صفحه اصلی

در حال بارگیری...
ویژه‌نامه بشارت از حضرت حجت (عج)

مطلب هفدهم: تنها انتظار فرج کافی نیست!

 

تنها انتظار فرج کافی نیست!

تنها انتظار فرج کافی نیست، تهیّؤ (آمادگی)، بلکه طاعت و بندگی نیز لازم است؛ مخصوصاً با توجه به قضایایی که پیش از ظهور امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف واقع میشود، به حدی که: «مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً» (جهان پر از ظلم و جور می  گردد).

خدا می داند که به واسطه ضعف ایمان بر سر افراد چه می آید! خدا کند ظهور آن حضرت با عافیت مطلقه برای اهل ایمان باشد و زود تحقق پیدا کند. مگر امکان دارد عافیت مطلقه بدون ایمان، طاعت و بندگی انجام گیرد؟! خدا به اهل ایمان توفیق دهد که از فِتَن مُضِلّه کناره گیری کنند!

تنها انتظار فرج کافی نیست، تهیّؤ (آمادگی)، بلکه طاعت و بندگی نیز لازم است؛

خدا می داند که به واسطه ضعف ایمان بر سر افراد چه می آید! خدا کند ظهور آن حضرت با عافیت مطلقه برای اهل ایمان باشد و زود تحقق پیدا کند. مگر امکان دارد عافیت مطلقه بدون ایمان، طاعت و بندگی انجام گیرد؟! خدا به اهل ایمان توفیق دهد که از فِتَن مُضِلّه کناره گیری کنند!

 

 

مطلب هفدهم:

تنها انتظار فرج کافی نیست!

بدیهی است که شیعیان باید همواره مترصّد ظهور حضرت بقیةاللّه عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف باشند و خود را برای سربازی در رکاب ایشان آماده کنند و شرایط تحقق این امر عظیم را فراهم نمایند؛ تا جایی که در روایت از امام صادق علیه‌السلام آمده است:

 «لَيُعِدَّنَ‏ أَحَدُكُمْ‏ لِخُرُوجِ الْقَائِمِ وَ لَوْ سَهْماً فَإِنَّ اللَّهَ تَعَالَى إِذَا عَلِمَ ذَلِكَ مِنْ نِيَّتِهِ رَجَوْتُ لِأَنْ يُنْسِئَ فِي عُمُرِهِ حَتَّى يُدْرِكَهُ فَيَكُونَ مِنْ أَعْوَانِهِ وَ أَنْصَارِهِ‏؛ هر یک از شما برای قیام امام قائم عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف چیزی را مهیا کند، ولو یک تیر باشد، زیرا خدای متعال وقتی نیت او را بداند، من امیدوارم که خداوند عمر او را طولانی نماید تا امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف را درک کند و از یاران و کمککاران او شود.»١

همچنین دستور صریح خدای متعال در قرآن کریم بر این است که مؤمنان همواره خود را مسلح و آماده برای دفاع و مبارزه با دشمنان اسلام کنند، تا رعب و وحشت در دل کفار بیفتد:

 «وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَ مِنْ رِبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَ عَدُوَّكُمْ»؛٢ و آنچه در توان داريد، از نيرو و اسبانِ آماده، در برابر آنان فراهم سازيد كه بدان دشمن خداوند و دشمن خود را به هراس می‌افكنيد.

البته باید توجه داشت که اصلیترین عاملی که باعث زمینهسازی برای ظهور حضرت عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف میشود و انسان را آماده یاریرسانی به ایشان میکند، آمادهسازی روح و مقاومسازی نفس آدمی در مقابل هواهای نفسانی و پاکسازی جان از رذایل اخلاقی است؛ یعنی همان عبودیّت و بندگی خداوند متعال. اگر مؤمن بخواهد در پی رضای اهل بیت علیهم‌السلام و خشنودی امام زمان خویش باشد، باید همان راهی را بپیماید که خود ایشان ترسیم کرده است.

