صفحه اصلی

در حال بارگیری...

308. نگاه

۵١۴۵. اگر انسان همان‌گونه که از ديدن يک باغ و گلستان لذّت مى‌برد، از نگاه کردن به صورت انسان ديگر (مرد يا زن) لذّت ببرد، آيا حرام است؟ و مصداق قصد ريبه و لذّت به حساب مى‌آيد؟  

ج. ظاهرا نظر ريبه عبارت است از نگاهى که شبيه به نگاه قصد کننده حرام است، اگرچه به عدم وقوع در حرام، علم داشته باشد.

کتاب: استفتائات | شناسه: 7797 | پیوند ثابت
۵١۶١. اگر مردى به لباس زن نامحرمى که بر روى بند لباس پهن شده نگاه کند، اشکال دارد؟  

ج. اگر مفسده‌اى نداشته باشد، اشکال ندارد.

کتاب: استفتائات | شناسه: 7813 | پیوند ثابت
۵١٧٨. آيا نگاه کردن به زنان اهل ذمه و دست دادن با آن‌ها اشکال دارد؟  

ج. مجرد نگاه کردن بدون قصد لذت و در صورتى که خوف وقوع در حرام نباشد جايز است، ولى دست دادن با آن‌ها جايز نيست.

کتاب: استفتائات | شناسه: 7830 | پیوند ثابت
۵١٩٣. در برخى موارد، بين احکام شرع و قوانين رايج پزشکى يا آموزشى به ويژه در موضوع پوشش و تماس و نگاه و يا اختلاط زن و مرد تعارض وجود دارد، در چنين موارد تکليف بيماران و دانشجويان چيست؟  

ج. در هر حال رعايت احکام شرع واجب است.

کتاب: استفتائات | شناسه: 7845 | پیوند ثابت
۵١۴۶. اگر در نگاه به نامحرم تحريکى نباشد، باز هم حرام است؟  

ج. اگر به مواضع محرّمه باشد، باز هم حرام است.

کتاب: استفتائات | شناسه: 7798 | پیوند ثابت
۵١۶٢. نگاه شهوانى به بدن خود چه حکمى دارد؟  

ج. حرام است.

کتاب: استفتائات | شناسه: 7814 | پیوند ثابت
۵١٧٧. نگاه کردن به موى سر زنان اهل کتاب، اگر بدون قصد ريبه باشد، چه حکمى دارد؟  

ج. حفظ نظر به آن‌چه خودشان آشکار مى‌نمايند، غير عورتين، لازم نيست.

کتاب: استفتائات | شناسه: 7829 | پیوند ثابت
۵١۴٧. نظر مرد به غير وجه و کفّين دختر مميّز غير بالغ و همچين نظر زن به پسر نابالغ  مميّز، بدون ريبه چگونه است؟  

ج. بنابر احتياط واجب نگاه کردن مرد به بدن و موى دخترى که نه سال قمرى‌اش تمام نشده، ولى خوب و بد را مى‌فهمد جايز نيست؛ اگرچه بدون قصد لذت هم باشد. هم‌چنين نگاه کردن زن به بدن پسرى که بالغ نشده ولى خوب و بد را مى‌فهمد، جايز نيست.

کتاب: | شناسه: 7799 | پیوند ثابت
۵١۶٣. وضو گرفتن زن آن‌جا که مرد نامحرم او را ببيند، چگونه است؟  

ج. با توجه و التفات جايز نيست.

کتاب: استفتائات | شناسه: 7815 | پیوند ثابت
۵١٧٩. آيا لمس و نظر اعضاى داخلى بدن نامحرم، مانند اعضاى ظاهريه حرام است؟  

ج. حرام است، مگر در مورد ضرورت که اقتصار بر حدّ ضرورت مى‌شود.

کتاب: استفتائات | شناسه: 7831 | پیوند ثابت

آخرین مطالب

نمایه‌ها

فیلم ها