صفحه اصلی

در حال بارگیری...
رحلت

پیام‌های تسلیت علماى اعلام، مراجع عظام و دیگر مراکز و شخصیت‌های سیاسی کشور

در پی ارتحال ملکوتی حضرت آیت‌الله العظمی بهجت قدس‌سره
در پى ارتحال عالم ربانى و فقیه صمدانى، حضرت آیةاللّه‌العظمى بهجت قدس‌سره رهبر معظم انقلاب اسلامى، مراجع عظام و بزرگان حوزه، مسئولان عالى رتبه و مراکز و مجامع حوزوى، دینى و فرهنگى در پیام‌هاى تسلیتى، درگذشت آن فقیه عالیقدر و عارف روشن ضمیر را ضایعه‌اى جبران ناپذیر خواندند و این مصیبت سنگین را به حضرت بقیةاللّه الاعظم ارواحنا فداه تسلیت گفتند. ‌

پیام تسلیت مقام معظم رهبری حضرت آیةالله خامنه‌ای

بسم اللّه الرحمن الرحیم ‌ ‌

انا لله و انا الیه راجعون

با دریغ و افسوس فراوان خبر یافتیم که عالم ربانى، فقیه عالیقدر و عارف روشن ضمیر حضرت آیةاللّه آقاى حاج شیخ محمدتقى بهجت قدس‌اللّه‌نفسه الزکیه دار فانى را وداع گفته و به جوار رحمت حق پیوسته است.

براى اینجانب و همه ارادتمندان آن مرد بزرگ، این مصیبتى سنگین و ضایعه‌اى جبران ناپذیر است: ثلم فى الاسلام ثلمة لایسدها شىِ. آن بزرگوار که از برجستگان مراجع تقلید معاصر به شمار مى‌رفتند، معلم بزرگ اخلاق و عرفان و سرچشمه فیوضات معنوى بى‌پایان نیز بودند. دل نورانى و مصفاى آن پارساى پرهیزگار، آیینه روشن و صیقل یافته الهام الهى، و کلام معطر او راهنماى اندیشه و عمل رهجویان و سالکان بود. اینجانب تسلیت صمیمانه خود را به پیشگاه حضرت بقیةاللّه ارواحنا فداه تقدیم مى‌دارم و به حضرات علماى اعلام و مراجع عظام و شاگردان و ارادتمندان و مستفیضان از نَفَس گرم او و بویژه به خاندان مکرّم و آقازادگان ارجمند ایشان تسلیت عرض مى‌کنم و براى خود و دیگر داغداران از خداوند متعال درخواست تسلا و براى روح مطهر آن بزرگوار طلب رحمت و مغفرت مى‌کنم.

والسلام علیه و رحمةاللّه

 

پیام تسلیت حضرت آیةالله سیستانى

بسم‌اللّه الرحمن الرحیم

انالله و انا الیه راجعون

خبر ارتحال عالم ربانى حضرت آیةاللّه آقاى حاج شیخ محمدتقى بهجت قدس‌سره‌الشریف موجب اندوه و تأسف فراوان گردید.

فقدان آن بزرگوار که از اعاظم علماى اعلام و از جایگاه معنوى بالایى برخوردار بودند، ثلمه‌اى بزرگ است.

اینجانب این ضایعه دردناک را به آستان مقدس حضرت ولى‌عصر ارواحنافداه و به حوزه‌هاى علمیه مخصوصا حوزه مقدسه قم و به آقازادگان مکرم و دیگر بستگان محترم آن مرحوم و به عموم مؤمنین تسلیت و تعزیت عرض مى‌نمایم، و از خداوند منان براى آن فقید سعید علو درجات و براى بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل مسألت دارم. ولاحول ولا قوة الا بالله العلى العظیم

22جمادى‌الاولى1430

 

پیام تسلیت حضرت آیةالله لطف‌اللّه صافى

بسم اللّه الرحمن الرحیم

با کمال تأسف و تاثر ارتحال فقیه عالى‌قدر و مرجع بزرگوار، حضرت آیةاللّه آقاى حاج شیخ محمدتقى بهجت قدس‌سره را به پیشگاه اقدس حضرت بقیةاللّه مولانا المهدى ارواح‌العالمین‌له‌الفداء، حوزه‌هاى علمیه، علماى اعلام، عموم شیعیان، بیت شریف و آقازادگان معظّم، تسلیت عرض مى‌نمایم. فقدان آن شخصیت علمى و فقیه والامقام، ثلمه‌اى جبران ناپذیر است.

