صفحه اصلی

در حال بارگیری...
شایعات

تکذیب انتساب «خواندن فاتحه کبیره برای اموات» به آیت‌الله بهجت (ره)

سؤال: سلام علیکم. آیا انتساب مطلب زیر به حضرت آیت‌الله‌العظمی بهجت رحمه‌الله مورد تأیید شما هست یا خیر؟

یکی از علمای شیعه به نام شیخ مهدی فقیهی جهت استخاره و رفع گرفتاری نزد آیت‌الله بهجت می‌رود.

آیت‌الله بهجت به ایشان می‌فرماید: چرا فاتحه‌ی کبیره نمی‌خوانید؟

شیخ مهدی می‌پرسد، فاتحه‌ی کبیره چیست؟

آیت‌الله بهجت می‌فرماید:

– سوره حمد یک مرتبه

– چهار قل هر کدام یک مرتبه (سوره‌های توحید، کافرون، ناس و فلق)

– سوره قدر هفت مرتبه

– آیت الکرسی سه مرتبه

سپس آیت الله بهجت می‌فرماید: هرکس برای میتی این‌گونه فاتحه بخواند، هم رفع گرفتاری از خودش می‌شود و هم گنجی است برای میت…

 

پاسخ: باسمه تعالی.

با سلام،

ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات و تشكر از ارتباط جنابعالی با این مركز،

هرچند تلاوت قرآن و خواندن فاتحه از جمله سفارشات همیشگی حضرت آیت‌الله بهجت برای آرامش و شادی روح اموات و تسکین غم ازدست‌دادن نزدیکان بوده است؛ لذا با بررسی‌های انجام شده چنین فرمایشی با عنوان «فاتحه کبیره» و با این ترتیبی که در سؤال به آن اشاره شده است در اسناد این مركز، به نقل از ایشان موجود نمی‌باشد، و با پیگیری كه از شاگردان و بیت معظم‌له انجام شد منبع موثقی برای این مطلب یافت نگردید. لذا انتساب آن به معظم‌له تأیید نمی‌گردد.

 

×××

بخشی از اعمال و توصیه‌های آیت‌الله بهجت برای اموات و درگذشتگان

زیارت قبور اهل ایمان و یاد اموات و درگذشتگان همواره مورد توجه آیت‌الله بهجت بود. ایشان برای اموات خود و دیگران دعا نموده، و آن‌ها را در اعمال معنوی خود سهیم می‌نمودند. در ادامه بخشی از اعمال و توصیه‌های آن عالم ربانی در این خصوص، بیان می‌گردد:

تسکین غم ازدست‌دادن نزدیکان:

ایشان برای تسکین غم ازدست‌دادن عزیزان می‌فرمودند: «خیرات، صدقات، نماز، تلاوت قرآن، ختم قرآن و این قبیل امور را بسیار بخوانید و بسیار صلوات بفرستید و آیه ﴿سَلَامٌ عَلَى إِبْرَاهِيمَ﴾[صافات، ١٠٩](درود بر ابراهیم) را بسیار تکرار کنید».

قرائت فاتحه و خواندن قرآن:

آیت‌الله بهجت هر روز به نیت اموات فاتحه می‌خواندند، و انجام این کار را به دیگران هم توصیه می‌فرمودند. روزی به کنایه به یکی از نمازگزاران فرمودند: «تلفن می‌کنید به مرحوم والد؟ حمد و سوره بخوانید که به منزله تلفن کردن است».

همچنین به افرادی که یکی از والدینشان را از دست می‌دادند سفارش می‌کرد که آن‌ها را فراموش نکنید و می‌فرمود: «یک جزء از قرآن را، به تعداد افراد تقسیم کنید و جمعاً روزی یک جزء بخوانید تا در ماه یک ختم قرآن به روح متوفی هدیه شود».

صلوات:

می‌فرمودند: «خدا می‌داند صلواتی که انسان می‌فرستد و برای میّتی هدیه می‌کند، چه معنویّتی، چه صورتی، و چه واقعیّتی دارد». همچنین می‌فرمودند: «انسان  برای اموات قرآن بخواند و به آنها صلوات هدیه بدهد،  آنها هم می‌دانند که چطور عمل شما را پاسخ بدهند».

نیابت در زیارت:

ایشان مقید به انجام زیارت به نیابت از امات بودند. می‌فرمودند: «در عتبات، یکی از علما بود که هرگز حرم نمی‌رفت مگر آنکه والدین خود را با خود همراه داشت و به نیابت از آن‌ها زیارت می‌کرد! آن‌ها را در هیچ زیارتی بی‌نصیب نمی‌گذاشت».

نماز:

از ایشان سؤال شد برای پدر و مادری که فوت کرده‌اند چه کار کنیم؟ فرمودند: «اگر به واجباتی وصیت کرده‌اند، به آن عمل کنید، و اگر وصیتی ندارند برایشان نماز قضا و نماز مستحب بخوانید و ثوابش را به ایشان هدیه بدهید».

اطعام:

آیت‌الله بهجت قدس‌سره علاوه بر نماز، زیارت و دعا برای والدین، برای آنها اطعام هم می‌کردند.

 

آخرین مطالب

نمایه‌ها

فیلم ها