صفحه اصلی

در حال بارگیری...
چند رسانه‌ای

لزوم اقامه برهان در تعامل با اهل‌سنت

به مناسبت هفته وحدت

سعی بکنند دلیلی بر خلافت امیرالمؤمنین علیه‌السلام ذکر بکنند؛ ساده، برهانی، یقین‌آور...

 

بنده خیال می‌کنم اهل علم، اگر می‌خواهند اینجا خدمتی بکنند به اهل‌بیت علیهم‌السلام، برای اهل استدلال از اینها متعیّن است، که سعی بکنند دلیلی بر خلافت امیرالمؤمنین علیه‌السلام ذکر بکنند؛ ساده، برهانی، یقین‌آور، به‌طوری‌که اگر این دلیل را به دیوار بگویند و اذن داده شود به دیوار که بگو، تصدیق کند قول او را و بگوید حق به جانب توست. و من قاطع هستم به اینکه اهل استدلال و ایمان، اگر بخواهند این‌طور ادله را پیدا کنند، پیدا می‌کنند.

بیانات آیت‌الله بهجت در درس خارج فقه، حج جلسه ٢٠١، ١٩ فروردین ١٣٨۵

 


خاطره آیت‌الله مصباح یزدی از آیت‌الله بهجت قدس‌سرهما:

مرحوم آیت‌الله ‌بهجت رضوان‌الله‌علیه یک وقت به یک مناسبتی فرمودند که: با اهل تسنن اگر ما از این منطق استفاده کنیم خیلی موفق می‌شویم. این صحیح نیست که ما از اول بیایم با یک نفر سنی مذهب درباره‌ی مسائلی که موجب ناراحتیشان می‌شود، با شدّت و حدّت بحث بکنیم. ایشان می‌فرمودند: بهترین راه این هست که ما به آن‌ها بگوییم شما در فقه تابع چهار نفر از علماء بزرگ هستید: ابوحنیفه،‌ شافعی ،مالک، احمدبن‌حنبل. قدیمی‌ترشان ابوحنیفه است و مالک، بعد شافعی، و از همه متأخر احمدبن‌حنبل.

ابوحنیفه و مالک این‌ها مستقیماً شاگرد امام صادق علیه‌السلام بودند خودشان هم بیان کردن گاهی هم افتخار می‌کردند. حتی از ابوحنیفه نقل شده است که: «مَا رَأيتُ أفقهَ مِن جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد»[١] [و درجای دیگر می‌گوید:] «لولا السنتان لهلک النعمان»[٢]  اسم ابوحنیفه، نعمان بود ابوحنیفه کنیه‌اش بود. گفت: اگر آن دو سالی که من پیش امام صادق علیه‌السلام تلمّذ کردم نبود، من هلاک شده بودم.

استادی که شاگرد اعتراف کند که آن استاد خیلی از من بالاتر است، من هرچی دارم از اوست، باعث نجات من شده او. بگویند حالا از شاگرد جایز است تقلید کنید از استادش جایز نیست. هیچ منطقی این را نمی‌پذیرد؟!

خوب شما مقلد این‌ها هستید. بسیارخب! آیا تقلید کردن از شاگرد، مانع می‌شود از تقلید کردن از استاد؟! شما نصی(دلیلی) که از پیغمبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم از خدا بر این ندارید که فقط از چهار نفر باید تقلید کرد.

خوب انتخاب کردید این‌ها را بسیارخب! اما [آیا] این دلیل این می‌شود از استاد این‌ها آدم تقلید نکند؟ ما از استاد این‌ها تقلید می‌کنیم. شما از شاگرد تقلید می‌کنید ما از استادشان! خودشان به شاگردی او افتخار می‌کردند. چرا شما مذهب شیعه را در کنار سایر مذاهب معتبر نمی‌دانید؟

[آیت‌الله ‌بهجت] فرمودند: در مقابل این مطلب هیچ دلیلی ندارند، هیچی نمی‌توانند بگویند! هیچ منطقی ندارد. استادی که شاگرد اعتراف کند که آن استاد خیلی از من بالاتر است، من هرچی دارم از اوست، باعث نجات من شده او. بگویند حالا از شاگرد جایز است تقلید کنید از استادش جایز نیست. هیچ منطقی این را نمی‌پذیرد؟!

بیانات آیت‌الله مصباح در تاریخ شنبه، ١٣٨٩/٠۵/٢٣ مصادف با شب چهارم ماه مبارک رمضان ١۴٣١

 


١. شمس الدين ذهبی، سير اعلام النبلاء، ج۶، ص٢۵٧.
٢. مختصر التحفة الاثنى عشریة، ص٩، مطبعه سلفیه، قاهره.

دانلود فیلم / اگر ما ازاین منطق استفاده کنیم؛ خیلی موفق می‌شویم!

آخرین مطالب

نمایه‌ها

فیلم ها