با اینکه ابنحجر ـ شاید در کتاب اصابه خود ـ در فضیلت امیرالمؤمنین علیهالسلام نوشته است: از کشته شدن عمار معلوم شد که حق با علی علیهالسلام بوده است؛ «ظَهَرَ بِقَتْلِ عَمارٍ أَن الصوابَ کانَ مَعَ عَلِی علیهالسلام»؛١ زیرا پیغمبر اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلم درباره عمار فرمود: «آخِرُ شَرابِک اللبَنُ وَ تَقْتُلُک الْفِئَةُ الْباغِیةُ؛ آخرین نوشیدنی تو شیر است و گروه متجاوز تو را میکشد».٢
درعینحال در کتاب صواعق مینویسد: هر دو طرف (علی علیهالسلام و معاویه) مجتهد بودند: یکی مُخطِئ و دیگری مُصیب، و: «لِلْمُصیبِ أَجْرانِ وَ لِلْمُخْطِیءِ أَجْرٌ واحِدٌ؛ مجتهدی که نظرش مطابق واقع است دو اجر، و مجتهدی که نظرش مخالف با واقع و خطاست، یک اجر دارد».٣
میگوید: چه میدانم حق با کیست (علی یا معاویه)، شاید حق با معاویه باشد، و ما در شبهه و تردید هستیم، برای ما معلوم نشد که حق با علی علیهالسلام بوده است یا با معاویه!
همان معاویه که در کوفه بر روی منبر گفت: «إِنی وَ اللهِ، ما قاتَلْتُکمْ لِتُصَلوا وَ لا لِتَحِجوا، وَ لا لِتُزَکوا؛ إِنکمْ لَتَفْعَلُونَ ذلِک، وَ لکنی قاتَلْتُکمْ لأتَأَمرَ عَلَیکمْ؛ به خدا سوگند، من با شما برای این نجنگیدم که نماز بخوانید یا حج بهجا آورید و یا زکات بدهید، زیرا شما خود این کارها را میکنید، بلکه تنها برای این جنگیدم که بر شما حکومت کنم!».۴
همان معاویه که مُغیرةبنشعبه با آن خباثتش، وقتی از پیش او آمد، گفت: «جِئْتُ مِنْ عِنْدِ أَخْبَثِ الناسِ؛ از نزد خبیثترین مردم آمدم».۵
ولی خوارزمی در مناقب درباره علی علیهالسلام نقل میکند که رسول اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلم فرمود: «مَنْزِلَةُ عَلِی مِنی مِثْلُ مَنْزِلَتِی مِنْ رَبی؛ منزلت علی علیهالسلام نسبت به من، همانند منزلت من نسبت به پروردگارم است».۶
که دلالتش از حدیث منزلت ـ «أَنْتَ مِنی بِمَنْزِلَةِ هارُونَ مِنْ مُوسی؛ تو نسبت به من، بهمنزله هارون نسبت به حضرت موسی ـ علیهماالسلام ـ هستی»٧ ـ اقوی است، هرچند سند حدیث منزلت متواتر است و سند این روایت در حد تواتر نیست.