صفحه اصلی

در حال بارگیری...
٣٢٢١. طلايى است مسکوک که مقدار آن بيش از حدّ نصاب مى‌باشد و چندين سال است زکات آن داده نشده است، آيا نسبت به تأخير در پرداخت زکات سال‌هاى گذشته، اشتغال ذمّه است يا فقط معصيت کرده و با پرداخت زکات فعلى، تدارک مى‌شود؟ اگر از چهل دينار يک دينار را بايد بدهد، در صورتى که به پول رايج، به قيمت در آورده و پرداخت نمود و آن يک دينار در ملک او باقى ماند، آيا باز هم نصاب زکات، نسبت به چهل دينار باقى است؟ پس از پرداخت زکات، اگر در سال‌هاى بعد، بقيه طلا که باز هم بيش از حدّ نصاب است باقى‌مانده، آيا مجدّدا مشمول حکم زکات مى‌شود؟  

ج. نصاب اوّل طلاى مسکوک که بيست مثقال شرعى است، اگر زکات آن ـ که نصف مثقال شرعى است ـ پرداخت نشده تا چند سال فقط يک زکات بر او است. و اگر پرداخت شد و از عين و به قدر نصاب نماند، چيزى بر آن نيست و اگر از قيمت پرداخت شد، پس تا مقدار نصاب محفوظ و باقى است، بايد در سال‌هاى آينده زکات همان قدر نصاب را بدهد و تکرار نمايد. و اما اگر بيش از نصاب داشت، در هر سال تکرار مى‌شود تا به مرز نصاب اوّل برسد؛ هر چند در اين سال‌ها اداى زکات نکند. فقط غلاّت اربعه، اگر زکات آن‌ها داده شد، ديگر، در سال‌هاى ديگر اگرچه نصاب، باقى باشد زکات نيست.

کتاب: استفتائات | شناسه: 6194 | پیوند ثابت

آخرین مطالب

نمایه‌ها

فیلم ها