در حقیقت بازگشت عدم ایمان [به ولایت ائمه علیهمالسلام] به کفر است؛١ به جهت اینکه اگر کسی خدا را قائل باشد و نبوت خاتمالأنبیاء صلیاللهعلیهوآلهوسلم را قائل باشد، باید مطیع آنها باشد. و اگر به طور حقیقت فهمید که ایشان وصی تعیین کرده است، و وصی اش هم وصی تعیین کرده است تا به آخر، چون مسلمان است نمی تواند مخالفت کند.٢
***
اگر حقیقت مطلب را بخواهیم، همان شهادت اولی (شهادت به توحید) برای وصایت خاتمالأوصیاء عجلاللهتعالیفرجهالشریف کافی است.
اگر حقیقت مطلب را بخواهیم، همان شهادت اولی (شهادت به توحید) برای وصایت خاتمالأوصیاء عجلاللهتعالیفرجهالشریف کافی است. چرا؟ به جهت اینکه اینها همه سلسله ای مترتّب بر هم است. اگر به خدا قائلید، پس اطمینان و یقین پیدا کردید به اینکه کسی را فرستاده است و امر و نهی ای دارد و… نمی توانید [پیامبر او را انکار کنید]، و الّا خدا را قائل نیستید؛ و یا علم خدا، یا حکمت خدا، یا یک چیزی از اوصاف حقیقیۀ خدا را منکر هستید.
***
آیا دیگر در این اختلاف داریم که حضرت رسول صلیاللهعلیهوآلهوسلم می فرموده است: «قُولُوا لَاإِلَهَإِلَّااللَّهُ، تُفْلِحُوا» (بگویید لااله الااللّه تا رستگار گردید). همین «لاإلهإلّااللّه» همه اینها را تولید میکند. اگر به راستی کسی از اصنام و انداد٣ و حُمات (حمایتگران) اینها جدا شد و موحّد شد، مسلِم میشود. اگر کسی به راستی مسلِم شد، به خاطر اینکه موحّد است، مؤمن میشود؛ و اگر کسی به راستی مؤمن و شیعه شود، با توجه به اینکه نسبت به وصایت وصی و وصی الوصی و همینطور تا آخر، نص قطعی هست، [وصایت همه اوصیاء را میپذیرد]. و قهراً میشود بگوییم اصلاً توحید همه اینها را تولید میکند [و در بر دارد]؛ همه اینها پشت سر توحید میآید. پس اگر حقیقت را بخواهیم همان شهادت اوّلی (أشهد أن لاإلهإلّااللّه) برای شهادت به وصایت خاتمالأوصیاء (حضرت حجت عجلاللهتعالیفرجهالشریف ) کافی است، چون همه اینها سلسلهوار بر یکدیگر مترتّب هستند. بله، بعضی از مردم نسبت به بعضی دیگر اکفر(کافرتر) هستند. اگر کسی بخواهد یکی از اوصیاء را با وجود اعتقاد و یقین به ثبوت وصایت او رد بکند، در واقع هم آن وصی را رد کرده و هم آن کسی را که آن وصی را تعیین کرده، رد کرده است، تا به آخر برسد [که نفی توحید است].
جهت مشاهده تمامی تولیدات رسانهای مرتبط با کتاب «بشارت از حضرت حجت(عج)»، و دسترسی به مجموع صوتها و فیلمهای بیانات حضرت آیتالله بهجت، که قابلیت دسترسی به آنها از طریق بارکد(QR)، در حاشیه صفحات کتاب فراهم گردیده است، به لینک ذیل مراجعه فرمایید:
ویژهنامه اینترنتی کتاب بشارت از حضرت حجت(عج)