 با تأمل و تدبر در روایات، می فهمیم که تقرب به امام و تحصیل فرج و زمینهسازی ظهور و آماده شدن برای جانبازی در رکاب آن حضرت، تنها و تنها از راه تقوا و خودسازی و ترک معصیت و تهذیب نفس حاصل میشود، نه اینکه انسان بدون آماده کردن روح خود و با غفلت از جهاد اکبر، تنها توجهش به جهاد اصغر باشد و به سراغ ورزیده کردن عضلات بدن خود برود و گمان کند که تنها با کسب مهارتهای نظامی، توانسته است خود را برای یاری رساندن به حضرت عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف آماده نماید.

علاوه بر این، حتی در جهاد اصغر نیز آنچه موجب پیروزی لشکر امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف بر دشمنان میشود، همان قوت ایمان یاران حضرت عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف و تسلیم محض بودن آنها در قبال اوامر و دستورات حضرت عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف است و در حقیقت، آنها قلوبی دارند که مانند تکههای آهن سخت و قدرتمند است و بر اثر عنایت خاص امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف، آنها قدرت چهل مرد را پیدا میکنند:

 «قَالَ عَلِيُّ بْنُ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِمَاالسَّلاَمُ: إِذَا قَامَ قَائِمُنَا أَذْهَبَ اَللَّهُ عَنْ شِيعَتِنَا اَلْعَاهَةَ وَ جَعَلَ قُلُوبَهُمْ كَزُبَرِ اَلْحَدِيدِ وَ جَعَلَ قُوَّةَ اَلرَّجُلِ مِنْهُمْ قُوَّةَ أَرْبَعِينَ رَجُلاً وَ يَكُونُونَ حُكَّامَ اَلْأَرْضِ وَ سَنَامَهَا؛ امام سجاد علیه‌السلام فرمود: آنگاه كه قائم ما قيام كند، خداوند متعال همه بيماری‌ها را از شيعيان ما برمى‏دارد و دلهاى آنها را همچون پاره‏‌هاى آهن قرار داده و به هر كدام از آنها نيروى چهل مرد را می‌دهد و آنان فرمانروايان زمين و بزرگان آن خواهند بود.»٣

این بدین معنی است که آنان پیش از این عنایت، دارای چنین قدرتی نبودند و اشاره به قدرت قلبی و معنوی آنها دارد، که حاصل از عبودیّت خداوند متعال در طول عمرشان است. همچنین نشان می دهد که منشأ قدرت این افراد، همان شدت ایمان و طاعت آنها از امامشان است و آنچه این افراد را آماده این طاعت و گوشسپاری به اوامر امام و سیر در مسیر ایشان کرده، همانا مراقبت بر طاعت ایشان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف و سیر در مسیر رضای ایشان در زمان غیبتش بوده است و آنها قبل از ظهور حضرت عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف، خود را با تهذیب نفس و عبودیّت خداوند متعال تقویت نمودهاند.

از اینرو، سرّ توصیه مؤکدی که حضرت آيت اللّه بهجت قدس‌سره به زعیم مقاومت لبنان کرد، آشکار میشود؛ مبنی بر اینکه همانگونه که به نیروهای خود فنون و تعالیم نظامی را آموزش میدهند، حتماً احکام فقهی و عقاید صحیح دین و مذهب را تعلیم نمایند؛ به نحوی که متمکن باشند از عمل صحیح طبق شرع و دفاع از عقاید حقه اهل بیت علیهم‌السلام.

بهطور کلی آنچه باعث نیرومندی مؤمن میشود، قدرت ایمان اوست. در روایت است که قدرت مؤمن در قلب او قرار دارد؛ گرچه ممکن است به لحاظ جسمانی ضعیف و نحیف به نظر برسد.

