بله، ایرادی بر ما وارد است: ما قاصریم یا مقصّر. خدا رحمت کند آقای حاجی نوری قدسسره١ [را]، وقتی احوالات سیّد بن طاوس قدسسره را می نویسد، می گوید: «از او ظاهر است که باب لقاء بر او مفتوح بوده است».٢ چرا بین ما و بین همین علما اینطور الی ماشاءاللّه تفاوت است؟ چرا ما اینطور دوریم؟ آخر چرا ما او عجلاللهتعالیفرجهالشریف را این قدر دور میبینیم؟ او که ما را میبیند، ما او را نمیبینیم؛ یعنی او هم از اینکه ما را ببیند، ممنوع است؟! ابداً چنین چیزی نیست.
بلکه در [روایت فقط] «من ادّعی المشاهدة» آمده است؛ مشاهده، سماع صوت را که در بر نمیگیرد. خیلیها میگویند ما فرمایش آن حضرت عجلاللهتعالیفرجهالشریف را شنیدیم؛ به طوری که یقیناً [فهمیدیم صدای] خود حضرت عجلاللهتعالیفرجهالشریف است؛ در مسجد سهله، جمکران، این طرف و آن طرف.
اگر او را «عین اللّه النّاظره» میدانیم، «أذنه الواعیه» میدانیم، این کلامی را که خودمان تکلم میکنیم و میشنویم و به دو گوش و به سمع ما میرسد، او جلوتر از ما میشنود. از عجایب امور است؛ این خود یک کرامتی از او است. به دلیل همین که نقل میکنند: شنیدیم حضرت عجلاللهتعالیفرجهالشریف این فرمایش را فرمودهاند؛ شنیدیم آن فرمایش را فرمودهاند!
چرا ما این قدر غافلیم و او را از خودمان دور میدانیم؟ [آیا] برای اینکه چشم ما نمیبیند؟! پس چرا ما قلباً حاضر نیستیم؟! به طوری که بفهمیم آن به آن ممکن است که ما از قِبل(سوی) آن حضرت عجلاللهتعالیفرجهالشریف بر مطالبی مطلع بشویم. چه عرض کنم! این اشکال بر ما وارد است، بر آن حضرت عجلاللهتعالیفرجهالشریف وارد نیست!
آقایی بود که حرفهایی میزد که مطابق واقع درمیآمد. مثلاً در یکی از این خلوتها به یک کسی که در آن زمان یک کیسه قند به شاه داده بود و لقب میخواست _ در آن زمانها رسم بوده از شاه وقت، لقب میگرفتند _ گفته بوده است: قندها هدر رفت و جوابی نمیآید. همینطور هم شد، از اینگونه مطالب و حرفها خیلی میزد.
تا اینکه یکدفعه به ایشان گفتند: [وقتی] خدمت حضرت رسیدید، عرض کنید که کجا و کی میشود خدمت شما رسید؟ ایشان رفت و بعد از مدتی آمد _ البته میآمد داخل شاگردها [می نشست]، بعد که شاگردها میرفتند، آن حرفها را میزد _ بعد از اینکه شاگردها رفتند و او در آنجا ماند، گفت: آقا، من سلام شما و کلام شما را به ایشان عجلاللهتعالیفرجهالشریف رساندم. فرمود: شما نپرسید که کجا و کی میشود خدمت شما رسید. شما خودتان را اصلاح کنید، ما به زیارت شما میآییم! شاید تعبیر به همین کلمه زیارت فرموده بود.
بالأخره چه عرض کنیم؟ تقصیر از ماست! ما خودمان را اینطور کردیم! الآن اختلاف ما با اهل سنّت سر چیست؟ ما [به وجودش] معتقدیم، آنها معتقد نیستند. اما بالاتر از اعتقاد را که رؤیت قلبیه باشد، ما داریم؟ ما سمع قلبیه را که یقین آور باشد داریم؟!
جهت مشاهده تمامی تولیدات رسانهای مرتبط با کتاب «بشارت از حضرت حجت(عج)»، و دسترسی به مجموع صوتها و فیلمهای بیانات حضرت آیتالله بهجت، که قابلیت دسترسی به آنها از طریق بارکد(QR)، در حاشیه صفحات کتاب فراهم گردیده است، به لینک ذیل مراجعه فرمایید:
ویژهنامه اینترنتی کتاب بشارت از حضرت حجت(عج)