صفحه اصلی

در حال بارگیری...
دیگر رسانه‌ها

تنها مسیر آرامش

مجموعه «کمی نزدیک‌تر» _ قسمت یک

 

سوال: عبادات ظاهری و آرامش در زندگی ما چه نسبتی باهم دارند؟ در چه شرایطی یک عبادت واجب می‌تواند به آرامش انسان کمک بکند و منتهی بشود؟

آیت‌الله منفرد:

عبادت در زندگی انسان، هم زندگی دنیویش هم اخرویش، اثر دارد.

این عبادت مقرون به اخلاص باشد، اثرش بیشتر است، واقعیتش بیشتر است، دفع بلایش بیشتر است. آن‌وقت اگر مقرون به اخلاص و توأم به اخلاص باشد، ظاهرش محاسن اخلاق پیدا می‌کند، زیبا می‌شود، باطنش هم زیبا می‌شود در اثر زیبا شدن باطنش، آرامش پیدا می‌کند.

بهترین دواها، مرهم‌ها برای آرامش دنیا و آخرت ما، دنیوی و اخروی ما، «حب اللّه» (محبت خداست)؛ 

 

 

حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره:

بالاخره برای عمل چطور خب آدم باید اختیاراً آن چیزی را که می‌داند، عمل بکند دیگر، وانگذارد، پشیمان می‌شود. آن چیزی را که نمی‌داند به این و آن نگاه نکند، به دفتر نگاه کند باز هم ندانست، توقف و احتیاط باید بکند تا روشن بشود. 

گفتند به آن چیزهایی که می‌دانی اگر عمل بکنی «عَلِمَ وَرَّثَهُ اللَهُ عِلْمَ مَا لَمْ يَعْلَمْ» (خداوند، دانش آنچه را نمی‌داند، به او ارزانی می‌دارد)؛ «کُفِی مَا لَا یعْلَم» (بس است او را از آنچه که نمی‌داند)؛ «لَنَهدیَنَّهُم سُبُلَنا» (قطعاً به راه‌های خود، هدایتشان خواهیم کرد). 


پی‌نوشت:
متن‌های عربی که حاج آقا منفرد حفظه الله و آیت الله بهجت رضوان الله تعالی علیه قرائت می کنند بر گرفته از این روایات و آیات است. به ترتیبی که در ویدئو دیدید :

1. « [اللَهُمَّ] نَوِّرْ ظَاهِرِی‌ بِطَاعَتِکَ»، خدایا ظاهرم را با اطاعت از خودت نورانی کن ! [أنوار الحقیقة و أطوار الطریقة و أسرار الشریعة، ص ۴٣۵

2. « أَسْأَلُكَ حُبَّكَ وَ حُبَّ مَنْ يُحِبُّكَ وَ حُبَّ كُلِّ عَمَلٍ يُوصِلُنِي إِلَى قُرْبِكَ » میخواهم از تو محبتت را و محبت کسی که تو را دوست دارد و محبت هر عملی که برساند مرا به قرب تو. [زاد المعاد , جلد۱ , صفحه۴۱۲]

3. « وَالَّذينَ آمَنوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّهِ »، آنها که ایمان دارند، عشقشان به خدا شدیدتر است. سوره بقره آیه ١۶۵

4. « وَرَّثَهُ اللَّهُ عِلمَ ما لَم يَعلَم» خداوند، دانش آنچه را نمى داند ، به او ارزانى مى دارد، الفصول المختارة : ص ١٠٧.

5. « كُفِيَ مَا لَمْ يَعْلَمْ » بس است او را از آنچه که نمی‌داند التوحيد , جلد۱ , صفحه۴۱۶.

6. « لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنا» قطعاً به راه های خود ، هدایتشان خواهیم کرد، سوره عنکبوت آیه ۶٩

 


دانلود فیلم / آیت‌الله منفرد: تنها مسیر آرامش

آخرین مطالب

نمایه‌ها

فیلم ها