از این رو، در توصیف یاران حضرت حجت عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف، بر عبادتهای طولانی شبانه و تسلیم مطلق بودن آنان در مقابل اوامر حضرت عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف تأکید شده و همین مناجاتهای شبانه و اوصاف معنویشان است که آنها را در روز همچون شیران غرنده قرار داده است:

 «فِيهِمْ‏ رِجَالٌ‏ لايَنَامُونَ‏ اللَّيْلَ لَهُمْ دَوِيٌّ فِي صَلَاتِهِمْ كَدَوِيِّ النَّحْلِ يَبِيتُونَ قِيَاماً عَلَى أَطْرَافِهِمْ وَ يُصْبِحُونَ عَلَى خُيُولِهِمْ رُهْبَانٌ بِاللَّيْلِ لُيُوثٌ بِالنّهارِ هُمْ أَطْوَعُ لَهُ مِنَ الْأَمَةِ لِسَيِّدِهَا كَالْمَصَابِيحِ كَأَنَّ قُلُوبَهُمُ الْقَنَادِيلُ وَ هُمْ مِنْ خَشْيَةِ اللَّهِ مُشْفِقُون‏؛ در میان آنها مردانی هستند که شب را نمیخوابند. در نمازشان صدایی همچون صدای زنبور دارند. شب را ایستاده بر پاهایشان به سر میبرند و در حالی که بر روی اسبهایشان هستند، صبح را آغاز میکنند. پارسایان شب و شیران روزند. آنان برای امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف، فرمانبردارتر از کنیز برای سرورش هستند. آن ها مانند چراغ هستند؛ گویی قلبشان فانوس است و آنان از خشیت خدا هراسانند.»۴

عجیبتر از روایات فوق، نقلی است که در کتاب «الغیبة» شیخ طوسی قدس‌سره آمده است که: آن ها نه تنها بدنهایی عضلانی و قوی ندارند، بلکه آنقدر در ظاهر ضعیف و نحیف هستند که مردم از ترس مغلوب شدن آنها در مواجهه با لشکریان تنومند دشمن، بر آنها گریه میکنند:

«فَعِنْدَ ذَلِكَ يَبْعَثُ اللَّهُ قَائِمَ آلِ محمّد فِي عَصَبَةٍ لَهُمْ أَدَقُّ فِي‏ أَعْيُنِ‏ النَّاسِ‏ مِنَ الْكُحْلِ إِذَا خَرَجُوا بَكَى لَهُمُ النَّاسُ لايَرَوْنَ إِلَّا أَنَّهُمْ يَخْتَطِفُونَ يَفْتَحُ اللَّهُ لَهُمْ مَشَارِقَ الْأَرْضِ وَ مَغَارِبَهَا أَلَا وَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقّاً أَلَا إِنَّ خَيْرَ الْجِهَادِ فِي آخِرِ الزَّمَان؛ در آن هنگام، خداوند قائم آلمحمّد عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف را همراه با گروهی برمیانگیزد که در چشم مردم از سرمه ظریفترند. وقتی که قیام میکنند، مردم بر آنها میگریند و دیدشان نسبت به آنها این است که ربوده خواهند شد! خداوند برای آنها شرق و غرب زمین را فتح میکند. بدانید که آن ها مؤمنان حقیقی هستند. بدانید که برترین جهاد در آخر الزمان است.‏»۵

از این رو، این که در روایات میفرمایند آنان قدرت چهل نفر را پیدا میکنند، به سبب عنایتی است که بعد از ظهور، حضرت به آنها برای یاری دین خدا موهبت مینماید، نه اینکه خود پیش از ظهور چنین قدرتی داشته و غافل از جهاد اکبر تنها به تقویت قوای جسمانی خود پرداخته باشند. البته بدیهی است که تقویت بدن به نحوی که فرد بتواند به آسانی به عبادت خداوند متعال بپردازد و وظایف دینیاش را به نیکی انجام دهد و از کیان خود و مؤمنان دفاع نماید، امری نیکو و مورد توصیه و تأکید است. اما نباید فراموش کنیم که که مؤلفه اصلی آماده شدن برای نصرت و یاری حضرت حجت عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف، تقویت ایمان و اعتقاد و طاعت و عبودیّت است.

