صفحه اصلی

در حال بارگیری...

191. احکام وطن

٣٠١۵. اگر پسر در وطن اوّلى پدر به دنيا بيايد و مدت کمى در همان جا باشد و بعد به جاى ديگر برود و آن جا را محل سکونت قرار دهد، کدام محل وطن او محسوب مى‌شود؟  

ج. محل دوم وطن او مى‌شود.

کتاب: استفتائات | شناسه: 5507 | پیوند ثابت
٣٠٣١. شخصى از زادگاهش اعراض مى‌کند و پس از دو ماه منصرف مى‌شود (با توجه به اين که قصد بازگشت به زادگاه و سکونت در آن‌جا را نداشته است)، آيا اعراض او محقق مى‌شود يا خير؟  

ج. اگر انصراف او از اعراض صورى و ظاهرى است، اعراض او محقق مى‌شود.

کتاب: استفتائات | شناسه: 5523 | پیوند ثابت
٣٠٠٠. کسى که داراى دو وطن است و بعضى از بچّه‌هايش در وطن اصلى به دنيا آمده‌اند و بعضى در وطن دوم، حکم نماز و روزه‌ى هر يک از اين فرزندان در وطن ديگر، از نظر قصر و اتمام چيست؟

ج. هر کدام از فرزندان وطنشان همان محل تولدشان است که محلّ زندگى‌شان هم باشد و کارى به محل تولد فرزند ديگر ندارد.

کتاب: استفتائات | شناسه: 5491 | پیوند ثابت
٣٠١۶. اگر انسانى که در مسافرت است نمازش را شکسته بخواند ولى بعد به وطن خود برسد، در حالى که هنوز وقت نماز نگذشته، آيا بايد نماز را دوباره به صورت کامل بخواند؟  

ج. لازم نيست دوباره کامل بخواند و همان نماز شکسته‌اى که خوانده کفايت مى‌کند.

کتاب: استفتائات | شناسه: 5508 | پیوند ثابت
٣٠٣٢. فردى در وطن اصلى ـ که محلّ تولّدش بوده است ـ ، تا شانزده سالگى زندگى کرده و سپس به تهران هجرت مى‌کند و اکنون سى سال است در تهران سکونت دارد. وى از وطن اصلى اعراض نکرده و هر سال دو يا سه بار به آن جا مى‌رود و قصد دارد در صورت آماده شدن امکانات، به صورت هميشگى يا چند ماه در سال به وطن اصلى برگردد. حکم نماز و روزه اين فرد چگونه است؟  

ج. تا زمانى که اعراض محقّق نشود، آن جا هم به حکم وطنيّت باقى است.

کتاب: استفتائات | شناسه: 5524 | پیوند ثابت
٣٠٠١. اقامت نمودن در شهرى به مدت چهار يا پنج سال به طور متناوب بدون قصد توطن، آيا حکم وطن دارد يا نه؟  

ج. خير، حکم وطن را ندارد.

کتاب: استفتائات | شناسه: 5492 | پیوند ثابت
٣٠١٧. آيا زن در وطن تابع شوهر است يا نه؟  

ج. ميزان قصد خود زن است، هر چند به تبعيّت از شوهر حاصل شود.

کتاب: استفتائات | شناسه: 5509 | پیوند ثابت
٣٠٣٣. شخصى از وطن اصلى خود اعراض کرده، امّا در آن‌جا املاک دارد، آيا چنين شخصى با کسى که ملکى در وطن اعراض شده‌اش ندارد، فرق دارد يا نه؟ و نيز اعراض از وطن اتخاذى، با اعراض از وطن اصلى فرق مى‌کند يا نه؟  

ج. اگر جايى وطن او بوده و در آن جا شش ماه به قصد وطن بودن مانده است و  ملک هم داشته و اکنون اعراض کرده است، احتياط در جمع بين نماز قصر و تمام است و هم چنين گرفتن روزه و قضاى آن خوب است و همين احتياط در جايى که شش ماه بدون قصد وطن بودن مانده و حکمى داشته است، جارى است و اگر انسان به جايى برسد که وطن او بوده و از آن جا صرف نظر کرده، نبايد نماز را تمام بخواند؛ مگر اين که قبلاً شش ماه با داشت ملک در آن جا مانده باشد که خوب است احتياط جمع خواندن و روزه و قضاى آن که قبلاً ذکر شد  رعايت شود؛ اگرچه وطن ديگر هم براى خود اختيار نکرده باشد.

کتاب: استفتائات | شناسه: 5525 | پیوند ثابت
٣٠٠٢. شخصى دو زن دارد، يکى در کاشان و ديگرى در تهران، کاشان که وطن او است در هفته پنج روز در آن جا است و دو روز به تهران مى‌آيد که منزل مسکونى هم دارد. آيا مى‌تواند تهران را به عنوان وطن قرار دهد، و تحقّق آن به چه نحو خواهد بود؟

ج. براى وطنيّت بايد در تهران مدّتى به صورت متّصل بماند تا صدق عرفى وطن کند.

کتاب: استفتائات | شناسه: 5494 | پیوند ثابت
٣٠١٨. دخترى به عقد مردى درآمده و قرار است در آينده به وطن مرد برود و در آن جا زندگى کند. اگر اکنون همراه شوهرش به آن شهر مسافرت کند، آيا نمازش تمام است؟  

ج. خير، اختيار کردن وطن تابع شرايط آن است.

کتاب: استفتائات | شناسه: 5510 | پیوند ثابت

آخرین مطالب

نمایه‌ها

فیلم ها