صفحه اصلی

در حال بارگیری...
بیانات

افضلیت عبادت در زمان غیبت از زمان حضور

وای بر ما از آن روزی که قرآن یا عترت را از ما بگیرند. گرفتن هرکدام گرفتن دیگری هم هست؛ زیرا این دو از هم جدا نمی‌شوند: «لَنْ یفْتَرِقا» نه در خارج و نه در اعتقاد «حَتی یرِدا عَلَیّ الْحَوْضَ؛ تا اینکه در کنار حوض کوثر بر من وارد شوند».١ تنها کسانی از حوض خواهند نوشید که با قرآن و عترت با هم باشند، عده‌ای هستند که همیشه موفقند، ولی بعضی مانند کودک یتیم بدون سرپرست هستند و به عمد و یا بدون عمد به هرجهت روی می‌آورند، البته فی‌الجمله معذور هستند. به دلیل عدم حضور امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف بنابراین، ممکن است به چنین شخصی گفته شود: راست می‌گویی، معذوری، خیلی چیزها را ندیدی و نمی‌دانی، حق داری، چون در زمان غیبت به‌سر می‌بری، و از پدر روحانی و معنوی دستت کوتاه است که نتوانستی سلمان بشوی، سلمانی که «عَلِمَ عِلْمَ الأَولِ وَالآْخِرِ؛ به علم اول و آخر آگاه بود»٢ و فرمود که: «إذا أَدْرَکتُمْ سَیدَ شَبابِ آلِ‌محمد، فَکونُوا أَشَد فَرَحاً بِقِتالِکمْ مَعَهُ وقتی زمان سرور جوانان آل‌محمد (امام حسین علیه‌السلام) را دریافت کردید، بیشتر به جنگ‌کردن در رکاب او، شادمان شوید».٣

اما این را چه می‌کنی که فرمودند: «أَلْعِبادَةُ فِی الْغیبَةِ أَفْضَلُ مِنَ الْحُضُورِ؛ عبادت در زمان غیبت، از زمان حضور افضل است» و نیز به اصحاب خود می‌فرمود: «أَنْتُمْ أَصْحابی وَ أُولئِک إِخْوانی، فَواشَوْقا إِلی إِخْوانی، آمنُوا بِسَوادٍ عَلی بَیاضٍ؛ شما اصحاب من هستید و آنان برادران من هستند. چقدر به دیدار برادرانم مشتاقم، آنان که به سیاهی بر سفیدی ایمان آوردند»؛۴ کنایه از اینکه در زمانی که مرا ندیده‌اند به من ایمان آورده‌اند.

در محضر بهجت، ج۱، ص ۳۳۱.
  • ١. اصل حدیث به این صورت از رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم نقل شده است: «إِنی تارِک فیکمُ الثقْلَین، أَحَدُهُما أَکبَرُ مِنَ الآخَرِ کتابَ الله حَبْلٌ مَمْدُودٌ مِنَ السماءِ إِلَی الاْءَرْضِ وَ عِتْرَتی اهل‌بیتی. وَ إِنهُما لَنْ یفْتَرِقا حَتی یرِدا عَلَی الْحَوْضَ؛ من دو چیز سنگین و گران‌بها در میان شما به یادگار می‌گذارم که یکی از دیگر بزرگ‌تر است: یکی، کتاب خدا، که ریسمانی است که از آسمان به‌سوی زمین کشیده شده است و دیگری، بستگان و خاندانم. این دو هرگز از هم جدا نخواهند شد، تا اینکه در [کنار] حوض [کوثر] بر من وارد شوند»؛ مسند احمد، ج۳، ص۱۴. نیز ر.ک: مسند احمد، ج۳ ،۲۷ و ۵۹؛ مجمع‌الزوائد هیثمی، ج۹، ص۱۶۳؛ مسند ابن‌جعد، ص۳۹۷، منتخب مسند عبدبن‌حمید، ص۱۰۸؛ خصایص نسایی، ص۹۳؛ مسند ابی‌یعلی، ج۲، ص۲۹۷ و ۳۷۶؛ معجم صغیر طبرانی، ج۱، ص۱۳۱.
  • ٢. بحارالانوار، ج۱۰، ص۱۲۱؛ ج۲۲، ص۳۳۹.
  • ٣. بحار‌الانوار، ج۴۴، ص۳۷۲.
  • ۴. نقل به معنا از: من لایحضره الفقیه، ج۴، ص۳۶۵؛ وسائل‌الشیعة، ج۲۷، ص۹۲؛ مستدرک‌الوسائل، ج۱۷، ص۳۰۰، بحارالانوار، ج۵۲، ص۱۲۵؛ ج۷۴، ص۵۵، جامع‌الاخبار، ص۱۸۰؛ کمال‌الدین، ج۱، ص۲۸۸؛ مکارم‌الاخلاق، ص۴۴۰.

آخرین مطالب

نمایه‌ها

فیلم ها