صفحه اصلی

در حال بارگیری...
ویژه‌نامه بشارت از حضرت حجت (عج)

اوصیا دوازده‌گانه پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم به اذعان مخالفین

برگرفته از کتاب بشارت از حضرت حجت (عج)، ص١١٠
 

یادم می آید که بنده همان وقتی که در نجف بودم، بیست روایت جمع کردم، که رُواتش با هم تداخل ندارند [از نظر سندی] و بدون اینکه هیچکدام از آنها به خود امام علی  علیه‌السلام منتهی شود. در [سلسله راویان] آنها ابوبکر هست، عمر هست، عثمان هست؛ همه، رجال اهل سنّت هستند که نقل کرده اند. روایت از حضرت رسول صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم است که ائمه اثنی عشر  علیهم‌السلام را تسمیه نموده و حضرات حسن علیه‌السلام و حسین علیه‌السلام را ذکر کرده است؛ به این مضمون که: «یَکُونُ بَعْدي إثْناعَشَرَ خَلیفَةً، تاسِعُ أوْلادِ الْحُسَیْنِ، صاحِبُهُمْ»١ (پس از من دوازده جانشین خواهد بود که نهمین فرزند حسین علیه‌السلام صاحبِ از میان ایشان خواهد بود).

بیانات در درس خارج حج، ١٣٨۴/٠٩/١۵

 

در واقع، این روایات پیش آنها متواتر است، زیرا تواتر نزد عامه نسبت به شیعه خیلی آسانتر ثابت و حاصل میشود. حتی اگر کسی از شیعیان بگوید برای اثبات حقانیت شیعه فقط به روایات واضحه از منابع و مصادر اهل تسنن تمسّک کردهام، ابداً گزاف نگفته است.٢

بیانات در درس خارج زکات، ١٣٨٠/١١/٢٨


١. در کتب اهل سنّت، احادیث زیادی از حضرت رسول صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم در مورد انتصاب امام و جانشین خود موجود است که این روایات را می توان به دو دسته تقسیم کرد:

الف. روایاتی که به صورت عمومی، خلافت و وصایت ائمه اطهار علیهم‌السلام را مطرح کرده است؛

ب. روایاتی که در آنها اسامی ائمه اطهار علیهم‌السلام یک به یک بهصراحت ذکر شده است.

دسته اول، با تعابیری همچون جانشینان پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم: «دوازده امیر»، «دوازده خلیفه»، «دوازده رجل»، «دوازده نقیب به تعداد نقبای بنی اسرائیل»، «دوازده امام» که همگی آنها از قریش هستند، مطرح است؛ برای نمونه نک: صحیح بخاری، ج١١، ص٧٠؛ سنن ترمذی، ج۴، ص٢۴١؛ صحیح مسلم، ج٣، صص١۴۵٢_١۴۵٣؛ مسند أحمد بن حنبل، ج۵، صص٨٩ و ٩٢.

اما دسته دوم، در کتاب هایی مانند کفایة الأثر، ص١٧٧ و ١٩۴؛ ینابیع المودة، ج١، ص٢٩٠ و ج٢، ص٣١۶ و ج٣، ص٢٩١؛ فرائد السمطین، ج٣، ص٣٩٩ و امثال آنها است.

٢. برای مطالعه بیشتر در این باره به بارکد دوبُعدی کنار متن مراجعه فرمایید، مطلب پانزدهم.

 

جهت مشاهده تمامی تولیدات رسانه‌ای مرتبط با کتاب «بشارت از حضرت حجت(عج)»، و دسترسی به مجموع صوت‌ها و فیلم‌های بیانات حضرت‌ آیت‌الله بهجت، که قابلیت دسترسی به آن‌ها از طریق بارکد(QR)، در حاشیه صفحات کتاب فراهم گردیده است، به لینک ذیل مراجعه فرمایید:

ویژه‌نامه اینترنتی کتاب بشارت از حضرت حجت(عج)

 

آخرین مطالب

نمایه‌ها

فیلم ها