 اگر این حاصل شد، در وقت نیاز، حضرت عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف آن قدرت ظاهری مورد نیاز و بلکه بیشتر از قدرت متعارف یک انسان را به انسان موهبت مینماید؛ یعنی به او قدرت چهل مرد توانمند را میدهد که اگر بر کوهها گذر کنند، کوهها چون پنبه رشته میشوند، و تمام این قدرت فوقالعاده ظاهری از قدرت ایمان قلبی آنها نشأت میگیرد:

 «فَإِنَّ الرَّجُلَ‏ مِنْهُمْ‏ يُعْطَى‏ قُوَّةَ أَرْبَعِينَ رَجُلاً وَ إِنَّ قَلْبَهُ لَأَشَدُّ مِنْ زُبَرِ الْحَدِيدِ وَ لَوْ مَرُّوا بِجِبَالِ الْحَدِيدِ لَقَطَعُوهَا لايَكُفُّونَ سُيُوفَهُمْ حَتَّى يَرْضَى اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ؛ به هر یک مرد از آنها قدرت چهل مرد داده میشود و قلب او از پارههای آهن سختتر میگردد. اگر بر کوههای آهن گذر کنند، آنها را میبُرند. تا خداوند از آنها راضی نشود، شمشیر را به نیام نبرند.»۶

همچنین سيّد بن طاوس در كتاب «الملاحم و الفتن» از ابن رزين غافقی نقل میكند كه از حضرت علی علیه‌السلام شنيدم:

 «وَ رِجَالٌ كَأَنَّ قُلُوبَهُمْ‏ زُبَرُ الْحَدِيدِ لايَشُوبُهَا شَكٌّ فِي ذَاتِ اللَّهِ أَشَدُّ مِنَ الْحَجَرِ لَوْ حَمَلُوا عَلَى الْجِبَالِ لَأَزَالُوهَا؛ مردانی که گویی دلهایشان پارههای آهن است. دل آنها به هیچ شکی در راه خدا آغشته نمیشود. از سنگ سختتر هستند و اگر بر کوهها هجوم برند، آنها را از جای بر کنند.»٧

 از این روایت معلوم میشود که این افراد آنچنان در عقیده خود راسخ و ثابت هستند که هرگز ذرهای شک به آنها راه نمییابد، و این مهم حاصل نمیشود، مگر اینکه انسان معارف و علوم دین خود را به نیکویی فرا گرفته و با عمل به علم خود، به درجات عالی یقین رسیده باشد.

از اینرو، سرّ توصیه مؤکدی که حضرت آيت اللّه بهجت قدس‌سره به زعیم مقاومت لبنان کرد، آشکار میشود؛ مبنی بر اینکه همانگونه که به نیروهای خود فنون و تعالیم نظامی را آموزش میدهند، حتماً احکام فقهی و عقاید صحیح دین و مذهب را تعلیم نمایند؛ به نحوی که متمکن باشند از عمل صحیح طبق شرع و دفاع از عقاید حقه اهل بیت علیهم‌السلام.

بهطور کلی آنچه باعث نیرومندی مؤمن میشود، قدرت ایمان اوست. در روایت است که قدرت مؤمن در قلب او قرار دارد؛ گرچه ممکن است به لحاظ جسمانی ضعیف و نحیف به نظر برسد:

