س. بعض الطلبة سألنا عن علاج «الریاء» و«العجب» و «الکبر» و «السمعة» و «الشهوة» و غیر ذلک، فما رأیکم الشریف؟
ج. باسمهتعالی، کل هذه الرذائل، ناشٍ من الضعف فی معرفة الله، یرفعها و یدفعها الاستیناس بآنِس الآنسین تعالی فی العبادة و لو عرف أنه تعالی أحسن من کل حسن فی جمیع الأحوال و الأزمنة، لما انصرف عن الاستیناس به تعالی.
سؤال: بعضی از طلاب از ما در مورد علاج «ریا» و «عجب» و «کبر» و «سمعه» و «شهوت» و غیر آن، سؤال نمودهاند، نظر شریف جنابعالی چیست؟
جواب: باسمهتعالی، همه این رذائل، از ضعف در شناخت خداوند، سرچشمه میگیرد؛ و آنها به وسیله انس با انسگیرندهی انسگیرندگان، در عبادت، دفع ورفع میشوند. اگر او بداند که «خداوند متعال در همه حالات و زمانها از هر خوبی، خوبتراست»، از انس با او تعالی جدا نخواهد شد.