آن مرحوم، بخش مهمى از عمر با برکت خود را در نجف اشرف و جوار حرم مطهر حضرت امیرالمؤمنین علیه‌السلام سپرى نمود و از محاضر مراجع مشهور و اساتید نامدار، کسب علم، معنویت و فضایل نمود و بخش پایانى عمر شریف را در قم به استفاده از حوزه درسى آیةاللّه‌العظمى بروجردى قدس سره و تدریس و اشتغال به تألیف و تربیت طلاب گذرانید و با سوابقى درخشان از این عالم فانى به دار جاودانى و لقاى حق پیوست. از خداوند متعال، علوّ درجات براى ایشان و اجر جزیل و صبر جمیل، براى بازماندگان مسئلت مى‌نمایم.

 

پیام تسلیت حضرت آیةالله مکارم شیرازى

اناللَّه و انا الیه راجعون

‌فقدان اسفناک عالم بزرگ ربانى و عارف مخلص الهى حضرت آیةاللّه العظمى بهجت رحمة‌اللَّه‌علیه همه را شدیداً متأثر ساخت.

این مرد بزرگ عمرى را به تربیت شاگردان و تهذیب نفوس ارادتمندان و توجه دادن عموم به ساحت قدس امام زمان عجل‌اللّه‌تعالى‌فرجه‌الشریف گذراند؛ زندگى زاهدانه و عبادات عارفانه و سخنان بیدارگر او در قلوب همه عاشقان مکتب علوى اثر عمیقى داشت. این مصیبت جانکاه را به پیشگاه مقدس امام زمان ارواحنا فداه و علماى دین و تمام حوزه‌هاى علمیه و شیعیان جهان تسلیت عرض مى‌کنم و علو درجات آن مرجع بزرگ، و صبر و اجر فراوان براى همه بازماندگان و مخصوصاً فرزندان برومند آن فقید سعید، مخصوصاً جناب حجةالاسلام آقاى حاج شیخ على بهجت را از درگاه خداوند متعال مسئلت دارم.

 

پیام تسلیت حضرت آیةالله نورى همدانى

ارتحال عالم ربانى، فقیه بزرگوار، چشمه جوشان اخلاق و فضیلت و منبع علم و عرفان و حکمت و فقاهت، حضرت آیةاللّه‌العظمى آقاى حاج شیخ محمد تقى بهجت اعلى‌اللّه‌تعالى‌مقامه، مصیبتى بزرگ براى عالم اسلامى است. آن فقیه کامل و وارسته، مصداق کامل گفتار خداوند حکیم “و من یؤت الحکمة فقد اوتى خیراً کثیراً” و معیار تمام‌عیارگفتارحضرت محمد مصطفى صلى‌اللّه‌علیه‌وآله “با عالمى مجالست کنید که دیدار او شما را به یاد خدا بیندازد و عمل او شما را به آخرت ترغیب نماید و گفتار او موجب افزایش علم شما گردد” بودند. رحمة اللّه علیه و غَفَر اللّه له و طوبى له که تمام عمر خود را در راه تحصیل و تعلیم و نشر و تبیین مفاهیم قرآن مجید و معارف علمى و اخلاقى اهلبیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام سپرى کردند. سلامٌ علیه یَوم ولد و یوم ماتَ و یوم یُبعثُ حیاً. اینجانب این مصیبت را به محضر مبارک امام عصر أرواحنا لتراب مقدمه الفداء و رهبر معظّم سکاندار کشتى انقلاب اسلامى در دنیاى پر طوفان و مراجع بزرگوار تشیّع و کلیّه علماء و فضلاء و حوزه‌هاى علمیّه مخصوصاً ارادتمندان آن مرجع عظیم الشأن و بیت محترمشان بویژه آقا زاده مکرّم تسلیت عرض مى‌کنم و براى آن فقید علم و اخلاق و عرفان علوّ درجات و براى بازمانگان محترم صبر و اجر از درگاه خداوند اکرم الاکرمین مسألت مى‌نمایم.

