صفحه اصلی

در حال بارگیری...

مراسم چهاردهمین سالگرد ارتحال حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره برگزار شد.

در روز سه‌شنبه مورخ ٢۶ اردیبهشت ماه ١۴٠٢
همزمان با سالروز شهادت حضرت امام جعفر صادق علیه‌السلام، مراسم چهاردهمین سالگرد ارتحال ملکوتی حضرت آیت‌الله العظمی بهجت(ره) با حضور علماء، روحانیون و دوستداران آن عالم ربانی در روز سه‌شنبه مورخ ٢۶ اردیبهشت ماه ١۴٠٢ در مسجد حضرت آیت‌الله بهجت (مسجد فاطمیه گذرخان) قم برگزار گردید.

لینک دانلود صوت تلاوت قرآن و مداحی و سخنرانی مراسم

در این مراسم پس از قرائت آیاتی از قرآن کریم توسط قاری محترم و مداحی مداح اهل‌بیت علیهم‌السلام، حجت الاسلام والمسلمین بی آزار تهرانی به ایراد سخنرانی پرداختند.

سخنران مراسم در ابتدا با اشاره به نقش بنی امیه در انحراف جریان سیاسی اسلام از مسیر ولایت، به تبیین جریانات سیاسی زمان امامت امام صادق عليه السلام پرداختند؛ و در مقابل نقش امام صادق عليه السلام و روش مقابله ایشان با ولایت طاغوت را تشریح نمودند.

ایشان با تجلیل از مقام شامخ شاگردان امام صادق عليه السلام به بیان نکات مهمی درباره ابعاد شخصیت آیت الله بهجت به عنوان یکی از این شاگردان در عصر حاضر پرداختند و فرمودند: آیت الله بهجت به حق یکی از محدَّثین بود، یعنی از کسانی بود که از عالم غیب با او سخن می‌گفتند. ایشان مشرف به معانی باطنی بودند. از ایشان سؤال شد: «آیا درست است که استادتان مرحوم میرزا علی آقای قاضی چشم برزخی داشتند؟!» ایشان با تأنی فرمودند: «بله! شما هم می‌توانید داشته باشید» پرسیدند: چطور؟ فرمودند: «در گفتار و کردار دروغ نگویید».

ایشان فرمودند: آیت الله بهجت به حق یکی از محدَّثین بود، یعنی از کسانی بود که از عالم غیب با او سخن می‌گفتند. ایشان مشرف به معانی باطنی بودند. از ایشان سؤال شد: «آیا درست است که استادتان مرحوم میرزا علی آقای قاضی چشم برزخی داشتند؟!» ایشان با تأنی فرمودند: «بله! شما هم می‌توانید داشته باشید» پرسیدند: چطور؟ فرمودند: «در گفتار و کردار دروغ نگویید».

ایشان ضمن بیان خاطره‌ای فرمودند: «من ٢۴ سال داشتم که آقا ما را به خواندن روضه در همین مجلس تشویق می‌کردند. این مجلس بزرگانی را به خود دیده است. یادم نمی‌رود مرحوم آیت الله انصاری شیرازی، آیت الله مصباح رحمهما الله و آیت الله جوادی حفظه الله در یک مجلس [روضه] امام صادق عليه السلام خدمت آیت الله بهجت آمدند.»

خطیب محترم ضمن بیان توصیه‌های آیت الله بهجت برای اصلاح نفس فرمود: آیت الله بهجت می‌فرمودند: «خیلی‌ها می‌گویند چه کنیم؟ من یک جمله می‌گویم: گناه نکنید، به مقصد می‌رسید». این توصیه ترجمان ثقلین و خلاصه همه معانی قرآن و عترت علیهم‌السلام است. آیت الله بهجت می‌فرمودند: «آنچه می‌دانید راستی راستی عمل کنید و زیرپا نگذارید، اگر خدا بخواهد دیوار استاد شما می‌شود!» یعنی بقیه آنچه نمی‌دانید را به شما یاد می‌دهند. این‌ها مسلمات است.

حجت الاسلام بی آزار اهل استقامت بودن را یکی از ویژگی‌های آیت الله بهجت برشمرد و فرمود این ویژگی همه اهل سلوک است. آیت الله قاضی فرمودند: «چهل سال فقط بندگی کردیم، کرامت که هیچ یک خواب هم ندیدیم. بعد از چهل سال یک شب در حرم قمر منیر بنی هاشم علیه السلام پرده را کنار زدند، و محدَّث شدیم». نمی‌شود با یک چله نشینی انتظار مقامات را داشت!

خطیب محترم ضمن بیان توصیه‌های آیت الله بهجت برای اصلاح نفس فرمود: آیت الله بهجت می‌فرمودند: «خیلی‌ها می‌گویند چه کنیم؟ من یک جمله می‌گویم: گناه نکنید، به مقصد می‌رسید». این توصیه ترجمان ثقلین و خلاصه همه معانی قرآن و عترت علیهم‌السلام است. آیت الله بهجت می‌فرمودند: «آنچه می‌دانید راستی راستی عمل کنید و زیرپا نگذارید، اگر خدا بخواهد دیوار استاد شما می‌شود!» یعنی بقیه آنچه نمی‌دانید را به شما یاد می‌دهند. این‌ها مسلمات است.

