وای بر ما از آن روزی که قرآن یا عترت را از ما بگیرند. گرفتن هرکدام گرفتن دیگری هم هست؛ زیرا این دو از هم جدا نمیشوند: «لَنْ یفْتَرِقا» نه در خارج و نه در اعتقاد «حَتی یرِدا عَلَیّ الْحَوْضَ؛ تا اینکه در کنار حوض کوثر بر من وارد شوند».١ تنها کسانی از حوض خواهند نوشید که با قرآن و عترت با هم باشند، عدهای هستند که همیشه موفقند، ولی بعضی مانند کودک یتیم بدون سرپرست هستند و به عمد و یا بدون عمد به هرجهت روی میآورند، البته فیالجمله معذور هستند. به دلیل عدم حضور امام زمان عجلاللهتعالیفرجهالشریف بنابراین، ممکن است به چنین شخصی گفته شود: راست میگویی، معذوری، خیلی چیزها را ندیدی و نمیدانی، حق داری، چون در زمان غیبت بهسر میبری، و از پدر روحانی و معنوی دستت کوتاه است که نتوانستی سلمان بشوی، سلمانی که «عَلِمَ عِلْمَ الأَولِ وَالآْخِرِ؛ به علم اول و آخر آگاه بود»٢ و فرمود که: «إذا أَدْرَکتُمْ سَیدَ شَبابِ آلِمحمد، فَکونُوا أَشَد فَرَحاً بِقِتالِکمْ مَعَهُ وقتی زمان سرور جوانان آلمحمد (امام حسین علیهالسلام) را دریافت کردید، بیشتر به جنگکردن در رکاب او، شادمان شوید».٣
اما این را چه میکنی که فرمودند: «أَلْعِبادَةُ فِی الْغیبَةِ أَفْضَلُ مِنَ الْحُضُورِ؛ عبادت در زمان غیبت، از زمان حضور افضل است» و نیز به اصحاب خود میفرمود: «أَنْتُمْ أَصْحابی وَ أُولئِک إِخْوانی، فَواشَوْقا إِلی إِخْوانی، آمنُوا بِسَوادٍ عَلی بَیاضٍ؛ شما اصحاب من هستید و آنان برادران من هستند. چقدر به دیدار برادرانم مشتاقم، آنان که به سیاهی بر سفیدی ایمان آوردند»؛۴ کنایه از اینکه در زمانی که مرا ندیدهاند به من ایمان آوردهاند.