 

پیام تسلیت حضرت آیةالله علوى گرگانى

 

ارتحال اسفناک و تاسف بار مرجع عالیقدر، ‌فقیه اهل‌بیت عصمت و طهارت، عارف بالله، شیخ الفقهاء، حضرت آیةاللّه‌العظمى آقاى حاج شیخ محمد تقى بهجت رضوان‌اللّه‌تعالى‌علیه که عمر مبارک خویش را در راه تربیت نفس و تعلیم و تعلم و تفقه در دین سپرى نمود، به ساحت مقدس و منور قلب عالم امکان، حضرت ولى‌عصر روحى و ارواح العالمین له الفداء، حوزات علمیه بالخصوص حوزه مقدسه علمیه قم، مراجع معظم تقلید و محضر مبارک مقام معظم رهبرى و کافه مومنین و مقلدین آن فقید سعید و بیت شریف و معززشان تسلیت گفته، علو درجات آن مرحوم را از ایزد منان خواستارم. خداوند ان شاء اللّه ایشان را با اولیاء کرامش محشور و به بازماندگان صبر و اجر جزیل عنایت فرماید. و السلام علینا و على عباداللّه الصالحین

 

پیام تسلیت حضرت آیةالله هاشمى شاهرودى

اذا مات العالم ثلم فى الاسلام ثلمة لایسدها شىِ

عروج روح والا و نورانى شیخ العلما، حضرت آیةاللّه محمد تقى بهجت فومنى (ره) را به محضر صاحب الامر عجل‌اللّه‌تعالى‌فرجه‌الشریف، حوزه‌هاى علمیه، جهان تشیع، مقام معظم رهبرى و بازماندگان بیت معظم آن مرحوم تسلیت مى‌گویم.

آن عالم ربانى و فقیه وارسته که از مرتبه معنوى و معرفتى عارف بلندمرتبه آیةاللّه سید على آقا قاضى و مکتب فقهى و اصولى آیةاللّه محقق غروى اصفهانى و دیگر فقیهان و بزرگان حوزه‌هاى علمیه نجف اشرف و قم المقدس بهره‌ها برد، در طول نزدیک به یک قرن عمر بابرکتش فاضلان و طالبان معرفت و جستجوگران اخلاق و معنویت را در مکتب فقهى، اخلاقى و معنوى اهل‌البیت علیهم‌السلام بهره‌مند کرد و شاگردانى فاضل و مهذب تربیت کرد. روح وارسته و بلندمرتبه او با اولیائش، ائمه اطهار علیهم‌السلام محشور و متنعم باد.

 

پیام تسلیت حضرت آیةالله گرامی

انا لله و انا الیه راجعون

بسم الله الرّحمن الرّحیم

«صبر بسیار بباید پدر پیر فلک را» که از میان فقیهان فرهیخته عارفی واصل و سالکی جان بر کف در برابر ارادۀ حضرت حقّ، پیدا شود.

و چقدر جامعۀ اسلامی باید هشیار و بیدار باشد تا اینگونه گوهرهای نایاب را شناسایی نموده قدر بداند و تا پیش از دست رفتن این عزیزان استفاده ها ببرند، لیکن افسوس که جامعه همواره به افسوس قانع است. فقیه بزرگوار، عالم دقیق و رقیق و لطیف، حضرت آیت الله العظمی بهجت (قدّس سرّه) از دست زمینیان رفت و در ملإ أعلی با کرّوبیان نشست. زهی نشاط عالم بالا و زهی افسوس ما زمینیان.

این مصیبت را به حضور وصیّ الاوصیاء و خاتم الاصفیاء امام زمان ارواحنا فداه و مراجع عظام و حوزه های علمیّه و عموم شیعیان و خصوص خانواده و آقازاده محترم تسلیت عرض می کنم.

خداوندا به همه ما حالت یقظه عطاء فرما!

 

پیام تسلیت حضرت آیةالله مظاهرى

 

