صفحه اصلی

در حال بارگیری...
ویژه‌نامه بشارت از حضرت حجت (عج)

فلسفه غیبت

کتاب بشارت از حضرت حجت (عج)، ص١۴١
 

سبب تأخیر ظهور آن کسی که صاحب ولایت است، به عقیده ما این است که ظالمین معاصر زمان او می گویند یا بیعت کن یا تو را می کشیم. و حضرت عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف مأمور نیست بیعت کند، لذا ظهورش تأخیر می افتد؛ تا زمانی که کسی نگوید یا بیعت کن یا کشته میشوی. حضرت عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف با حکومت های زمان خودش اختلاف داشته است. حکومتها می گفتند: باید به ما ایمان بیاوری و بیعت کنی، و الّا تو را می کشیم!١

حتی به سرداب خانه اش كه محل عبادتش بود، رفتند كه او را بگيرند و بكشند؛ چون می دانستند بيعت نخواهد كرد. رفتند و او هم فرار كرد و در یک آبی رفت و آنجا مصلای خودش را پهن كرد و مشغول عبادت شد؛ به همان نحو که در همين سرداب مشغول عبادت بود.٢ می گويد: آباء من با حكومت های فاسد بيعت كردند و بيعت با آنها در عنق (گردن) آباء من بود، ولی من مأمور نيستم كه بيعت كنم. از اين جهت يا بايد كشته شوم يا بايد غایب باشم از نظرشان.٣ همه ائمه علیهم‌السلام مصيبت زده بودند به اينكه آن کسی كه مدعی حكومت حقّه است از اولاد آن هاست و ظهور خواهد نمود، اما با کسی از حکومت های فاسد بيعت نمی كند، و اگر بيعت نكند، كشته میشود، و [چون] او مأمور به بیعت نيست، لذا ناچار از غيبت است تا آن وقتی که [مصلحت] محقق شود. آن موقع ظهور می كند و می جنگد و بيعت هم نمی كند. اين مصيبت برای همه ائمه علیهم‌السلام است كه بعد از شهادت سيّدالشهدا علیه‌السلام دیگر اجازه نداشتند با حكومت های زمان خودشان مخالفت كنند و بگويند بيعت نمی كنيم و حكومت شما را هم معتقد نيستيم، و الّا كشته میشدند.

بیانات در درس خارج اصول، ١٣٨٧/١١/٢١


١. نک: کمال الدین، ج١، ص٣١۶.

٢. نک: الخرائج و الجرائح، ج٢، ص٩۴٢؛ ج١، ص۴۶٠.

٣. کمال الدین، ج٢، ص۴٨۵.  

 

 

جهت مشاهده تمامی تولیدات رسانه‌ای مرتبط با کتاب «بشارت از حضرت حجت(عج)»، و دسترسی به مجموع صوت‌ها و فیلم‌های بیانات حضرت‌ آیت‌الله بهجت، که قابلیت دسترسی به آن‌ها از طریق بارکد(QR)، در حاشیه صفحات کتاب فراهم گردیده است، به لینک ذیل مراجعه فرمایید:

ویژه‌نامه اینترنتی کتاب بشارت از حضرت حجت(عج)

 


دانلود فیلم / فلسفه غیبت

دانلود صوت / فلسفه غیبت

آخرین مطالب

نمایه‌ها

فیلم ها