عدهای از روایاتی که عامه در فضل حضرت امیر علیهالسلام نقل کردهاند در درجهی اول و اعلی قرار دارد، نظیر: «أَنْتَ مِنی بِمَنْزِلَةِ هارُونَ مِنْ مُوسی إِلا أَنهُ لا نَبِی بَعْدی؛ تو نسبت به من بهمنزلهی هارون به حضرت موسی علیهماالسلام هستی، تنها با این تفاوت که بعد از من پیامبری نخواهد بود».۱
از جملهی استثنای «إِلا أَنهُ لا نَبِی بَعْدی» استفاده میشود که در مستثنی مِنْه همه چیز مندرج است. مگر اینکه اهل تسنن بگویند: این سخن باز استثنا دارد و آن این است که: «إِلا أَن أَبابَکرٍ أَفْضَلُ مِنْهُ!؛ جز اینکه ابوبکر از او افضل است!». درهرحال، متن حدیث را نقل میکنند و چقدر کودکانه به آن جواب میدهند.
و نیز روایت طیر مشویّ: «أَللهُم! آتِنی بِأَحَب خَلْقِک إِلَیک یأْکلُ مَعِی مِنْ هذَا الطیرِ فَجاءَ عَلِی؛ خداوند، محبوبترین اشخاص در نزد خود را حاضر کن تا این پرنده را همراه با من بخورد... ناگاه علی علیهالسلام فرارسید».٢
و نیز روایت: «أَنَا مَدینَةُ الْعِلْمِ وَ عَلِی بابُها؛ من شهر علم هستم و علی علیهالسلام درب آن است».٣
همچنین این روایت که صاحب صواعق محرقه آن را از کتب خودشان نقل میکند و سند آن را هم به ابیبکر میرساند که حضرت رسول صلیاللهعلیهوآلهوسلم فرمود: «مَنْزِلَةُ عَلِی مِنی مِثْلُ مَنْزِلَتی مِنْ رِبی؛ مقام و منزلت علی علیهالسلام نسبت به من، همانند منزلت من نسبت به پروردگارم است».۴
و نیز این حدیث از پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلم در روز غدیر خم: «أَلَسْتُ أَوْلی بِکمْ مِنْ أَنْفُسِکمْ؟ قالُوا: بَلی. قالَ صلیاللهعلیهوآلهوسلم: مَنْ کنْتُ مَوْلاهُ، فَهذا عَلِی مَوْلاهُ. أَللهُم والِ مَنْ والاهُ، وَ عادِ مَنْ عاداهُ؛ آیا من نسبت به جان شما سزاوارتر نیستم؟ عرض کردند: بله. فرمود: هرکس من به او ولایت دارم و مولای اویم، این علی علیهالسلام مولای او است. خداوندا، هرکس که او را مولای خود بداند و دوستدارش باشد و دوستش بدار، و هر کس با او دشمنی ورزد دشمنش باش».۵
همه را نقل میکنند و دربارهی روایت اخیر میگویند: «لَوْ أَرادَ الْخِلافَةَ، لَقالَ صلیاللهعلیهوآلهوسلم: عَلِی خَلیفَتی مِنْ بَعْدی؛ اگر مقصود رسول اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلم خلافت بود، قطعاً میفرمود: علی علیهالسلام خلیفه و جانشین من است».۶
میگوییم: اگر اینگونه هم میگفت که علی علیهالسلام خلیفه و جانشین من است، باز شما میگفتید: بله خلیفه است، منتهی تنها در کمالات؛ زیرا با درایت و اجماع منافات دارد! و یا میگفتید: ما هم علی علیهالسلام را خلیفه میدانیم، منتهی خلیفهی چهارم! و اگر پیغمبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم میفرمود: علی علیهالسلام خلیفهی بلافصل است، باز میگفتید: فصل به غیر خلفا مراد است؛ یعنی بلافصل اجنبی نسبت به خلفا، زیرا نسبت به خلافت شیخین اجماع قائم است!