رحلت اسفناک مرجع عالیقدر و عارف پرهیزکار، حضرت آیةاللّه آقاى حاج شیخ محمّدتقى بهجت قدّس اللّه‌ نفسه الزّکیه که همزمان با ایّام عزاى شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام‌اللّه‌علیها به وقوع پیوست، بى‌تردید ثلمه‌اى جبران‌ناپذیر براى عالم اسلام و ضایعه‌اى سنگین براى حوزه‌هاى مقدسه علمیه، بالاخص حوزه علمیه مبارکه قم است. آن عالم ربّانى علاوه بر حضور پُر مایه علمى در دو مکتب حوزوى بزرگ نجف اشرف و قم، از آخرین میراث داران و بازماندگانِ روشن ضمیرِ حلقه عرفانى و اخلاقى سیّد العرفاء المتألهّین مرحوم مغفور آیةاللّه آقاى سیّد على قاضى رضوان اللّه‌ علیه و خود از برجستگانِ این عرصه بودند و به این سبب، نعمت وجود پُر برکت ایشان و دلِ سراسر نورانیّت و کلام نافذ آن بزرگوار، بویژه در دوره اخیر براى حوزه علمیه، امید بخش و براى همه عاشقانِ معنویّت و اخلاق و علاقمندان به سلوک عرفانى، مایه درس‌آموزى و صفاى روح بود. بى‌شک، حوزه‌هاى علمیه، چهره‌اى درخشان و شاگردان و ارادتمندان آن فقیه صمدانى، پدرى مهربان و استادى انسان‌ساز و مقلّدان ایشان، مرجعى عظیم‌الشأن و بالاخره عرصه تابناک مرجعیّت، استوانه‌اى شاخص و برجسته را از دست داد و اینک، عالَم تشیّع و بالاخص ملّت مؤمن و بزرگوار ایران اسلامى در سوگ رحلت جبران‌ناپذیر این مرجع عارف و پارسا، داغدار و مصیبت‌زده است، اگر چه روح قدّسى آن عبد صالح در آستان قربِ پروردگار متعال و در پیشگاه رسول خدا و ائمّه هُدى و حضرت صدّیقه کبرى صلوات‌اللّه‌‌وسلامه‌علیهم‌اجمعین، به مواهب ربّانى و الطاف روحانى، متنعّم و مسرور گردیده است. اینجانب این مصیبت بزرگ را به ساحت مقدّس حضرت بقیّةاللّه‌‌الاعظم صاحب الامر ارواحنالتراب‌مقدمه‌الفداء و عجل‌اللّه‌تعالى‌فرجه‌الشریف و به حوزه‌هاى مقدسه علمیه و حضرات مراجع عظام و مقام معظم رهبرى و بیت مکرم و آقا زادگان محترم ایشان تسلیت و تعزیت مى‌گویم و از خداوند سبحان مسألت مى‌کنم که با لطف عمیم خود، این خسارت عظیم را جبران فرماید و به بازماندگان و خاندان شریف و شاگردان ارجمند آن فقیه متأله، سکینه و صبر و اجر و تسلّى مرحمت فرماید و روح متعالى ایشان را غریق رحمت و مغفرت خود فرماید. والسلام علیه و رحمة اللّه‌ و برکاته

 

پیام تسلیت حضرت آیةالله ملکوتى

 

در این ایام که به مناسبت سالروز شهادت بزرگ بانوى اسلام حضرت فاطمه زهرا سلام‌اللّه‌علیها جهان اسلام و خصوصا شیعیان اهل‌بیت رسول اکرم صلى‌اللّه‌علیه‌وآله سوگوار بودند، داغى تازه بر دل مومنین نشست و خبر تأثرانگیز رحلت حضرت آیةاللّه بهجت(ره)، آن عالم متقى فقیه وارسته از زخارف دنیا، اسوه زهد و صبر و اشتیاق به لقاءاللّه، مصداق عینى آیه مبارکه “الذین هم فى صلاتهم خاشعون” موجب تألم مضاف مومنین گردید. اینجانب در سوگ آن عالم بزرگ و کریم، به خداوند منان پناه برده و به محضر مبارک بقیةاللّه الاعظم عجل‌اللّه‌تعالى‌فرجه‌شریف، قاطبه علما و حوزه‌هاى علمیه و نیز مردم شریف، تسلیت عرض مى‌نمایم و از خداوند علوّ درجات براى آن مرحوم و صبر و اجر براى خاندان محترمشان مسئلت عرض مى‌نمایم.

 

پیام تسلیت حضرت آیةالله سبحانى

در گذشت عالم ربانى فقیه، عصمت و طهارت، نمونه بارز انسان والا و تقوا و پرهیزکارى، یعنى حضرت آیةاللّه حاج شیخ محمدتقى بهجت قدس‌سره، جهان تشیع را به سوگ نشاند و غبار غم و اندوه را بر دلها افشاند. آیةاللّه بهجت پس از گذراندن دوران نوجوانى در سال 1310 از محضر عالمان بزرگ نجف اشرف مانند مرحوم آیةاللّه اصفهانى و آیةاللّه خوئى و دیگران بهره‌مند شده و اخلاق و عرفان را از محضر عالم زمانه، مرحوم آیةاللّه حاج سید على قاضى آموخته است. پس از تکمیل معارف در سال‌هاى 1324 وارد حوزه علمیه قم شده‌اند و تا آخرین لحظه در سنگر علم و عرفان و اخلاق و تربیت فقیهان کوشا بوده و تا این‌که امروز 27 اردیبهشت نداى الهى را لبیک گفت. اینجانب این مصیبت بزرگ را به پیشگاه حضرت ولى‌عصر و زعیمان و مراجع تقلید و عموم شیعیان تسلیت مى‌گویم. ‌

