صفحه اصلی

در حال بارگیری...
شبکه‌های اجتماعی

عکس‌نوشت حلول ماه شعبان

به مناسبت حلول ماه شعبان‌المعظم

سیدبن‌طاووس درباره این ماه می‌گوید:

 بدان ماه شعبان ماه عظیم‌الشأنی است و در آن شبی قرار دارد که خداوند متعال به‌سبب مولود آن شب، انوار اسلام و ایمان را نگاه داشته است.

در شرف این ماه همین روایت کافی که رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله آن را برای خود اختیار کرده و هرکه او را در این ماه به روزه‌داری یاری کند را دعا نموده است:

 «شَعْبَانَ شَهْرِي، رَحِمَ اللَّهُ مَنْ أَعَانَنِي عَلَی شَهْرِي‏؛ شعبان ماه من است؛ خداوند بیامرزد کسی را که در این ماه، مرا یاری کند»

گزیده‌ای از اعمال ماه مبارک شعبان:

۱. دو رکعت نماز در شب اول که در هر رکعت یک بار حمد و سی بار سوره توحید خوانده می‌شود.

۲. دوازده رکعت نماز [دورکعتی] در شب اول که در هر رکعت یک بار حمد و پانزده بار سوره توحید خوانده می‌شود.

٣. دو رکعت نماز در هر پنجشنبه از این ماه که در هر رکعت بعد از حمد، ١٠٠ مرتبه سوره توحید، خوانده می‌شود و بعد از سلام نماز ١٠٠ مرتبه صلوات فرستاده می‌شود.

۴. روزه در این ماه؛ هر مقدار که در توان شخص بود. به‌ویژه در روز نخست این ماه. در روایت است که پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله [جز رمضان] هیچ ماهی را کامل روزه نمی‌گرفت، مگر ماه شعبان را.

۵. پرداخت صدقه؛ در روایت است هر که در ماه شعبان صدقه‌ای بدهد، خدا آن را می‌پرورد تا در قیامت آن را که به‌‌اندازه کوه احد شده است، به او برگرداند.

۶. استغفار.
روزی ٧٠ مرتبه «أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ وَ أَسْأَلُهُ التَّوْبَة»
روزی ٧٠ مرتبه «أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ الَّذِي لا إِلهَ إِلَّا هُوَ الرَّحْمنُ الرَّحِيمُ الْحَيُّ الْقَيُّومُ وَ أَتُوبُ إِلَيْه‏»

٧. گفتن این ذکر در کل ماه شعبان به تعداد هزار بار: «لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ‏ وَ لَا نَعْبُدُ إِلَّا إِيَّاهُ‏ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ‏ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ‏؛ معبودى جز خدا نيست، و جز او را نمی‌پرستيم درحالی‌كه عبادت را براى او خالص مى‌كنيم، اگرچه مشركان را خوش نيايد».

٨. خواندن صلوات شعبانیه هنگام ظهر و اذان در هر روز.

٩. خواندن مناجات شعبانیه .

آخرین مطالب

نمایه‌ها

فیلم ها