مأمور الهی است و از همان ناحیه مأموریتش معین می شود نه از ناحیه دیگران. ثانیاً] یازده نفر (امامان قبل از حضرت حجت عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف ) ضامن تکلیف بودند، چه کردید با آن یازده نفر؟ چه کردید که هیچ، [اصلاً] ایمان ندارید به آن یازده نفر که اینها وصیّ پیغمبر و خلیفه اش هستند، تا چه رسد به اینکه با اینها بیعت بکنید!... [بله به زعم شما] ایشان (حضرت حجت عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) اگر باشد، باید بیاید امر به معروف و نهی از منکر بکند [این امتحان کافی نیست که به یک نفر از آن ها هم ایمان نیاوردید. یقیناً به این دوازدهم هم ایمان نمی آورید. فقط مانده]، تا شماها او را بکشید! تا از همه چیزش راحت بشوید!

بیانات در درس خارج زکات، ١٣٨٠/١٠/٠٩

 

می دانید این حرف ها را چه کسانی می زنند؟ [شیخالاسلامهای آنها!] ... اما چه بکنیم، شیخ الاسلامند!! ... ببینید چه حرف هایی می زنند! [آیا] انسان این حرف ها را از یک نفر طلبه ای که تازه شروع کرده است، توقع دارد بشنود؟! [اما شیخالاسلام آنها این حرف را می زند] آن هم شیخ الاسلام به آن مهمی!! [بله، برای اثبات حقانیت مطلب] همان کلمات خودشان کافی است و هیچ احتیاجی [به حرف های ما] نیست. روایات خودشان هم کافی است و دیگر هیچ احتیاجی به روایات ما نیست!

بیانات در درس خارج زکات، ١٣٨٢/١١/٠٨

 


١. شمس الدین ذهبی(۶۷۳ _ ۷۴۸ ق) محدث، رجالی و سیره نویس متعصب اهل سنت و از شاگردان ابن تیمیه است. از آثار او می توان به «میزان الاعتدال» و «سیر اعلام النبلاء» اشاره کرد. تعصب او تا حدی است که برخی از شاگردان او مثل سُبکی درباره او می نویسد: «سزاوار نیست شرح حال شافعیان و حنفیان از کلام ذهبی گرفته شود». وی تعصب شدیدی بر ضد راویان مناقب اهل بیت علیهم‌السلام دارد. او در توصیف عالمان شیعه مثل شیخ کلینی و شیخ صدوق رحمهما‌الله به چند سطر بسنده می کند و خداوند را بر اینکه کتب شیخ مفید را ندیده حمد می نماید. این در حالی است که در مدح و ثنای برخی از هم کیشان خود از هیچ تعریفی فروگذار نکرده و گاهی تا بیست و پنج صفحه از آن ها تمجید می کند. از همین رو است که آثار او مورد توجه وهابیت قرار گرفته است.

٢. این اشکال، پیش از ذهبی، از سوی شهرستانی مطرح شده است. (الملل و النحل، ج۱، ص۱۷۲.)

٣. معمّر: دارای عمر طولانی.

۴. حضرت امام صادق علیه‌السلام فرمودند:

 «خدای تبارک و تعالی عمر عبد صالح خدا یعنی حضرت خضر علیه‌السلام را نه برای نبوتی که برایش تقدیر نموده باشد، طولانی کرد و نه برای کتابی که بر او نازل کرده باشد و نه برای شریعتی که با آن شرایع پیامبران قبلی را نسخ کند و نه برای امامتی که تبعیّت از آن بر مردم لازم باشد و نه برای اطاعتی که خدای متعال نسبت به او واجب کرده باشد؛ بلکه خدای متعال در علم پیشین خود میدانست چه عمری(طولانی) برای قائم عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف در روزگار غیبتش مقدر کرده است و میدانست که بندگان، این طول عمر را انکار خواهند کرد؛ در نتیجه عمر آن عبد صالح را طولانی نمود، بدون اینکه دلیل [دیگری] داشته باشد، غیر از اینکه با آن بر عمر قائم عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف دلالت کند و حجت غرضورزان و معاندان را دفع نماید، تا مردم نتوانند بر خدا احتجاجی بیاورند.» (نک: کمال الدین، ج٢، ص٣۵٧)

۵. منظور، این است که بدون واسطه کشته اند؛ مانند به شهادت رساندن امام رضا علیه‌السلام که بی واسطه به دست مأمون عباسی انجام گرفت.

۶. «به خدا سوگند، بنی امیّه درباره ایشان یک دهم آنچه را که بنی عباس انجام دادند، نکردند»؛ أعیان الشیعه، ج١، ص٢٨.

٧. اشاره به رفتار متوکل عباسی است که وقتی دید قبر مطهر امام حسین علیه‌السلام مورد توجه زائران قرار گرفته است، دستور داد قبر مطهر را خراب کنند، شخم بزنند و در آنجا زراعت کنند و بر آن آب جاری سازند و زائران آن حضرت را عقوبت نمایند. نک: تاریخ طبری، ج٩، ص١٨۵ (حوادث سال ٢٣۶)؛ تاریخ الاسلام (ذهبی)، ج١٧، ص١٨؛ المنتخب (طریحی)، ص٣٣١.

 

جهت مشاهده تمامی تولیدات رسانه‌ای مرتبط با کتاب «بشارت از حضرت حجت(عج)»، و دسترسی به مجموع صوت‌ها و فیلم‌های بیانات حضرت‌ آیت‌الله بهجت، که قابلیت دسترسی به آن‌ها از طریق بارکد(QR)، در حاشیه صفحات کتاب فراهم گردیده است، به لینک ذیل مراجعه فرمایید:

ویژه‌نامه اینترنتی کتاب بشارت از حضرت حجت(عج)

 

آخرین مطالب

نمایه‌ها

فیلم ها