 

پیام تسلیت حضرت آیةالله شیخ مجتبى تهرانى

ارتحال مرجعى بزرگ و فقیهى وارسته و بى بدیل، اسوه تقوا و فضیلت، حضرت آیةاللّه‌العظمى حاج شیخ محمد تقى بهجت قدس‌سره‌شریف که ثلمه‌اى جبران‌ناپذیر بر پیکر اسلام و حوزه‌هاى علمیه بود را به ساحت مقدس حضرت ولى‌عصر ارواحناله‌الفداء تعزیت مى‌گویم. هم‌چنین این مصیبت عظمى را به رهبر معظم انقلاب اسلامى و حوزه‌هاى علمیه مخصوصا حوزه علمیه قمـ و برادران ایمانىـ و آقازادگان و خانواده معظم ایشان تسلیت مى‌گویم و از خداوند متعال براى آن فقید سعید علو درجات و حشر با انبیا و اولیاى خاصش را مسئلت مى‌نماییم.

 

پیام تسلیت حضرت آیةالله موسوى اردبیلى

دریافت خبر ارتحال حضرت آیةاللّه، آقاى حاج شیخ محمد تقى بهجت قدّس‌سره‌الشریف، موجب تأثر و تألم شد. وى که عمر پر برکت خویش را وقف و مصروف نشر معارف اهل‌البیت علیهم‌السّلام کرد، از مصادیق اکمل و اتمّ علماى بالله در روزگار ما بود. آن مرحوم در حوزه مبارکه نجف اشرف صانها اللّه عن حوادث الدهر از محضر آیات عظماى حق، از جمله حضرات شیخ محمد کاظم شیرازى و شیخ محمدحسین غروى اصفهانى بهره‌‌ها برد و نیز در حوزه مبارکه قم (که خداوند برقرار و پرشکوهش بدارد) از افاضات بزرگان و اعاظم حوزه استفاده شایان کرد و خود به مقام رفیع تدریس و جایگاه منیع مجتهدپرورى نائل آمد. یکى از توفیقات آن جناب، آشنایى با آیت حق، قاضى طباطبایى در نجف اشرف و خوشه‌‌چینى از مکتب معنوى او بود. بدین سان ایشان افزون بر آگاهى از علوم رایجه در حوزه‌‌هاى علمیه، چون فقه و اصول، در تهذیب نفس و پارسایى نیز به مدارج عالیه رسید تا آنجا که توانست نفوس مستعده را نیز تعالى بخشد. ‌ ‌این جانب درگذشت آن فقیه ربانى و عالم صمدانى را به محضر صاحب العصر و الزمان، حضرت حجّت، عجل‌اللّه‌تعالى‌فرجه‌الشریف، حوزه‌‌هاى علمیه شیعه، خاندان معظّم‌له، بویژه آقازادگان محترم و عموم علاقمندانشان تسلیت و تعزیت گفته، از خداى منّان براى آن مرحوم علوّ درجات، و براى بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل مسألت دارم.

 

پیام تسلیت حضرت آیةالله هاشمى رفسنجانى

 

رحلت جانگداز عالم و مرجع بزرگ جهان اسلام، ‌حضرت آیةاللّه‌العظمى حاج شیخ محمد تقى بهجت (ره) ضایعه‌اى بزرگ و اسفناک براى جهان اسلام و تشیع است. ‌این عالم ربانى و مرجع عالى‌قدر که با تلمذ از محضر بزرگان حوزه‌هاى علمیه قم و نجف، ‌علاوه بر مرجعیت و استادى فقه و اصول، در زمینه‌هاى تهذیب نفس، عرفان و اخلاق به جایگاه رفیع و ویژه‌اى دست یافته بود، ‌در طول عمر شریف و با برکت خویش، منشاء آثار و برکات فراوانى براى جهان اسلام به ویژه تشیع و آموزش شاگردانى صالح و مؤمن در حوزه‌هاى علمیه بود. ضایعه فقدان این مرجع وارسته و معلم اخلاق و عرفان را به محضر حضرت ولى‌عصر عجل‌اللّه‌تعالى‌فرجه‌الشریف، ‌رهبرى معظم انقلاب، ‌مراجع عظام، ‌روحانیت گرانقدر، ‌حوزه‌هاى علمیه قم و نجف، ‌شاگردان، مریدان، به ویژه بستگان و آقازاده‌هاى بزرگوار ایشان تسلیت مى‌گویم. از درگاه احدیت براى شادى روح این عالم بزرگوار رحمت واسعه و براى بازماندگان، ‌به و یژه بیت معزز ایشان صبر و اجر مسالت مى‌کنم.

