صفحه اصلی

در حال بارگیری...

231. اشيايى که به آن‌ها زکات تعلق مى‌گيرد

٣٢٠٣. آيا جويى که جهت غذاى دام و طيور کاشته مى‌شود و براى غذاى انسان مورد استفاده قرار نمى‌گيرد، زکات دارد؟  

ج. بله، زکات دارد.

کتاب: استفتائات | شناسه: 6176 | پیوند ثابت
٣٢١٩. سرمايه‌ى طلا فروشى به صورت شمش يا سکه مسکوک يا طلاهاى زينتى مانند: گوشواره، انگشترى، سينه‌ريز و غيره مى‌باشد. اگر مقدارى از سکه‌ها هم‌چنان بماند و سال بر آن بگذارد، تکليف او نسبت به پرداخت زکات چيست؟  

ج. زکات با ساير شروطش لازم است.

کتاب: استفتائات | شناسه: 6192 | پیوند ثابت
٣٢٠۴. در زمين‌هايى که به صورت مشاعى کشت مى‌شود، مجموع محصول از حد نصاب بيشتر است، ولى محصول هر يک از افراد، کمتر از حد نصاب مى‌باشد، آيا به اين محصول، زکات تعلق مى‌گيرد؟  

ج. خير، تعلق نمى‌گيرد.

کتاب: استفتائات | شناسه: 6177 | پیوند ثابت
٣٢٢٠. جوانى هستم که به واسطه‌ى بيمارى مادرزادى، قادر به حرکت نمى‌باشم و در کنار خانواده زندگى مى‌نمايم. حدود يک سال است پول‌هاى خود را تبديل به سکه نموده‌ام تا پس از گران شدن، آن‌ها را فروخته، درآمدى از آن راه داشته باشم. اگر به حدّ نصاب برسد، زکات به آن تعلّق مى‌گيرد؟ اين معامله از نظر شرع چه صورتى دارد؟  

ج. در آن‌چه که سال معتبر است، در بين سال اگر تبديل شود، وجوب پرداخت زکات ثابت نيست و اين معامله مانعى ندارد.

کتاب: استفتائات | شناسه: 6193 | پیوند ثابت
٣٢٠۵. اگر انگور را قبل از کشمش شدن بفروشند، در صورتى که کشمش آن به حدّ نصاب برسد، آيا زکات بر انگورها واجب است يا خير؟  

ج. بله، زکات آن بر فروشنده واجب است.

کتاب: استفتائات | شناسه: 6178 | پیوند ثابت
٣٢٢١. طلايى است مسکوک که مقدار آن بيش از حدّ نصاب مى‌باشد و چندين سال است زکات آن داده نشده است، آيا نسبت به تأخير در پرداخت زکات سال‌هاى گذشته، اشتغال ذمّه است يا فقط معصيت کرده و با پرداخت زکات فعلى، تدارک مى‌شود؟ اگر از چهل دينار يک دينار را بايد بدهد، در صورتى که به پول رايج، به قيمت در آورده و پرداخت نمود و آن يک دينار در ملک او باقى ماند، آيا باز هم نصاب زکات، نسبت به چهل دينار باقى است؟ پس از پرداخت زکات، اگر در سال‌هاى بعد، بقيه طلا که باز هم بيش از حدّ نصاب است باقى‌مانده، آيا مجدّدا مشمول حکم زکات مى‌شود؟  

ج. نصاب اوّل طلاى مسکوک که بيست مثقال شرعى است، اگر زکات آن ـ که نصف مثقال شرعى است ـ پرداخت نشده تا چند سال فقط يک زکات بر او است. و اگر پرداخت شد و از عين و به قدر نصاب نماند، چيزى بر آن نيست و اگر از قيمت پرداخت شد، پس تا مقدار نصاب محفوظ و باقى است، بايد در سال‌هاى آينده زکات همان قدر نصاب را بدهد و تکرار نمايد. و اما اگر بيش از نصاب داشت، در هر سال تکرار مى‌شود تا به مرز نصاب اوّل برسد؛ هر چند در اين سال‌ها اداى زکات نکند. فقط غلاّت اربعه، اگر زکات آن‌ها داده شد، ديگر، در سال‌هاى ديگر اگرچه نصاب، باقى باشد زکات نيست.

کتاب: استفتائات | شناسه: 6194 | پیوند ثابت
٣١٩٠. شخصى حدود چهارصد و پنجاه رأس گوسفند دارد که شش ماه از سال علف صحرا مى‌خورند و شش ماه ديگر همراه با علوفه صحرا، علوفه دستى نيز به گوسفندان مى‌دهد (مانند: يونجه خشک شده و جو). آيا به اين گونه گوسفندان زکات تعلّق مى‌گيرد؟

ج. اگر در تمام سال چرنده بودن بر آن‌ها صدق مى‌کند، بايد زکات بدهد.

کتاب: استفتائات | شناسه: 6163 | پیوند ثابت
٣٢٠۶. اگر هنگام عقد اجاره نامه بين مالک نخلستان و مستأجر، زکات بر خرماها واجب شده باشد و خرما هنوز چيده نشده باشند، پرداخت زکات آن بر عهده‌ى چه کسى است و به چه نحو بايد پرداخت شود؟  

ج. زکات آن بر عهده‌ى موجر است که از عين آن يا قيمت آن ادا کند.

کتاب: استفتائات | شناسه: 6179 | پیوند ثابت
٣٢٢٢. اگر هديه، سکه طلا باشد به آن خمس تعلّق مى‌گيرد يا زکات؟  

ج. بنابر احتياط واجب به زايد بر مؤونه خمس تعلّق مى‌گيرد و اگر به حدّ نصاب برسد، بعد از گذشت ١١ ماه هلالى و داخل شدن ماه دوازدهم زکات هم دارد.

کتاب: استفتائات | شناسه: 6195 | پیوند ثابت
٣١٩١. بعضى از اقسام انگور که قابل کشمش شدن نمى‌باشد و اگر خشک شود ارزشى ندارد، ـ يعنى قابل استفاده نيست ـ ، آيا زکات دارد؟  

ج. اگر وقتى خشک مى‌شود، کشمش بر آن صادق نيست، زکات ندارد.

کتاب: استفتائات | شناسه: 6164 | پیوند ثابت

آخرین مطالب

نمایه‌ها

فیلم ها