 «عَنْ جَعْفَرِ بْنِ محمّد عَنْ أَبِيهِ عَلَيْهِالسَّلاَمُ عن رسولاللّه صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم: إِنَّ قُوَّةَ اَلْمُؤْمِنِ فِي قَلْبِهِ أَلاَتَرَوْنَ أَنَّهُ قَدْ تَجِدُونَهُ ضَعِيفَ اَلْبَدَنِ نَحِيفَ اَلْجِسْمِ وَ هُوَ يَقُومُ اَللَّيْلَ وَ يَصُومُ اَلنهارَ وَ قَالَ: اَلْمُؤْمِنُ أَشَدُّ فِي دِينِهِ مِنَ اَلْجِبَالِ اَلرَّاسِيَةِ وَ ذَلِكَ أَنَّ اَلْجَبَلَ قَدْ يُنْحَتُ مِنْهُ وَ اَلْمُؤْمِنُ لاَيَقْدِرُ أَحَدٌ عَلَى أَنْ يَنْحَتَ مِنْ دِينِهِ شَيْئاً وَ ذَلِكَ لِضَنِّهِ بِدِينِهِ وَ شُحِّهِ عَلَيْهِ؛ امام صادق علیه‌السلام از پدرش از پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم نقل مینماید که ایشان فرمود: قدرت مؤمن در قلب اوست. آیا نمیبینید که گاهی او را با بدنی ضعیف و جسمی نحیف مییابید و با این حال شب را به عبادت قیام میکند و روز را روزه میدارد. همچنین فرمود: مؤمن در دین خود سختتر از کوههای شامخ است، زیرا گاهی از کوه چیزی تراشیده میشود، اما هیچکس نمیتواند از دین مؤمن چیزی بتراشد؛ چرا که او بر دین خود حریص و بر آن بخیل است.»٨

امیرالمؤمنین علیه‌السلام که در غزوات پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم کلیدیترین نقش را در پیروزی سپاه اسلام داشت و رشادتهای ایشان به حدی شگفتانگیز بود که مجاهدتهای سایر اصحاب در مقایسه با آن کوچک و حقیر شمرده میشد، درباره کندن در قلعه خیبر میفرماید که من این کار را با نیروی جسمانی انجام ندادم، بلکه با نیروی الهی انجام دادم:

 «وَ اعْلَمْ أَنَّ إِمَامَكُمْ قَدِ اكْتَفَى مِنْ دُنْيَاهُ بِطَمْرَيْهِ يَسُدُّ فَوْرَةَ جُوعِهِ بِقُرْصَيْهِ لايَطْعَمُ الْفِلْذَةَ فِي حَوْلَيْهِ إِلَّا فِي سَنَةِ أُضْحِيَّةٍ وَ لَنْ تَقْدِرُوا عَلَى ذَلِكَ فَأَعِينُونِي بِوَرَعٍ وَ اجْتِهَادٍ وَ كَأَنِّي بِقَائِلِكُمْ يَقُولُ إِذَا كَانَ قُوتُ ابْنِ أَبِي طَالِبٍ هَذَا قَعَدَ بِهِ الضَّعْفُ عَنْ مُبَارَزَةِ الْأَقْرَانِ وَ مُنَازَلَةِ الشُّجْعَانِ وَ اللَّهِ مَا قَلَعْتُ بَابَ خَيْبَرَ بِقُوَّةٍ جَسَدَانِيَّةٍ وَ لابِحَرَكَةٍ غَذَائِيَّةٍ لَكِنِّي أُيِّدْتُ بِقُوَّةٍ مَلَكِيَّةٍ وَ نَفْسٍ بِنُورِ رَبِّهَا مُضِيئة؛ بدان که امام شما از دنیایش به دو جامه کهنه اکتفا کرده و شدت گرسنگى خود را با دو قرص نان برطرف نموده است و در طول سال، گوشت نمی‌خورد؛ مگر در عید قربان. و شما هرگز نمی‌توانید این کار را بکنید، پس مرا با ورع و تقوا و تلاش و کوشش یاری رسانید. گویی میشنوم که گویندهای از شما می‌گوید: اگر غذاى فرزند ابوطالب اینگونه است، بنا بر این از شدّت ضعف، باید در مبارزه با پهلوانان و شجاعان فرو بماند! به خدا سوگند! من دروازه خیبر را با قدرت جسمانى و تحرک غذایى (انرژی حاصل از غذا) از جای نکندم، بلکه به نیروی ملکوتی و روحى که به نور پروردگارش روشن است، تأیید و حمایت شدم.»٩

