بسمه تعالی
طوری باشد که کاری نکنید که عاقبت پشیمانی داشته باشد. اگر توانستید در بین اولادتان بگذارید اهل علم بشوند و درس بخوانند، درس خواندن واجب است بر همه ولو در بیست و چهار ساعت، یک ساعت مخصوص دروس دینیه باشد. اگر کسی میخواهد شاه بشود، رئیس جمهور بشود، هرچه بشود، بعضی از محرمات را اگر بداند حرام است، انجام نمیدهد. یک اضطراب یا همچین چیزی باشد که مسوّغ باشد، اما اگر نداند که حلال است یا حرام است، ممکن است مرتکب بشود. آدم باید یاد بگیر حرام را از حلال. خداوند ان شاالله موفقتان کند که هرگز مثل جاهلها نباشید و همچنین در خانهتان فلانتان همیشه روایات اهل بیت را بتوانید، اینقدر علمیت داشته باشید که بتوانید این گنجها را از درون روایت دربیاورید. همچنین از قرآن با استفاده از تفاسیر؛ که خدا میداند انبیا خصوصا پیغمبر اعظم چه گذاشته است در این روایات و در این آیات برای ما که کسی که عامی باشد و درس نخوانده باشد خبری ندارد.
طوری باشد که کاری نکنید که عاقبت پشیمانی داشته باشد. اگر توانستید در بین اولادتان بگذارید اهل علم بشوند و درس بخوانند، درس خواندن واجب است بر همه ولو در بیست و چهار ساعت یک ساعت؛
خدا رحمت کند آقای والد را ایشان میگفت اگر اولاد درس نخوانند میترسم برایشان؛ کلمه خیلی تندی میگفت برای این مطلب. انحراف از اصل دین درباره کسانیکه درس نخوانند محتمل است. خداوند انشاءالله کاری کند که ـحیوانات روزی میخورند در بیابان آنوقت انسان راهی برود که عاقبتش هلاک است، هلاک ابدیـ انسان هرچه باشد باید خودش را در یک سیم خارداری بگذارد و نگذارد که شیاطین انس و جن در کارش دخالت بکنند.
بعضی از اساتید اخلاق [آیتالله قاضی رحمتاللهعلیه] در نجف میگفتند: «من ضامنم کسیکه این نمازهای پنجگانه را در اول وقت بخواند، به مقامات عالیه میرسد». خیلی کلام بزرگی ایشان گفت، گفت: «اگر نمازهای پنجگانه را در اول وقت خواند، باز هم نرسید به آن مقامات عالیه، به من لعن کند!». خیلی عجیب است! خیلی عجیب است! معلوم میشود این، چیزی هم نیست؛ هر کاری دارد، یکی از این نمازهای پنجگانه را میتواند در وسط آن کارها انجام دهد؛ چون اول وقت است.
انسان هرچه باشد باید خودش را در یک سیم خارداری بگذارد و نگذارد که شیاطین انس و جن در کارش دخالت بکنند.
در روایت هم دارد: «فضل [نماز] اول وقت با غیر اول وقت، مثل فضل من است بر امت». در یک روایت دیگر [میفرماید:] «مثل فضل آخرت (ابدیت) است بر دنیا»١.
چه چیزها که در همین آیات و روایات گذاشتهاند و ملتفت نیستیم، مثل حیواناتی که ملتفت نیستند. یک طیباتی گذاشتهاند در یک اتاقی که مقفل است، کسی که کلیدش را ندارد انگار کانه نیست همچین چیزی.
[رو به یکی از حاضرین: خداوند اولاد هم داده است به شما؟ خداوند نمازخوان بکندشان انشاءالله، نماز که دارند همه چیز دارند]
نماز ستون خیمه است، بله البته کسی خودش هم مقید به این مطالب باشد، خودش هم ملتذ از این تعبدیات میشود، نه اینکه به زور بگوید نماز بخوان. نخیر مثل حلوا خوردن، کسی به زور حلوا نمیخورد، حلوا برای کسی است که ذائقهاش مناسب است با حلویات.
بعضی از اساتید اخلاق [آیتالله قاضی رحمتاللهعلیه] در نجف میگفتند: «من ضامنم کسیکه این نمازهای پنجگانه را در اول وقت بخواند، به مقامات عالیه میرسد»
حجتالاسلام علی بهجت: برای اطبا در طبابتشان توصیهای دارید؟
البته طبیب، خیلی باید ملتفت [متوجه] باشد [که] کاری خلاف ایمان [از او] سر نزند. او (فرض کنید به اینکه) برای فقرا هم معالجه میکند اما صاحب کار میداند که [چطور پاداش بدهد]. آدم [باید] اجرت را از خدا بخواهد، نه از خود اینها. [طبیب] شاید مال هم داشته باشد [ولی] مبارک نباشد و برکت نداشته باشد؛ اما صاحب کار میداند چه باید بکند.
یک آقایی بوده در همین قم، در یک مسجدی نماز میخوانده. [مسجدش] دور دست بود؛ [فقط] چند تا زن و... میآمدند آنجا. میگفت: من از این مسجد یک پول [هم] استفاده ندارم؛ لکن اگر همین را میروم، میبینی [که] از جاهای دور، [از] کرمانشاه، [از] مرز مملکت برای من حوالهها میآید. [وقتی] این [نماز] را ترک میکنم، آنها هم ترک میشوند! [ظاهراً] هیچ تناسبی بین اینها نیست!
معلوم میشود [که] مزد در هر کاری را [باید] از خدا بخواهد، و الّا همه حیوانات روزی میخورند؛ [آیا خداوند] به انسان مضایقه دارد؟ ابداً. خصوصاً روایت هم دارد که «اهل علم را، من ضامن ارزاقشان هستم»٢.