صفحه اصلی

در حال بارگیری...
بیانات

مخالفت با آیه تطهیر

از پیغمبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم نقل کرده‌اند که فرمود: «إِنَّا مَعاشِرَ الأَنْبِیاءِ لا نُوَرّثُ ذَهَباً وَ لا فِضَّةً وَ لا داراً وَ لا عِقاراً، وَ إِنَّما نُوَرّثُ الْکتُبَ وَ الْحِکمَةَ وَ الْعِلْمَ وَ النبُوّةَ؛ ما گروه پیامبران علیهم‌السلام طلا و نقره و خانه و زمین به ارث نمی‌گذاریم؛ بلکه تنها کتاب‌های [آسمانی] و حکمت و علم و نبوت را به ارث می‌گذاریم».١ ببینید با قول پیغمبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم، فدک را از دست حضرت فاطمه علیهاالسلام بیرون آوردند. حتماً وارث علم و حکمت رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم هم خودش بوده است! اگر اهل‌بیت علیهم‌السلام بفرمایند: فرش زیر پایت به ما تعلق دارد، باید آنان را تصدیق کنیم؛٢ چه رسد به مِلکی مانند فدک که در ید و تحت تصرف خود آنها بود.

یکی از علمای فعلی عامه هم می‌نویسد: «اگر در زمان ابوبکر بودم، به آنچه وی درباره فدک حکم نمود، حکم می‌کردم». 

چرا شهادت‌دادن حضرت امیرالمؤمنین علیه‌السلام و ‌ام‌ایمن و یمین و سوگند فاطمه زهرا علیهاالسلام پذیرفته نمی‌شود؟ این کار در واقع مخالفت با آیه تطهیر٣ است، که در شأن آنها نازل شده و بیانگر مقام عصمت آنهاست؛ و نیز رد روایاتی است که در شأن آنها نازل شده است.

در محضر بهجت، ج۲، ص۳۳۳

 

  • ١. ابوبکر برای جلوگیری از حضرت زهرا علیهاالسلام از فدک، این حدیث را از پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله نقل کرد؛ در صورتی که تنها راوی این حدیث خود اوست و قابل قبول نمی‌باشد. چنانکه حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها برای ابطال آن، استدلال‌هایی را برای ابطال آن می‌فرماید. (بحارالانوار، ج۲۹، ص۲۲۹. نیز ر.ک: احتجاج، ج۱، ص۱۰۴؛ شرح نهج‌البلاغه ابن‌ابی‌الحدید، ج۱۶، ص۲۱۳ و ۲۵۲)
  • ٢. به جهت اولویت آنها به امر، و یا به‌خاطر مقام عصمت و طهارت آن بزرگواران علیهم‌السلام.
  • ٣. احزاب: ۳۳.

آخرین مطالب

نمایه‌ها

فیلم ها