در این حدیث شریف، حضرت علیه‌السلام ابتدا اشاره میکند که زهد و کم خوراکی ایشان به حدی است که مردم میگویند ضعف بدنی، قدرت مبارزه با دشمنان تنومند را از او میگیرد. سپس ایشان متذکر میشود که آنچه به ایشان قدرت مبارزه با این افراد را میدهد، اصلاً قدرت جسمانی نیست، بلکه قدرت الهی و آسمانی است که بر اثر شدت ایمان و تقوا به دست آمده است. چنین قدرتی است که توانایی از جا کندن در قلعه خیبر را به ایشان میدهد؛ در حالی که به نقل ابن حجر عسقلانی، عالم اهل سنّت در کتاب «الاصابه»، هفتاد نفر با هم بهسختی توانستند آن در را به جای اول خود بازگردانند.١٠

 پس پیروان و شیعیان امیرالمؤمنین علیه‌السلام هم باید همواره در مسیر تهذیب نفس و تقویت ایمان و عقیده خویش باشند، تا به تناسب میزان عبودیّتشان، به آن قدرت الهی متصل شوند.

امیرالمؤمنین علیه‌السلام در روایتی طاعت و بندگی و پرهیز از گناهان و مواظبت بر عبادات را مؤلفه های اصلی شیعیان حقیقی خود معرفی مینماید؛ در حالی که آنها به حسب ظاهری ممکن است به دلیل کثرت روزه و زهد در دنیا، آنقدر نحیف باشند که شکمشان فرورفته باشد:

 «رُوِينَا عَنْ عَلِيٍّ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِ أَنَّ قَوْماً أَتَوْهُ فِي أَمْرٍ مِنْ أُمُورِ اَلدُّنْيَا يَسْأَلُونَهُ فَتَوَسَّلُوا إِلَيْهِ فِيهِ بِأَنْ قَالُوا نَحْنُ مِنْ شِيعَتِكَ يَا أَمِيرَالْمُؤْمِنِينَ فَنَظَرَ إِلَيْهِمْ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِ طَوِيلاً ثُمَّ قَالَ مَا أَعْرِفُكُمْ وَ لاَأَرَى عَلَيْكُمْ أَثَراً مِمَّا تَقُولُونَ إِنَّمَا شِيعَتُنَا مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ رَسُولُهُ وَ عَمِلَ بِطَاعَتِهِ وَ اِجْتَنَبَ مَعَاصِيَهُ وَ أَطَاعَنَا فِيمَا أَمَرَنَا بِهِ وَ دَعَوْنَا إِلَيْهِ شِيعَتَنَا رُعَاةَ اَلشَّمْسِ وَ اَلْقَمَرِ وَ اَلنُّجُومِ يَعْنِي صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِ لِلْوُقُوفِ عَلَى مَوَاقِيتِ اَلصَّلاَةِ شِيعَتُنَا ذُبُلٌ شِفَاهُهُمْ خُمُصٌ بُطُونُهُمْ تُعْرَفُ اَلرَّهْبَانِيَّةُ فِي وُجُوهِهِمْ لَيْسَ مِنْ شِيعَتِنَا مَنْ أَخَذَ غَيْرَ حَقِّهِ وَ لاَ مَنْ ظَلَمَ اَلنَّاسَ وَ لاَ مَنْ تَنَاوَلَ مَا لَيْسَ لَهُ؛ روایت شده است که عدهای نزد حضرت علیه‌السلام رفتند تا درباره امری از امور دنیوی از ایشان درخواستی کنند. آنها برای اینکه درخواستشان برآورده شود، گفتند: ای امیرالمؤمنین علیه‌السلام! ما از شیعیان شما هستیم. حضرت علیه‌السلام نگاهی طولانی به آنها کرد و سپس فرمود: شما را نمیشناسم و نشانهای از آنچه گفتید، در شما نمیبینم. شیعیان ما تنها کسانی هستند که به خدا و رسولش ایمان آورده باشند و در طاعت او بکوشند و از معصیت او بپرهیزند و به دستورات ما و آنچه آنها را بدان فراخوانیم، عمل کنند. آنها کسانی هستند که مراعات خورشید و ماه و ستارگان را میکنند. (مقصود حضرت این بود که آنها مراقب اوقات نماز هستند) شیعیان ما، لبهایشان پژمرده و شکمهایشان فرو رفته است. پارسایی در چهرههایشان دیده میشود. کسی که حق دیگری را بستاند و یا به مردم ستم کند یا به حق دیگران دستدرازی نماید، از شیعیان ما نیست.»١١

