ابنرشد در اعتبار قیاس مینویسد: از سویی، شریعت و احکام آن برای بشر تا قیامت ثابت است و از سویی دیگر، مسائل غیرمتناهی است، و بااینحال احادیث مرویه از پیغمبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم متناهی است، و تطبیق غیرمتناهی بر متناهی محال و ممتنع است؛ بنابراین قیاس حجت است، زیرا اگر قیاس حجت نباشد، لازمهاش تطبیق غیرمتناهی بر متناهی است.
این حرفها برای ما شیعه، مایه افتخار و حجت است تا حداقل قدر نعمتهای خدا و ائمه خود علیهمالسلام را بدانیم.
خدا میداند که ما شیعه فقط در باب حدود چند هزار روایت داریم که همهاش به رسول الله صلیاللهعلیهوآلهوسلم میرسد و عامه از آنها محرومند.