صفحه اصلی

در حال بارگیری...

استفتائات احکام قضاوت

۶١٠١. گاهى پيش مى‌آيد که قاضى يا رييس شعبه، شخص مديون را در اختيار مأمور مراقب قرار مى‌دهد و مديون در ميانه راه فرار مى‌کند. آيا آن قاضى و رييس آن شعبه ضامن است؟  

ج. اگر قاضى يا مأمور در حفظ و مراقبت او کوتاهى و تقصيرکرده‌اند، ضامن ديون طلب‌کاران هستند وگرنه ضامن نيستند.

کتاب: استفتائات | شناسه: 7039 | پیوند ثابت
۶١١٧. در عصر امروز زندان به عنوان رايج‌ترين مجازات مجرمين مطرح است، لطفا بفرماييد اسلام در چه مواردى زندان را جايز دانسته است؟ و آيا بازداشت متهم قبل از رسيدگى به پرونده او در دادگاه توسط نيروهاى امنيتى و انتظامى جايز است؟  

ج. مواردى در فقه براى حبس يا حبس دايم ذکر شده است و مواردى هم به نظر حاکم شرع است.

کتاب: استفتائات | شناسه: 7056 | پیوند ثابت
۶١٣٣. شخصى نه اهل نماز و نه روزه است، در حين صحبت با همکارانش و يا هنگام خشم، نعوذ باللّه‌ نسبت به خداوند متعال فحّاشى نموده است و بار دوم تکرار نموده است و گفته است چه کسى آخرت را ديده، تکليف شرعى ما در اين باره چيست؟ مرقوم فرماييد؟

ج. اگر در حال اختيار اين کارها را انجام دهد، به حکم مرتدّ است.

کتاب: استفتائات | شناسه: 7072 | پیوند ثابت
۶١٠٢. اگر قاضى پس از القاى حکم و زوال او از سِمت قضايى، ادّعا کند در زمان حکم کردن اشتباه کرده و حکم ناقص داده است، حکم صادر شده چه حکمى دارد؟  

ج. اگر براى قاضى بعدى، بطلان اين حکم ثابت شود ـ با يقين پيداکردن او به صدق خبر دادن قاضى قبلى از خطا، يا از راه ديگر ـ مى‌تواند حکم جديد کند هرچند مضمون حکم، زايد بر حکم قبلى باشد.

کتاب: استفتائات | شناسه: 7040 | پیوند ثابت
۶١١٨. آيا مى‌توان براى اثبات جرم کسى، تلفن وى را کنترل کرد يا به تفتيش خانه او پرداخت و يا او را تعقيب نمود، و آيا قاضى مى‌تواند به چنين امورى حکم نمايد؟  

ج. خير، در شرايط متعارف جايز نيست.

کتاب: استفتائات | شناسه: 7057 | پیوند ثابت
۶١٣۴. چنان‌چه فرد مسلمان فطرى به زبان بگويد: «کدام دين، کدام قرآن، پيامبر و على و امام مهدى چه کسى بودند...» آيا چنين کلماتى از مصاديق ارتداد است؟  

ج. اگر در حدّ انکار جزمى يا غير جزمى باشد، در موارد اوّل مرتد مى‌شود.

کتاب: استفتائات | شناسه: 7073 | پیوند ثابت
۶١٠٣. آيا مجرمى که به مجازاتى ـ مثل شلاق خوردن ـ محکوم شده، مى‌تواند با پول از مجازات رهايى پيدا کند؟

ج. در حدود مقرّره بايد حدّ جارى شود و جاى انتقال به پول نيست.

کتاب: استفتائات | شناسه: 7041 | پیوند ثابت
۶١١٩. اگر راننده‌اى تصادف کند و عدّه‌اى از مسافرانش کشته شوند، در صورتى که:  ١) تقصير با او باشد؛ ٢) او مقصر نباشد و راننده ديگر مقصر شناخته شود؛ ٣) راننده خوابش برده باشد، چه نوع قتلى محسوب مى‌شود؟ ۴) اگر مسافر در هر يک از موارد بالا کمربند ايمنى را نبسته باشد و همين امر موجب ضربه مغزى و مرگ او شده باشد، چه حکمى دارد؟  

ج. از موارد تسبيب است که ملاحظه مى‌شود در آن استناد به انواع سه‌گانه‌ى آن از عمد و شبه عمد و خطا، و استناد مشترک، موجب اشتراک در ضمان است؛ مگر در موارد اقوائيت مثل اقوى بودن مباشر از سبب.

کتاب: استفتائات | شناسه: 7058 | پیوند ثابت
۶١٣۵. شخصى عصبانى شده و بر اثر خشم و غضب، قرآن کريم را پاره پاره نموده و بعدا پشيمان شده است، در حال حاضر چنين شخصى چه حکمى دارد؟

ج. بايد توبه‌ى حقيقى کند.

کتاب: استفتائات | شناسه: 7074 | پیوند ثابت
۶١٠۴. اگر چنان‌چه فرد در شرايطى قرار گيرد که مجبور به قتل کسى باشد، در اسلام چه حکمى دارد؟  

ج. اگر در مقام دفاع از خود باشد، با مراعات مراتب و انحصار در قتل اشکال ندارد و امّا اگر ديگرى او را مجبور کند که نفس محترمه‌اى را به قتل برساند، جايز نيست؛ هر چند خودش کشته مى‌شود.

کتاب: استفتائات | شناسه: 7043 | پیوند ثابت