بنابراین، تنها تنومند بودن و ورزیده کردن بدن، غافل از ورزیده کردن و پرورش دادن عقیده و روح، انسان را در مسیر صحیح آمادگی برای ظهور قرار نمیدهد. کسی که سلاح و جنگ افزار خود را برای جهاد اصغر آماده کرده، اما توجهی به جهاد اکبر _ که محوریّت اصلی برای فرج امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف با آن است _ نداشته باشد، نه تنها موفق به یاری امام عصر خویش نمیشود، بلکه تا قبل از ظهور و یا مقارن آن از ایمان خود نیز برخواهد گشت، زیرا ملاک ثابت ماندن در اعتقاد به امامت حضرت حجت عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف در آخر الزمان، پیروزی قلب در آزمون ایمان است:

حضرت آيتاللّه بهجت قدس‌سره همواره تأکید میکرد: «ما نباید فقط برای ظهور دعا کنیم، بلکه باید دعا کنیم برای ظهور مع العافیة [ظهور همراه با سلامت]، وگرنه ممکن است تنها یک هفته تا ظهور مانده [باشد] ولی ما نعوذ باللّه تعالی در این هفته فرار کنیم!»

 «لايَثْبُتُ‏ فِيهَا عَلَى‏ الْقَوْلِ‏ بِإِمَامَتِهِ إِلَّا مَنِ امْتَحَنَ اللَّهُ قَلْبَهُ لِلْإِيمَان‏؛ در آن زمان کسی بر اعتقاد به امامت او ثابتقدم باقی نمیماند، مگر کسی که خداوند قلب او را برای ایمان آزموده است.»١٢

 در غیر این صورت، در وقتش ندا میآید که: «ردّوه فإنّه رجل صابونی».

از این رو، حضرت آيتاللّه بهجت قدس‌سره همواره تأکید میکرد: «ما نباید فقط برای ظهور دعا کنیم، بلکه باید دعا کنیم برای ظهور مع العافیة [ظهور همراه با سلامت]، وگرنه ممکن است تنها یک هفته تا ظهور مانده [باشد] ولی ما نعوذ باللّه تعالی در این هفته فرار کنیم!»

پس بر ما لازم است که بیشترین اهتمام خود را برای سیر در همان مسیری بگذاریم که خود امام زمان علیه‌السلام در توقیع شریفش برای ما ترسیم نموده است:

 «وَ لَوْ أَنَّ أَشْيَاعَنَا وَفَّقَهُمْ اللَّهُ لِطَاعَتِهِ عَلَى‏ اجْتِمَاعٍ‏ مِنَ‏ الْقُلُوبِ‏ فِي الْوَفَاءِ بِالْعَهْدِ عَلَيْهِمْ لَمَا تَأَخَّرَ عَنْهُمُ الْيُمْنُ بِلِقَائِنَا وَ لَتَعَجَّلَتْ لَهُمُ السَّعَادَةُ بِمُشَاهَدَتِنَا عَلَى حَقِّ الْمَعْرِفَةِ وَ صِدْقِهَا مِنْهُمْ بِنَا فَمَا يَحْبِسُنَا عَنْهُمْ إِلَّا مَا يَتَّصِلُ بِنَا مِمَّا نَكْرَهُهُ وَ لانُؤْثِرُهُ مِنْهُمْ‏؛ اگر خداوند به شیعیان ما توفیق دهد و آنها با اجتماع دلهایشان بر وفا به عهدی که بر دوششان است، بر طاعت خداوند مجتمع شوند، شرفیابشدنشان به دیدار ما به تأخیر نمیافتد و سعادت مشاهده ما با معرفت شایسته و راستین زودتر رخ میدهد. پس تنها چیزی که آنها را از دیدار ما محروم کرده، آن کارهایی است که از ناحیه آنها به ما میرسد و ما را ناراحت میکند و ما آن را نمیپسندیم.»١٣

