صفحه اصلی

در حال بارگیری...

191. احکام وطن

٣٠٠٧. کسى که محلى را براى اقامت دايم برگزيده و قصد توطّن کرده است، آيا براى اين که نمازش تمام و آثار وطن بودن بر آن مکان مترتّب شود، بايد در آن‌جا صاحب خانه و ملک باشد؟  

ج. خير، لازم نيست.

کتاب: استفتائات | شناسه: 5499 | پیوند ثابت
٣٠٢٣.فردى هستم که در قم متولد شده‌ام و در اين‌جا نيز مشغول زندگى و تحصيل  هستم. پدر و مادرم متولد شهر آمل هستند و اکنون در شهر قم سکونت دارند و تابستان‌ها به آمل مى‌روند. بنده نيز قبل از ازدواج تابستان‌ها، همراه آن‌ها به آمل مى‌رفتم و اصلاً قصد ١٠ روز نمى‌کردم ولى کل تابستان را در آن‌جا مى‌ماندم و نمازم را تمام مى‌خواندم، آيا آن‌جا وطن من نيز مى‌باشد و حکم نمازهايى که تمام خوانده‌ام چگونه است؟  

ج. اگر پدر و مادر شما يا خود شما قصد داريد تا آخر، هر تابستان دو سه ماهى به آن‌جا برويد و بمانيد، آمل وطن شما هم مى‌شود.

کتاب: استفتائات | شناسه: 5515 | پیوند ثابت
٣٠٠٨. فردى ـ مثلاً عراقى ـ در شهر مقدّس قم به مدت بيست سال ساکن است و مى‌خواهد هرگاه موانع برطرف شد به عراق بازگردد. آيا طىّ مدّت مذکور باعث مى‌شود که قم براى او وطن گردد يا هنوز مسافر است؟  

ج. طول مدّت، موجب وطن شدن قم براى او نمى‌شود، و از مسافر بودن خارج نمى‌شود.

کتاب: استفتائات | شناسه: 5500 | پیوند ثابت
٣٠٢۴. مدتى همراه خانواده‌ام در شهرهاى مختلف زندگى کرده‌ام و اکنون پدر و مادرم ساکن مشهد هستند و من ساکن تهران مى‌باشم. نماز و روزه من در اين دو محل چگونه است؟

ج. تا قصد وطنيّت در جايى نکنيد، آن جا وطن شما نمى‌شود و ميزان صدق عرفى وطن براى خود شما است نه بستگان شما.

کتاب: استفتائات | شناسه: 5516 | پیوند ثابت
٣٠٠٩. آيا بدون قصد توطّن، ممکن است محلّى وطن شخصى شود؟  

ج. بدون قصد توطّن نمى‌شود، هر چند قصد هميشه ماندن شرط نيست، بلکه تعيين مدّت کردن مضرّ است و ميزان صدق عرفى وطن است، يعنى مردم بگويند او اهل فلان جا است.

کتاب: استفتائات | شناسه: 5501 | پیوند ثابت
٣٠٢۵. وطن اصلى و زادگاهم شهرستان است، ولى به روستاى پدرم رفت و آمد داريم، حکم نماز و روزه در آن روستا چگونه است؟  

ج. تا وقتى که وطن شما نشده، در آن روستا حکم مسافر را داريد.

کتاب: استفتائات | شناسه: 5517 | پیوند ثابت
٣٠١٠. اعراض از وطن آيا فقط بايد قصدى باشد يا عملى هم مى‌شود؟  

 ج. بايد هم قصدى باشد و هم عملى هر دو با هم به تناسب موارد که صدق عرفى به طور قطعى و جزمى محقق شود.

کتاب: استفتائات | شناسه: 5502 | پیوند ثابت
٣٠٢۶. وطن من در شهرى است که اعراض نکرده‌ام و چند فرزند دارم که متولّد تهران هستند، آيا در وطن من، نماز آن‌ها تمام است؟  

ج. خير، بلکه اگر محلّ وطن شما وطن آن‌ها هم شده باشد؛ هر چند به تبع شما،  تا از آن اعراض نکنند، به حکم وطن باقى است و اگر وطن آن‌ها نشده باشد، در آن حکم مسافر دارند.

کتاب: استفتائات | شناسه: 5518 | پیوند ثابت
٣٠١١. کسانى که در جايى ساکن مى‌شوند ولى نمى‌دانند تا چند مدّت در آن جا خواهند ماند ـ مثلاً طلاّب حوزه‌ى علميّه‌ى قم ـ وظيفه آن‌ها نسبت به نماز و روزه چگونه خواهد بود؟  

ج. اگر قصد دارند که بعد از تحصيل بروند يا احتمالى که سلب کننده‌ى سکون و آرامش روح باشد ـ که در توطّن لازم است ـ ، مى‌دهند که از آن محل بروند، وطن صدق نمى‌کند.

کتاب: استفتائات | شناسه: 5503 | پیوند ثابت
٣٠٢٧. کارمندى که چند سالى در شهر ديگرى ـ غير از وطن ـ بوده و در آن جا فرزندى براى او متولّد شده و يک سال طفل در آن جا زندگى کرده است، آيا پس از مراجعت به وطن خود، آن شهر وطن فرزندش محسوب مى‌شود؟  

ج. بعد از مراجعت، وطن اصلى فرزند همان وطن اصلى پدر و مادر است و مکان تولّد در فرض سؤال، وطن محسوب نمى‌شود.

کتاب: استفتائات | شناسه: 5519 | پیوند ثابت

آخرین مطالب

نمایه‌ها

فیلم ها