صفحه اصلی

در حال بارگیری...
ویژه‌نامه بشارت از حضرت حجت (عج)

از توحید تا توحید

برگرفته از کتاب بشارت از حضرت حجت (عج)، صفحه ١٠٣
 

در حقیقت بازگشت عدم ایمان [به ولایت ائمه علیهم‌السلام] به کفر است؛١ به جهت اینکه اگر کسی خدا را قائل باشد و نبوت خاتمالأنبیاء صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم را قائل باشد، باید مطیع آنها باشد. و اگر به طور حقیقت فهمید که ایشان وصی تعیین کرده است، و وصی اش هم وصی تعیین کرده است تا به آخر، چون مسلمان است نمی تواند مخالفت کند.٢

***

اگر حقیقت مطلب را بخواهیم، همان شهادت اولی (شهادت به توحید) برای وصایت خاتمالأوصیاء عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف کافی است.

اگر حقیقت مطلب را بخواهیم، همان شهادت اولی (شهادت به توحید) برای وصایت خاتمالأوصیاء عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف کافی است. چرا؟ به جهت اینکه اینها همه سلسله ای مترتّب بر هم است. اگر به خدا قائلید، پس اطمینان و یقین پیدا کردید به اینکه کسی را فرستاده است و امر و نهی ای دارد و… نمی توانید [پیامبر او را انکار کنید]، و الّا خدا را قائل نیستید؛ و یا علم خدا، یا حکمت خدا، یا یک چیزی از اوصاف حقیقیۀ خدا را منکر هستید.

***

آیا دیگر در این اختلاف داریم که حضرت رسول صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم می فرموده است: «قُولُوا لَاإِلَهَإِلَّااللَّهُ، تُفْلِحُوا» (بگویید لااله الااللّه تا رستگار گردید). همین «لاإلهإلّااللّه» همه اینها را تولید میکند. اگر به راستی  کسی از اصنام و انداد٣ و حُمات (حمایتگران) اینها جدا شد و موحّد شد، مسلِم میشود. اگر کسی به راستی مسلِم شد، به خاطر اینکه موحّد است، مؤمن میشود؛ و اگر کسی به  راستی مؤمن و شیعه  شود، با توجه به اینکه نسبت به وصایت وصی و وصی الوصی و همینطور تا آخر، نص قطعی هست، [وصایت همه اوصیاء را میپذیرد]. و قهراً میشود بگوییم اصلاً توحید همه اینها را تولید میکند [و در بر دارد]؛ همه اینها پشت سر توحید میآید. پس اگر حقیقت را بخواهیم همان شهادت اوّلی (أشهد أن لاإلهإلّااللّه) برای شهادت به وصایت خاتمالأوصیاء (حضرت حجت عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف ) کافی است، چون همه اینها سلسلهوار بر یکدیگر مترتّب هستند. بله، بعضی از مردم نسبت به بعضی دیگر اکفر(کافرتر) هستند. اگر کسی بخواهد یکی از اوصیاء را با وجود اعتقاد و یقین به ثبوت وصایت او رد بکند، در واقع هم آن وصی را رد کرده و هم آن کسی را که آن وصی را تعیین کرده، رد کرده است، تا به آخر برسد [که نفی توحید است].

بیانات در درس خارج زکات، ١٣٨٠/٠٨/٠۵

کتاب بشارت از حضرت حجت (عج)، ص١٠٣


١. دو اصطلاح برای واژه کفر وجود دارد: گاهی در مقابل اسلام به کار میرود و گاهی در مقابل ایمان. کفر در مقابل اسلام، کفر فقهی است و به معنای نفی آثار و احکام شرعی مترتّب بر مسلمان بودن مثل جواز نکاح، جواز دفن در مقبره مسلمین، ارث بردن و... است. اما کفر در مقابل ایمان، همان کفر کلامی است و به معنای انکار امامت و ولایت ائمه علیهم‌السلام است، و بازگشت آن به عدم اعتقاد توحید است. مقصود حضرت آيتاللّه بهجت قدس‌سره از جمله فوق این است که تشکیک و یا ایمان نیاوردن به ولایت هر یک از ائمه معصومين علیهم‌السلام، در واقع بازگشت آن به ضعف یا عدم اعتقاد به توحید و کفر کلامی است.

٢. شیخ ناصرالدین البانی (متوفی ١۴٢٠هـ.ق) -از بزرگان علمای سلفی در علم حدیث و برنده جایزه جهانی ملک فیصل- معتقد است باور به خروج [حضرت] مهدی عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف ضروری و واجب است (موسوعة الالبانی فی العقیدة، ج٩، ص٧۶). او روایات مربوط به این مسأله را متواتر می داند و تصریح می کند منکر ظهور امام مهدی عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف یا کافر است، یا فاسق. او مینویسد:

«برای هر فرد آگاه به علم حدیث، آشکار شد که روایات نزول عیسی و خروج حضرت مهدی، روایاتی صحیح است که انکار آن جایز نیست و چنین انکاری فرد انکار کننده را در ورطه دو مفسده قرار میدهد، که با هیچ عسلی شیرین نمیشود. ورطه اوّل کفر است، زیرا چنین کسی آنچه را که از سوی پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم به تواتر ثابت شده، آگاهانه انکار کرده است. ورطه دوم فسق است، زیرا چنین کسی با وجود عالم بودن و داشتن توانایی بحث و تحقیق در این زمینه، از این امر واجب دست کشیده است.» (موسوعة الالبانی فی العقیدة، ج٩، ص٢٣٣).
برای مطالعه بیشتر در این باره به بارکد دوبُعدی کنار متن مراجعه فرمایید، مطلب نخست.

٣. اصنام: بت ها؛ انداد: همتایان خدا که مشرکان به آنان اعتقاد داشته اند.

 

 

جهت مشاهده تمامی تولیدات رسانه‌ای مرتبط با کتاب «بشارت از حضرت حجت(عج)»، و دسترسی به مجموع صوت‌ها و فیلم‌های بیانات حضرت‌ آیت‌الله بهجت، که قابلیت دسترسی به آن‌ها از طریق بارکد(QR)، در حاشیه صفحات کتاب فراهم گردیده است، به لینک ذیل مراجعه فرمایید:

ویژه‌نامه اینترنتی کتاب بشارت از حضرت حجت(عج)

 


دانلود فیلم / از توحید تا توحید

دانلود صوت / از توحید تا توحید.mp3

آخرین مطالب

نمایه‌ها

فیلم ها