 

پیام تسلیت تسلیت رئیس‌جمهور وقت

 

دکتر محمود احمدى‌نژاد هم در جلسه عصر روز یکشنبه 27 اردیبهشت هیات دولت، رحلت جانسوز عالم ربانى و فقیه عرفانى، حضرت آیةاللّه‌العظمى بهجت را به محضر ولى‌عصر عجل‌اللّه‌تعالى‌فرجه‌الشریف، رهبر معظم انقلاب اسلامى و همه دوستداران ارزش‌هاى الهى و انسانى و ملت بزرگوار ایران تسلیت گفت. وى تصریح کرد: حضرت آیةاللّه‌العظمى بهجت، مجسمه طهارت روح و معنویت و عرفان و اخلاق بود. در تمام دوران زندگى پربرکت خود، با نفسى گرم و معنوى براى خدمت به مردم تلاش کرد. رئیس‌جمهور از خداوند متعال براى حضرت آیةاللّه‌العظمى بهجت، علو درجات مسالت کرد و اظهار داشت: امیدواریم خداى تبارک و تعالى جاى ایشان را در حوزه علمیه پر کند و به علماى ما و دلسوزان کشور توفیق خدمت بیشتر و ادامه راه معنوى و عرفانى این مرجع عالى قدر و قدرشناسى فرصت‌ها را عنایت فرماید.

 

پیام تسلیت تولیت آستان قدس رضوى

با تأسف و تأثر عمیق ارتحال غم بار و جانسوز مرجع عالیقدر و عارف وارسته حضرت آیةاللّه آقاى حاج شیخ محمد تقى بهجت قدس‌اللّه‌نفسه‌الزکیه که ضایعه‌اى بس عظیم براى عالم تشیع و مصداق بارز “ثلمة لایسدها ش،” است را به پیشگاه حضرت بقیةاللّه‌الاعظم‌امام‌زمان عجل‌اللّه‌تعالى‌فرجه‌الشریف به محضر رهبر معظم انقلاب اسلامى مدظله‌العالى، به حضور مراجع عظام، روحانیت مکرم، آقایان علما و فضلاى محترم حوزه‌هاى علمیه، مردم شهید پرور و همه ارادتمندان داغدار و بویژه بیت شریف و آقازادگان ارجمند ایشان تسلیت عرض مى‌نمایم. این فقیه پارسا وارث شایسته عالمان بزرگ و دین‌باورى بود که سیره، اندیشه و اجتهادشان همواره برکات علمى و الگوهاى عینى فراوانى براى ره پویان و سالکان سیر الى اللّه به همراه داشته است. حضرت آیةاللّه بهجت، عمرى را بى‌دریغ و خستگى‌ناپذیر به تلاش و اجتهاد در مسیر حق طى طریق کرد و با مجاهده، به قله‌هاى بلند بینش و معرفت و با اجتهاد به مراتب والاى تفقه و دین شناسى دست یافت. اگر چه از دست دادن این منبع پر فیض خیر و برکت جبران‌ناپذیر است، اما به اقتضاى “امثالهم فى القلوب موجوده” دانش و معنویت آن عالم و عارف بزرگ به برکت عمر پر ثمر و دعاهاى سحرگاهى‌اش در باور مومنان و سیره جویندگان دانش و معرفت پاینده خواهد بود. اینجانب در کنار مضجع شریف امام رئوف، حضرت على بن موسى الرضا علیه‌آلاف‌التحیةوالثناء از پیشگاه خداوند متعال براى آن معلم بزرگ اخلاق و عرفان و اسوه علم و فضیلت، رحمت و علو مقام و براى بازماندگان اجر و شکیبایى مسئلت دارم.

 