 همچنین با صراحت ما را به آنچه موجب تقرب و تحصیل محبت ایشان میشود _ یعنی همان طاعت پروردگار متعال _ امر فرموده است و بر اجتناب از آنچه موجب نزدیک شدن انسان به ناخرسندی ایشان میشود _ یعنی گناهان _ تأکید کرده است:

 «فَلْيَعْمَلْ‏ كُلُ‏ امْرِئٍ مِنْكُمْ بِمَا يَقْرُبُ بِهِ مِنْ مَحَبَّتِنَا وَ يَتَجَنَّبُ مَا يُدْنِيهِ مِنْ كَرَاهَتِنَا وَ سَخَطِنَا؛ پس هر یک از شما آن عملی را انجام دهد که او را به محبت و دوستی ما نزدیک نماید و از کاری که او را به ناراحتی و خشم ما نزدیک میکند، بپرهیزد.»١۴

حال کسی که همت اصلی خود را بر طاعت و بندگی امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف قرار دهد و با تهذیب نفس، خود را آماده ظهور حضرت عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف کند، قطعاً فراهم کردن مقدمات جهاد اصغر نیز بر آمادگی او میافزاید و کمال آن است؛ چنانکه در حالات «عبّاد بن یعقوب» که در زمان امامین عسکریین علیهما‌السلام زندگی میکرده و از محدثان بوده، آمده است؛ او با اینکه پیرمرد و نابینا بود، اما شمشیر و سپری را در خانهاش آویخته بود و هنگامی که از او پرسیده شد این شمشیر برای چیست، پاسخ داد: این را آماده کردهام تا به همراه حضرت مهدی عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف و برای نصرت ایشان قتال نمایم. «یَقولُ قَاسِمُ بن زَکَریّا المُطَرَّز: دَخَلتُ إلی عَبَّادِ بنِ یَعقوبَ وَ کانَ مَکفُوفاً وَ رَأیتُ فی دارِه سَیفاً مُعَلَّقاً و حَجَفَةً. فقُلتُ أیّها الشَّیخُ لِمَن هذا السَّیفُ؟ فقال لي: أعدَدتُه لِأقاتِلَ بِه مَعَ المَهدِي».١۵ آری؛ منتظر واقعی، پس از تهذیب نفس و مواظبت بر طاعت و بندگی خداوند متعال و تحصیل رضای امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف، از سایر جهات نیز آمادگی خود را به کمال میرساند.


١. الغیبة نعمانی، ص٣٢٠.

٢. انفال،۶٠.

٣. الخصال، ج٢، ص۵۴١.

۴. بحارالأنوار، ج۵٢، ص٣٠٨.

۵. الغیبة طوسی، ص۴۶۵.

۶. بحارالأنوار، ج۵٢، ص٣٢٧.

٧. بحارالأنوار، ج۵٢، ص٣٠٨.

٨. بحارالأنوار، ج۶۴، ص٢٩٩.

٩. الخرائج و الجرائح، ج٢، ص۵۴٢.

١٠. الإصابة، ج٢، ص۵٠٢.

١١. دعائم الإسلام، ج٢، ص۵۶.

١٢. کمال الدین، ج١، ص٢۵٣.

١٣. الإحتجاج، ج٢، ص۴٩٩.

١۴. همان، ص۴٩٨.

١۵. المنتظم، ج١٢، ص۴١.

 

 

جهت مشاهده تمامی تولیدات رسانه‌ای مرتبط با کتاب «بشارت از حضرت حجت(عج)»، و دسترسی به مجموع صوت‌ها و فیلم‌های بیانات حضرت‌ آیت‌الله بهجت، که قابلیت دسترسی به آن‌ها از طریق بارکد(QR)، در حاشیه صفحات کتاب فراهم گردیده است، به لینک ذیل مراجعه فرمایید:

ویژه‌نامه اینترنتی کتاب بشارت از حضرت حجت(عج)

 

آخرین مطالب

نمایه‌ها

فیلم ها