ایشان فرمود: مرحوم امام به فرزندشان حاج آقا مصطفی و دیگران درباره آیت الله بهجت فرموده بودند: «آقای بهجت در اوان جوانی محرم بوده و اهل معنا بوده است.»

سخنران جلسه ضمن بیان این نکته که آیت الله بهجت اگر قرار بود از حال جنبنده‌ای با خبر شود باخبر می‌شد، به بیان خاطره‌ای از ایشان پرداخت و فرمود: حوالی سال ١٣٨٠ و مصادف با ایام شهادت امام صادق عليه السلام بود. یک روز صبح بعد از نماز صبح حرم مشرف شدم. اقا مرا صدا زدند. کنارشان آمدم. فرمودند: «این پول را بگیرید و خرج مهمان شود! امروز مهمان دارید!» من با پدرم و پدر همسرم تماس گرفتم و پرسیدم شما قصد عزیمت به قم دارید؟ گفتند نه!

دوستی داشتم که حدود چهارده سال از ازدواجش می‌گذشت اما از اولاد محروم بود، و پزشکان هم گفته بودند بچه‌دار نمی‌شود. چندی پیش به من گفته بود شنیده‌ام آقا دستوری برای فرزندآوری دارند، می‌خواهم تا شما قم هستید بیایم و این دسورالعمل را از آقا بگیرم! من آن روز به یاد این قضیه نبودم، رفتم جلسه درس. بعد که به خانه آمدم و در حال استراحت بودم، در حالتی بین خواب و بیداری [بودم] آقای بهجت آمدند و فرمودند: «بلند شوید! مگر نگفتم مهمان دارید!» به خودم که آمدم آنقدر حس حضور ایشان برایم نزدیک بود که به دنبال ایشان در اتاق گشتم! اگر چه خواب حجیت ندارد اما این حس را داشتم که آقا آمدند و مرا بیدار کردند. بلند شدم و سوار ماشین شدم! تابستان بود و هوا گرم نمی‌دانستم کجا باید بروم. یک آن دیدم آن طرف خیابان، همان دوستم را همراه خانواده‌اش دیدم! به طرف ایشان رفتم. همین که مرا دید با خوشحالی گفت: فلانی ما آدرس خانه شما را گم کرده بودیم و همین‌طور در خیابان‌ها داشتیم دنبال منزل شما می‌گشتیم! دیگر ناامید شده بودیم و می‌خواستیم برویم حرم و بعد هم برگردیم شهرستان! گفتم شما دعوت شده‌اید! آن مبلغ پولی که آقا داده بودند خیلی با برکت بود و طول یک شبانه روزی که مهمان ما بودند از همان مبلغ از ایشان پذیرایی کردیم. فردای آن روز به اتفاق به مسجد رفتیم! ایشان دستورالعمل را از آقا گرفت و برگشت. به فاصله اندکی خداوند به ایشان دختری داد به نام فاطمه که حافظ کل قرآن شد! الان هم صاحب دو دختر است. این همان دستوری است که روی انگشتر فیروزه ذکری نوشته می‌شود و آدابی دارد.[١]

ایشان در پایان در ضمن یادآوری نماز بی‌نظیر آن عالم ربانی که کانون معنویت بود و با تأکید بر مقامات معنوی ایشان و اشرافی که بر نفوس داشت فرمود: «این اتفاقات که در سیره ایشان فراوان بود، در اثر دل صاف ایشان است که به حق مصداق المومن ینظر بنور الله بود».

 


١. جهت اطلاع از این دستورالعمل به مطلب دستورالعمل آیت‌الله بهجت برای بچه‌دار شدن مراجعه فرمایید.

 

تصاویری از این مراسم

 

 

0U3A4826.JPG
 

 

0U3A5051.JPG
 

 

6K2A8889.JPG
 

 

0U3A4731.JPG
 

 

0U3A4982.JPG
 
0U3A4971.JPG
 
6K2A8820.JPG
 

 

0U3A4751.JPG
 
0U3A4896.JPG
 

 

0U3A4887.JPG
 

 

0U3A4802.JPG
 

 

0U3A4801.JPG
 

 

0U3A4800.JPG
 

 

0U3A4774.JPG
 

 

0U3A4748.JPG
 

 

0U3A4735.JPG
 

 

6K2A8841.JPG
 

 

6K2A9064.JPG
 

 

6K2A9044.JPG
 

 

6K2A9022.JPG
 

 

6K2A8970.JPG
 

 

6K2A8969.JPG
 

 

6K2A8945.JPG
 

 

6K2A8884.JPG
 

 

6K2A8876.JPG
 

 

6K2A8874.JPG
 

 

 

آخرین مطالب

نمایه‌ها

فیلم ها