پیام تسلیت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

عروج ملکوتى مرجع عالیقدر شیعه، فقیه اهل بیت عصمت و طهارت، عالم ربانى، حضرت آیة‌اللّه‌العظمى محمد تقى بهجت، مایه تأسف و تأثر شدید گردید. این شخصیت بى‌نظیر عرفان را در پاى درس فقه نشاند و فقه را معطر به عطر عرفان نمود. فقدان شخصیتى که عمر پر برکت خود را صرف علم و اجتهاد در راه مکتب علوى نمود و با بهره‌مندى از فیض ناب علوم اهل‌بیت علیهم‌السلام در نجف اشرف و قم مقدسه، منشأ برکات و ثمراتى فراوان گردید، که تربیت شاگردانى فاضل و زبده گوشه‌اى از فعالیت‌هاى خالصانه ایشان است، بى‌شک این ضایعه خلاCئى است که جبران آن به آسانى میسر نخواهد بود که “اذا مات العالم ثلم فى الاسلام ثلمة لایسدّها شىِ”. هم‌چنین تلاش آن فقید سعید در ترویج مشى اخلاقى در بین شاگردان، به یقین ثمرات بى بدیلى را درپى خواهد داشت. ارادت مردم بویژه جوانان به این وجود والا و حضور بى‌پیرایه ایشان در بین مردم، همواره خاطره فراموش‌ناشدنى را در اذهان برجاى گذاشته است. جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ارتحال تأثرانگیز آن اسوه فقاهت و مرجعیت را به محضر حضرت بقیة‌اللّه الاعظم ارواحنا له الفداء، رهبر معظم انقلاب اسلامى مدظله‌العالى، مراجع عظام تقلید دامت‌برکاتهم، حوزه‌هاى علمیه، بیت معظم‌له و بخصوص آقازادگان آن مرحوم تسلیت گفته و علو درجات ایشان را از ذات بارى‌تعالى مسألت مى‌نماید. و السلام علیکم و رحمه اللّه و برکاته

 

پیام تسلیت دفتر تبلیغات اسلامى

رحلت اندوه‌بار مرجع عالى مقام، فقیه ربانى، عارف وارسته، عبد صالح خدا، مدافع و حامى ولایت، پیر ذکر و تذکر، یار و یاور امام راحل و مقام معظم رهبرى، حضرت آیةاللّه‌العظمى حاج شیخ محمدتقى بهجت، جهان تشیع را به سوگ نشاند و غبار غم و اندوه را بر دل هزاران مشتاق مرام پاک آن پیر وارسته افکند. زندگى زاهدانه، بندگى خالصانه، چهره الهى و نفس گرم آن اسوه پاکى و پارسایى باعث توجه نفوس مستعد به خداوند متعال، امام زمان عجل‌اللّه‌تعالى‌فرجه‌الشریف و پاکى و معنویت بود. حوزه‌هاى علمیه نفوذ و اقتدار معنوى آن فرزانه فضیلت، معنویت و اخلاص را هرگز فراموش نخواهد کرد و هم‌چنان از چشمه سار زلال آن پاکى درس‌ها خواهد آموخت. دفتر تبلیغات اسلامى حوزه علمیه قم این مصیبت جان‌کاه را به پیش‌گاه مقدس امام زمان عجل‌اللّه‌تعالى‌فرجه‌الشریف، مقام معظم رهبرى مدظله‌العالى، مراجع عظام تقلید، علماء، فضلا و طلاب حوزه‌هاى علمیه و عموم شیعیان جهان به‌ویژه بیت معظم‌له تسلیت عرض مى‌نماید.

 

پیام تسلیت رئیس مجلس شوراى اسلامى

رحلت مرجع بزرگ و عالم ربانى حضرت آیة‌اللّه‌العظمى حاج شیخ‌ محمد‌تقى بهجت قدس‌سره را به حضرت بقیةاللّه الاعظم ارواحنا‌فداه، مقام معظم رهبرى، مراجع عظام، حوزه‌هاى علمیه، بیت شریف معظم‌له و عموم مسلمانان تسلیت عرض مى‌نمایم. آن عارف بزرگوار عمر با برکت خویش را در راه تهذیب نفس و پرورش عالمان دینى سپرى نمود و سرانجام روح بلند ایشان به ملکوت اعلى پیوست، طوبى له و حسن ماب.

 

پیام تسلیت مجمع جهانى اهل‌بیت(ع)

در ایامى که پیروان اهل‌بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام سوگوار سالگرد شهادت یادگار پیامبر، حضرت فاطمه زهراء سلام‌اللّه‌علیها هستند، رحلت یکى دیگر از اسوه‌هاى پرهیزگارى و تقوا و استوانه‌هاى علم و فضیلت، شیعیان جهان را در ماتمى مضاعف فرو برد. ‌ ‌حضرت آیةاللّه‌العظمى حاج شیخ محمدتقى بهجت فومنى، که عمر با برکت خویش را در ذکر مدام و تهذیب نفس گذراند، علاوه بر پذیرش مسئولیت خطیر مرجعیت و تالیف آثار متعدد فقهى، شاگردان علمى و اخلاقى بسیارى را نیز به جهان تشیع تقدیم نمود. ‌ ‌مجمع جهانى اهل‌بیت علیهم‌السلام این ضایعه مؤلمه و مصیبت عظمى را به محضر حضرت بقیةاللّه الاعظم عجل‌اللّه‌تعالى‌فرجه‌الشریف، مقام معظم رهبرى، مراجع معظم تقلید و عموم مردم مسلمان ـ بالاخص بیت رفیع آن مرجع فقید ـ تسلیت گفته، علو درجات ایشان را از خداوند بزرگ خواستار است. ‌ ‌امید است مردم قدرشناس و پیرو ولایت، با شرکت پر شور در مراسم تشییع و سوگوارى، از این عارف کامل و خادم صدیق مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام تجلیل نمایند.

 

پیام تسلیت مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان

ارتحال این عالم وارسته و استاد اخلاق و پارسائى، حضرت آیةاللّه‌العظمى بهجت، موجب ثلمه‌اى جبران ناپذیر براى حوزه‌هاى علمیه جهان تشیع گردید و غمى جانکاه و ضایعه‌اى اندوهبار بر قلوب داغدار ملت بزرگوار ایران بر جاى گذاشت. این شخصیت بزرگ علمى و عرفانى که عمر با برکت خویش را در عرصه تهذیب نفس و تعلیم فقه آل‌محمد صلى‌اللّه‌علیه‌وآله و در جهت پرورش طلاب و دانش‌پژوهان علوم دینى سپرى نمود، مدافعى سر سخت از حریم ولایت و رهبرى و نظام مقدس جمهورى اسلامى ایران بود و بر بلنداى رفیع معرفت دینى پانهاد و آفاق خلوص را در نوردید و به حق مصداق بارز “العلماء ورثةالانبیاء” گردید. این ضایعه مولمه را به پیشگاه مقدس حضرت بقیةاللّه الاعظم عجل‌اللّه‌تعالى‌فرجه‌الشریف، مقام معظم رهبرى، علماى اعلام، حوزه‌هاى علمیه، ملت شریف ایران، بیت معزز بویژه آقازاده ارجمند ایشان تسلیت عرض نموده و از درگاه خداوند متعال براى آن عالم جلیل القدر رحمت واسعه الهى و علو درجات مسئلت مى‌نماید.

 

پیام تسلیت مرکز مدیریت حوزه علمیه قم

ضایعه اسفناک ارتحال مرجع عظیم‌الشأن شیعیان جهان، عالم ربانى، فقیه صمدانى، اسوه تقوى و پاکى حضرت آیةاللّه‌العظمى حاج شیخ محمدتقى بهجت قدس‌سره که پس از طى بیش از نیم قرن تلاش و مجاهدت علمى و نشر معارف اهل‌بیت علیهم‌السلام دعوت حق را لبیک گفته و در جوار رحمت الهى آرام گرفت، موجب تأسف و تأثر شدید گردید.حوزه علمیه قم ضمن عرض تسلیت این ضایعه مؤلمه به ساحت قدسى حضرت ولى‌عصر عجل‌اللّه‌تعالى‌فرجه‌الشریف، رهبر معظم انقلاب، مراجع عظام تقلید، حوزه‌هاى علمیه، طلاب و فضلا و عموم شیعیان و مقلدین‌ معظم‌له، درس‌هاى روزهاى ٢٨ و ٢٩/٢/١٣٨٨‌ را تعطیل اعلام مى‌نماید.

 

پیام تسلیت مرکز مدیریت حوزه‌هاى علمیه خواهران

رحلت جانگداز عالم و مرجع بزرگ جهان اسلام، حضرت آیةاللّه‌العظمى محمد تقى بهجت، ضایعه‌اى بزرگ و اسفناک براى جهان اسلام و تشیع مى‌باشد. روح آن عارف بزرگوار، مؤمن متعهد و خیّر مخلص که عمر پربار خویش را در راه تهذیب نفس و پرورش عالمان دینى سپرى نمود، به ملکوت اعلى پیوست. طوبى له و حسن ما~ب

مرکز مدیریت حوزه‌هاى علمیه خواهران ضایعه فقدان این مرجع وارسته و معلم اخلاق و عرفان را به محضر مقدس حضرت بقیةاللّه الاعظم ارواحنا فداه و نایب بر حق ایشان حضرت آیةاللّه خامنه‌اى مدظله‌العالى، مراجع عظام و حوزه‌هاى علمیه، تسلیت عرض نموده و از درگاه احدیت براى شادى روح این عالم بزرگوار رحمت واسعه و براى بازماندگان ایشان صبر و اجر جزیل مسألت مى‌نماید. ‌ ‌

 

 

آخرین مطالب

نمایه‌ها

فیلم ها